Hotelli Heymo 1

Uusi hotellityyppi tarjoaa
urbaanin kokemuksen

Heymo taistelee tavanomaisuutta vastaan ja kyseenalaistaa perinteisen hotellin. Sokos Hotellien uudenlaisessa hotellityypissä maksat vain siitä, mitä tarvitset – loput löydät kaupungilta. Tavoiteltu kokemus on yhteisöllinen, urbaani, rohkea, elämää rakastava ja houkutteleva. Monitoimisiin aulatiloihin kokoonnutaan yhdeksi heimoksi yhteisölliseen tilaan. Tunnelmaltaan rauhallisemmissa hotellihuoneissa pääpaino on hyvässä sängyssä, johon kellahtaa kaupungilla vietetyn päivän jälkeen. Jokaisesta Heymo-hotellista löytyy lisäksi ”Fixeri”, joka hoitaa lähes kaiken, mitä asiakkaat tarvitsevat. Hän myös antaa kaupungin parhaat menovinkit.

Stay in the city, not in a hotel

Heymo on suomalaisen hotellioperaattori Sokos Hotelsin yksilöllisten hotellien uusin tulokas, jonka konsepti nojaa neljään C:hen: comfort, caring, curiosity ja clarity. Heymo tarjoaa automatisoidun, mutta inhimillisen tuntuisen kokemuksen. Se on suunnattu urbaaneille kaupunkilaisille, jotka arvostavat selkeyttä ja hyvää unta. Kaiken lähtökohtana on Flexible Service -konsepti, jossa maksat siitä, mitä tarvitset. Visuaalisesti kiinnostavaksi luodut tilat kutsuvat kuvaamaan ja kertomaan kokemuksesta muillekin. Ensimmäinen Heymo avautui Espoon Keilaniemeen keväällä 2022.

Tilasuunnittelua ohjasivat seuraavat design driverit:

  • urbaani tarina
  • elämää rakastava ja rohkea
  • ihmeellinen rauha ja hyvä uni
  • ylläpidon helppous

Rune & Berg Designilla on ollut ilo olla mukana suunnittelemassa uudenlaista hotellikokemusta yhdessä Sokotelin ketjuohjauksen ja hotellioperaattorin kanssa. Olemme yhteistyössä asiakkaan kanssa luoneet sisustuskonseptin huoneisiin ja suunnitelleet hotellin asiakastilat. Graafisesta ilmeestä vastasi mainostoimisto Bob the Robot. ”Kyseessä on ihan uusi konsepti, tosi värikäs ja erilainen”, Sokotelin projektipäällikko Satu-Anna Larvamo kuvailee. ”Tavoiteltu kokemus on sujuva, helppo ja myös lämminhenkinen. Fixerit ovat koko ajan läsnä aulassa – henkilökunta tekee tiettäväksi, että ovat siellä asiakkaita varten”, SOK:n kehityspäällikkö Jukka Kaartinen jatkaa.

Kokemus, jossa yhdistyvät yhteisöllisyys
ja ihmeellinen rauha

Heymon yhteisten tilojen houkutteleva ja elämää rakastava hotellikokemus rakentuu yhteisöllisyydestä, rohkeudesta ja urbaaniudesta. Aulasta löytyvät itsepalvelutiski sisään- ja uloskirjautumiseen, co-working-tila, omatoimikeittiö laadukkailla take away -annoksilla sekä hotellin oma olohuone Lounge, johon kokoonnutaan yhdessä. Ilmeeltään yhteiskäyttöiset tilat ovat virkistävän rohkeita: herkulliset värit, toistuva holvikaaren muoto sekä kiinnostavat kaluste- ja materiaalivalinnat vetävät puoleensa.

