Finavia
Metsäaukio

Helsinki-Vantaa kutsukilpailu

When A Piece of Wild Turns into Peace of Mind.
Matkustajakokemuksen puitteiden konseptointi –kilpailun voitto yhdessä Arkkitehdit Davidsson Tarkelan kanssa.

Rune & Berg sai kunnian osallistua Finavian Matkustajakokemuksen puitteiden konseptointi –kutsukilpailuun yhdessä Arkkitehdit Davidsson Tarkelan kanssa.

Haluamme tarjota Finavian asiakkaalle erottuvan ja henkilökohtaisen matkustajakokemuksen tuomalla Finavian tiloihin taianomaiseen Suomen metsään liittyvän asiakaspolun.

Sibeliukselle metsä oli inspiraation ja luovuuden lähde, jonka hiljaisuuden keskellä hänen luomisprosessinsa pääsi valloilleen. Metsän äänet, tuulen havina kuusissa ja hiljalleen putoilevat vesipisarat muuttuivat hänen päässään musiikiksi. Sibeliuksen innoittamana olemme valinneet Suomen metsien taian palvelupolkumme kantavaksi teemaksi. Matkustaja pääsee osaksi metsäkokemusta applikaation, 360 asteisen medianäyttämön sekä kaikki aistit huomioivan asiakaskokemuksen kautta.

Olemme luoneet vahvan kokonaiskonseptin, jonka avulla Finavian brändi ja sen arvot (Rejuvenation, Peace of Mind, Gift of Time ja Nordic Experiences) tuodaan elämyksellisenä ja taianomaisena toimintana kohtaamiseen asiakkaan kanssa. Kokemus on luotu myös Finavian neljää asiakassegmenttiä (Safety Seeker, Habitual Traveler, Fast and Efficient, Enjoyment Seeker) silmällä pitäen läpi palvelupolun. Suunnitelmamme huomioi lentäkenttäympäristön tarpeet ja laadun sekä skaalautuvuuden. Tarinamme tarjoaa suurille matkustajamäärille mahdollisuuden viihtyä, tehdä ostoksia, käyttää palveluita ja jakaa kokemuksiaan. Lähtevällä matkustajalla on helppo, kevyt ja virkistäytynyt olo. Hän kantaa mukanaan metsän rauhaa ja tuntee saaneensa kokea palan Suomea ja sen taikaa. Miellyttävä kokemus kannustaa valitsemaan Finavian osaksi seuraavaakin matkaa.

Finavian asiakaslupaus on Smooth travelling. Tästä lupauksesta olemme jatkojalostaneet koko Finavian henkilökunnalle arvonimen Smooth Travel Ambassador, jotta jokainen työntekijä oivaltaisi olevansa keskeinen osa asiakaspalveluketjua. Jokainen, joka kantaa kulkulupaa on avainroolissa luomassa Finavia–kokemusta asiakkaalle. Smooth Travel Ambassador – nimikkeellä haluamme viestiä työntekijöille, että myös heidän kokemuksellaan on merkitystä. Vasta kun työntekijä löytää omaan työpäiväänsä merkitystä, on hänen mahdollista vastata ikimuistoisesti ja innovatiivisesti asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin.

Kilpailutyö sisälsi annettua Sibelius-teemaa kuvaavan videon, joka toteutettiin yhteistyössä Mikko Hovin kanssa. Mallinnokset toteutettiin yhteistyössä LUMARTin Lorenzo Servin kanssa.