Finavia Aukio

Aukio tuo luonnon keskelle lentoasemaa

Finavian non-Schengen-alueen sydämessä sijaitseva Aukio johdattaa matkustajan suomalaisen metsän taikaan. Kolmion muotoisella keskusaukiolla voi hengähtää hetken tai uppoutua pidemmäksikin aikaa luonnonrauhaan. Aukiota kiertää panoraamamainen medianäyttämö, jolla voi vuorotellen ihailla muun muassa leiskuvia revontulia, huojuvaa havumetsää ja vaihtuvia vuodenaikoja. Lähes 500 näytön toistamia visuaalisia maisemia täydentävät metsän maaston muotoja mukailevat kalusteet, tilaan suunniteltu ainutlaatuinen äänimaailma ja interaktiiviset seinäprojisoinnit. Vietettyään hetken metsäaukiolla matkustajalla on kevyt ja virkistynyt olo. Miellyttävä kokemus kannustaa valitsemaan Finavian osaksi seuraavaakin matkaa. “Aukio tarjoaa hetken ja kokemuksen Suomen luonnosta, vuodenajoista, puhtaudesta ja raikkaudesta – Suomen parhaista asioista, joita ei välttämättä lähtökohtaisesti ja ensimmäisenä yhdistetä lentoasemakontekstiin”, Finavian projektin aikainen asiakaskokemusjohtaja Johanna Laakso tiivistää Aukion tarjoaman kokemuksen.

Mieleenpainuva hetki matkustajille
suomalaisessa metsässä

Helsinki-Vantaan laajennusosan keskusaukio avattiin tammikuussa 2019. Rune & Berg Designin ja Arkkitehdit Davidsson Tarkelan konseptin pohjalta suunnitellulla Aukiolla matkustaja pääsee osaksi kaikki aistit huomioivaa luontokokemusta. Projekti sai alkunsa Finavian kutsukilpailusta, jossa etsittiin konsepti-ideaa matkustajakokemuksen kehittämiseksi non-Schengen-terminaalilaajennuksen aula- ja käytäväalueilla. Rune & Berg Designin ja Davidsson Tarkelan yhdessä luoma “When A Piece of Wild Turns into Peace of Mind” -slogania kantanut konsepti valittiin toteutettavaksi. Projektissa huomioitiin erityisesti matkustajakokemuksen kehittäminen Finavian strategian mukaisesti. “Poikkeuksellinen asiakaskokemus ja siihen liittyvät asiakaskokemuksen pilarit ohjaavat strategiamme toteutusta. Ne on hienosti tuotu myös non-Schengen-alueen ja Aukion suunnitteluun ja matkustajakokemukseen”, Finavian matkustajakokemuksesta ja prosesseista vastaava johtaja Timo Järvelä valottaa projektin taustoja.

Konseptin suunnittelua ohjasivat design driverit:

  • mieleenpainuvan matkustajakokemuksen kehittäminen asiakaskokemuksen neljän pilarin mukaisesti (varmuus, kiireettömyys, virkistyminen ja suomalaisuus)
  • Finavian eri asiakassegmenttien huomioiminen
  • suomalaisen luonnon ja sen aikaansaamien aistikokemusten esiin tuominen

Konseptointi ja uudistus kattoi paitsi keskusaukion, myös laajemman matkustajapolun tarkastelun. “Mietimme koko matkaa siitä, kun lentokone laskeutuu ja matkustaja saapuu Helsinki-Vantaalle, tulee turvatarkastuksen läpi ja astuu Aukiolle”, Rune & Berg Designin johtava suunnittelija Jenni Herkama kertoo. Konsepti suunniteltiin yhdessä Arkkitehtitoimisto Davidsson Tarkelan kanssa. Rune & Berg design vastasi lisäksi konseptin jatkokehityksestä Finavian henkilöstön kanssa sekä auttoi ideoimaan konseptiin sopivia retail-kalusteita. Projektin audiovisuaaliset ratkaisut suunnitteli OiOi. Projektissa oli tiiviisti mukana myös Helsinki-Vantaan uuden laajennusosan suunnitellut PES Arkkitehdit.