Huoneissa kokemuksen painopiste siirtyy uneen ja rauhaan. Sänky ja loistavat unet ovat pääroolissa. Asiakas voi valita itselleen sopivimman kolmesta eri huonekategoriasta: kahden hengen perushuone, esteetön ja perheille sopiva huone tai kolmesta huoneesta koostuva Heymo Room, johon mahtuu majoittumaan jopa seitsemän ihmistä. Hotellista löytyy lisäksi erityinen Lucky you -huone, joka arvotaan joka päivä asiakkaiden kesken. Huoneiden suunnittelu starttasi design sprintillä ja niiden toimivuus varmistettiin testiasiakkaiden kommentoimien mallihuoneiden avulla. Lopputuloksena ovat kompaktit, ihanan rauhaisat huoneet, joissa rajallinen tila on käytetty fiksusti.

Heymo on suunniteltu ihminen
ja intuitiivinen käyttö edellä

Vaikka Heymo on pitkälti automatisoitu ja järkevästi toteutettu, on sen suunnittelussa tullut ihminen ensin. Tilat on kokonaisuudessaan helppo hahmottaa: kaikki yhteiskäyttöiset tilat ja toiminnot sijaitsevat 1. kerroksessa. Ylemmät kerrokset puolestaan on pyhitetty tarkoin suunnitelluille hotellihuoneille. ”Huoneet on saatu toimimaan pienillä asioilla. Osa vuoteista toimii myös pöytänä ja tuolit taittuvat tarpeen tullen seinälle tilan säästämiseksi. Esimerkiksi lapsiperheille ja liikuntaesteisille suunnatusta huonetyypistä puolestaan löytyy enemmän tilaa, mutta myös taso, jossa voit vaihtaa vaipat vauvalle”, projektin johtava suunnittelija Riina Ruska kertoo suunnitteluvalinnoista.

Myös hotellin värimaailma ohjaa vahvasti ihmisen kulkua tiloissa. Siellä, missä on oranssia, tapahtuu jotain. Vaaleanpunainen on omatoimisuuden väri ja sininen on valjastettu ostamiseen. Huoneen värimaailma on seesteisempi ja luonnonläheisempi: lämmintä beigeä, valkokuullotettua havuvaneria ja aksenttivärinä toimintaa kuvaava oranssi. ”Opastaminen on todella tärkeää itsepalvelukonseptissa. Heymo suunniteltiin siten, että värit tukevat hotellin intuitiivista käyttöä, ihmisen on helppo orientoitua siellä”, Riina summaa. Jukka yhtyy tähän: ”Lopputulos on koherentti. Halusimme luoda yhdenmukaisen brändin asiakaskokemuksen jokaisessa kosketuspisteessä ja sen toteutuminen eri kohdissa on iso onnistuminen. Esimerkiksi brändivärit näkyvät ja ne on sijoiteltu loogisesti.”

Arvottavan Lucky You -huoneen pilvi- ja hattaramainen ilme on laulaja Ellinooran käsialaa.

Heymo konseptoitiin ja suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä Sokotelin projektipäälliköiden ja konseptikehityksen kanssa. ”Oli tosi kiva tehdä teidän kanssanne töitä. Kaikki meni tosi jouhevasti ja kivasti eteenpäin. Tällaisissa projekteissa tarvitaan teidän kaltaistanne aisaparia. Lopputulos on ihan huikea”, Satu-Anna iloitsee. ”Teillä oli oma visio ja näkemys, mitä kohti mennään, ja perusteet valinnoillenne. Se myös haastoi meidän ajatuksiamme, sellainen suunnittelutoimiston pitääkin olla”, Jukka täydentää.

Uusi konsepti on otettu hyvin vastaan ja asiakkaat ovat tienneet, mihin ovat tulossa. Heymon 262 hotellihuoneesta peräti 90 prosenttia oli varattu toukokuun 2022 lopussa, vain muutama kuukausi avaamisen jälkeen. Keskimääräinen varausprosentti on ollut toistaiseksi matalampi.

Yksityiskohdissa on veikeää värien
ja materiaalien yhdistelyä.
Seinän rappaksessa näkyy kaunis kädenjälki.

Haluatko lukea Heymon konseptista lisää?

Tutustu Heymoon, katso Sokos Hotellien video!
Espoon Keilaniemessä olevaan 1. Heymo-hotelliin pääset tutustumaan tarkemmin Projektiuutisten artikkelissa.

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!