Rune & Berg Designin uudistamissa HelmiSimpukka-ravintoloissa vietetään teiden parhaita taukoja

Lähtökohta

Yli 2,5 miljoonaa asiakasta joka kuukausi palveleva HelmiSimpukka on Suomen neljänneksi suurin ravintolaketju. Ympäri maata toimivan ketjun missio on tarjota tien päällä oleville asiakkaille mahdollisimman mukava tauko, joka koostuu ylpeydellä paikan päällä valmistetusta ruoasta, ilahduttavasta palvelusta ja mieleenpainuvasta tilakokemuksesta

Rune & Berg Design suunnitteli HelmiSimpukalle uuden tilakonseptin, joka tukee ketjun kunnianhimoisia tavoitteita: HelmiSimpukka haluttiin nostaa Suomen suosituimpien brändien joukkoon ja näin kasvattaa myyntiä ja kävijämääriä entisestään.

Mitä tehtiin?

Konseptisuunnittelun ohjenuora oli selkeä: parhaan mahdollisen taukokokemuksen luominen. Rakennuspalikoita kartoitettiin työpajoissa asiakkaan kanssa. Suunnittelu aloitettiin selvittämällä, mikä on ketjun nykytila ja missä se haluaa olla 15 vuoden päästä. Yhdessä luotujen toiminnallisten ja visuaalisten suuntaviivojen perusteella HelmiSimpukalle luotiin raikas ja helposti lähestyttävä tilakonsepti, joka heijastaa ketjun lupausta aina iloisesta palvelusta ja teiden parhaasta ruokatarjonnasta. Samalla ketjun erottautumistekijöitä hiottiin: itsetekemistä tuotiin näkyväksi ja asiointipolkuja selkeytettiin niin, että tuote- ja palveluvalikoima pääsi paremmin esiin.

Osana konseptiuudistusta ravintoloille suunniteltiin myös helposti jalkautettava opastekonsepti sekä kuvitusmaailma, joka näkyy muun muassa seinäteippauksissa, wc-tilojen kuvituksissa, leikkitilassa, tilanjakajissa ja kaitaliinoissa.

Kotoisuuden ja mutkattomuuden nimeen vannovan HelmiSimpukan uudessa tilailmeessä on ripaus nostalgiaa ja vanhojen huoltoasemien henkeä. Yli 110 toimipisteessä toimivassa ravintolaketjussa myös paikallisuus on isossa roolissa. HelmiSimpukat palvelevat matkaa tekevien asiakkaiden lisäksi myös lähialueen asukkaita, joille liikenneasema on monesti tärkeä palvelu- ja kohtaamispaikka. Ympäri Suomen jalkautettavaan konseptiin jätettiin kohdekohtaista joustavuutta, jotta asemilla säilyy paikallinen tuntu. Jokaiseen uuden konseptin mukaiseen ravintolaan suunnitellaan muun muassa paikkakunnan mukaan kustomoitu seinäkuvitus.

Savonlinnassa käytäväseinää koristaa Olavinlinna ja Saimaasta nautiskeleva norppa.
Sukellusveneessä leikkijät voivat tähyillä vanhempiaan ikkunoiden lisäksi periskoopista. Ylhäältä avoimen leikkitilan seinät suunniteltiin sen verran mataliksi, että aikuinen pystyy helposti kurkkaamaan ylhäältä sisään.
Konseptia varten suunnitelluille kiintokalusteille oli kovat käytännön vaatimukset: käyttökokemuksen lisäksi keston ja huollettavuuden on oltava huippuluokkaa.

Lopputulos: Asiakasystävällinen konsepti lisäsi myyntiä

Konseptiuudistus muutti HelmiSimpukan tilakonseptia huomattavasti käyttäjälähtöisemmäksi. Asiointipolkujen selkeyttäminen tilaratkaisuilla ja opasteilla paransi asiakaskokemusta ja sen seurauksena myyntiä: selkeässä tilassa ydinviestit ja -palvelut nousevat paremmin esiin. Vahvan ja kokonaisvaltaisen tilailmeen ansiosta HelmiSimpukka-ravintolat myös erottuvat kilpailijoistaan aiempaa paremmin.

Kuvat: Aleksi Tikkala
Edellinen referenssi
Seuraava referenssi