Immersiivinen luontokokemus osana asiakaskokemusta

Helsinki-Vantaan laajennusosan inspiraationa toimi suomalainen metsä ja sen luomat aistikokemukset. Aukio luo turvallisen paikan pysähtyä hetkeksi ja nauttia suomalaisesta luonnosta. Siellä voi ihastella muun muassa pilvien ja ilman liikettä, vuodenaikojen kulkua ja suomalaisesta koivusta tehtyjä kalusteita. Elämyshakuisemmille matkustajille löytyy ihmeteltävää interaktiivisista seinäprojisoinneista uniikkeihin liikkeisiin ja ravintoloihin. “Aukion tavoiteltu luontokokemus näkyy, kuuluu ja tuntuu. Esimerkiksi interaktiivisen seinän kokeilu on mieleenpainuvaa varsinkin lapsille, mutta myös aikuisille. Siihen voi jättää jälkensä, minkä oivaltaminen ja siitä tuleva tunne on todella onnistunut”, Johanna kuvailee. Aukiolta löytyy lisäksi esimerkiksi japanilainen Ajisen Ramen -ravintola, jolla on vain muutama toimipiste Euroopassa. “Olemme suunnittelussa ja kehitystyössä panostaneet siihen, että kokemus suomalaisesta designista, sujuvuudesta, luonnosta ja rauhasta jättäisi turisteille poikkeuksellisen laadukkaan muistijäljen”, Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja kiteyttää kehitystyön tavoitteita.

Matkustajakokemusta kehitettiin myös helppouden ja vaivattomuuden sekä teknologisten ratkaisuiden osalta. Digitaalinen esitystekniikka on olennainen osa Aukion kokemuksen rakentumista ja Finavian “For Smooth traveling” -asiakaslupauksen toteutumista. Teknologisia ratkaisuja uudistettiin myös muissa osissa matkustajan polkua. Esimerkiksi turvatarkastuksen prosessia sujuvoitettiin ja siihen tuotiin älykäs läpivalaisulinjasto, henkilöskannerit ja läpivalaisukuvien etätulkinta turvatarkastajien palautteen pohjalta. Johanna muistelee projektin tavoitellun kokemuksen ja teknologian yhteensovittamista useiden sidosryhmien kanssa: “Projektista jäi erityisesti mieleen se, että tavoiteltu tunnetila piti yhteen sovittaa valtavan tekniikkamäärän kanssa niin, että lopputuloksesta tulee vaikuttava ja eheä kokemus. Päällimmäisenä yhteistyöstä Rune&Bergin kanssa jäi mieleen kuuntelu ja kokonaisuuden eteenpäin vieminen aikataulussa. Pystytte hyvin luovimaan tilanteissa, joissa on monta sisäistä sidosryhmää ja rönsyilevää ajatusta yhteen nivottavana. Tässä toimi palvelumuotoilumainen lähestyminen ja nopea iterointi, esim. sketchaamalla asiakkaan ajatus”.

Kaiken kaikkiaan Aukio ja sitä ympäröivät tilat tukevat nyt vahvasti Finavian eri asiakassegmenttejä ja asiakaskokemuksen neljää keskeistä tunnetta: varmuus, kiireettömyys, virkistyminen sekä kokemus suomalaisuudesta.  “Asiakaskokemuksen pilareista varmuus toteutuu erityisesti selkeässä ja yksinkertaisessa infrassa ja huippuunsa hiotussa turvatarkastuksessa, Aukiosta tulee kokemus Suomesta ja Suomen luonnosta, virkistyminen taas toteutuu palveluissa ja ravintoloissa sekä Finnair ja Plaza Premium Loungessa”, Timo erittelee. Myös Finavian asiakaskokemus on kehittynyt positiivisesti: “Olemme saaneet uudistuksesta positiivista palautetta. Tärkein mittarimme asiakaskokemuksessa on airport service quality (ASQ). NON-Schengen matkustajien keskiarvo tässä on 4.4 (asteikolla 0-5) eli huiman korkea. Aukio on yksi osa tätä”, Timo kertoo. “Aukion arvo tulee myös positiivisen maineen kautta. Yksi tavoitelluista asioista oli, että mielikuva Aukiosta leviäisi myös somen puolella ja siellä tuli positiivisia viestejä”, Johanna täydentää.

Aukio oli ehdolla vuoden 2019 Kehäkukka-palkinnon saajaksi. Vantaan kaupungin myöntämä palkinto myönnetään laadukkaalle ja kekseliäälle arkkitehtuurikohteelle tai -teolle.

Haluatko lukea lisää Aukiosta?

Tutustu esimerkiksi Aukiosta julkaistuihin artikkeleihin Projektiuutisissa tai Finavian sivuilla. Projektista löytyy lisäksi interaktiivisuuteen keskittyvä OiOi:n video ja Aukion testipäivän video.