VVT Kiinteistösijoitus

Funkkiskiinteistö nostettiin uuteen loistoon

Torin laidalla sijaitseva Hallintalo on yksi Vaasan tunnetuimmista funkkisrakennuksista, kuuluisan arkkitehdin Viljo Revellin ensimmäinen työ vuodelta 1939. Vuosikymmeniä vaasalaisen kaupunkikuvan edelläkävijänä toiminut rakennus uusittiin historian kerrostumia kunnioittaen. Valaistu julkisivulogo, Hercule Poirotista inspiraationsa saanut suuri seinäkello ja merellisyyteen viittaavat aaltokuvioiset liput varmistavat, että rakennus huomataan jo kaukaa. Sisätilojen uusittuja auloja ja porrashuoneita yhdistävät funktionalismille tyypilliset piirteet: eleettömyys, ilmavuus ja pyöreä muotokieli.

Bygga - entistä vetovoimaisempi funkkishelmi

VVT Kiinteistösijoitus hankki liiketiloja ja toimistotilaa käsittävän Hallintalon vuonna 2016. Projektin tavoitteena oli nostaa Hallintalo, uudelta nimeltään Bygga, uuteen loistoon ja varmistaa sen vetovoimaisuus myös nykyajan kiinteistömarkkinassa. “Pintojen osalta 3o-luvulla rakennettu kiinteistö kaipasi vuokrattavuuden kohentamista. Tavoitteena oli kunnioittaa olemassa olevaa funkkista tämän päivän twistillä”, kertoo Jere Fredriksson VVT Kiinteistösijoitukselta. “Kiinteistöllä on vahva historia, ja se on ollut kaupunkilaisille merkittävä monessakin mielessä. Brändäys oli tarpeellista, jotta keskeisen kiinteistön arvo säilyy ja uudistuu tässä ajassa”, jatkaa projektin johtava suunnittelija Johanna Happonen.

Kiinteistön brändin suunnittelua ohjasivat yhdessä VVT:läisten kanssa määritellyt teemat:

  • uusiutuva ajan ikoni
  • näkyvä ja oleva
  • tiedetty maamerkki
  • tyyliä arvostava
  • kohtaamispaikka
  • suomenruotsalaisuus

Rune & Berg Design vastasi kiinteistön brändäyksestä, joka sisälsi graafisten ja tilallisten elementtien konseptoinnin ja toteutussuunnittelun julkisivuun, auloihin ja porrashuoneisiin. Lisäksi kiteytimme sisustuskonseptin ohjeistoon ja esitteeseen, joita asiakas voi hyödyntää kohdetta vuokratessaan. “Projekti ja prosessi menivät hyvin, yhteinen ymmärrys syntyi helposti ja asiakkaan tahtotilaa kunnioitettiin hyvin. Hyvä, ettei puhuta vain fyysisestä tilasta vaan kokonaisbrändistä. Teiltä sai kaiken “yhdeltä luukulta”, Jere kertoo projektin sisällöstä ja sujuvuudesta.

Yhtenäinen kokemus ulkona ja sisällä

Kiinteistön brändin luominen lähti liikkeelle talon historiasta, arkkitehtuurista ja sen suhteesta ympäristöön. Koska kyseessä on funktionalismin tyylipuhdas edustaja keskeisellä paikalla Vaasassa, noudattelee koko kiinteistö funktionalismin periaatteita. “Muotokieleltään koko ilme on funkkista yksityiskohtia myöten. Inspiraatiota haettiin paitsi Revellin muista töistä, myös esimerkiksi Hercule Poirotin alkutunnuksen varhaista funktionalismia edustavasta visuaalisuudesta”, AD Riikka Kuukka paljastaa.

Julkisivun eleetön mutta näkyvä “Bygga”-logo sai parikseen aaltomaiset kuviot, jotka viittaavat sijainnin merenläheisyyteen ja funktionalismin pyöreään muotokieleen. Kiinteistön ulkopuolelta löytyy myös kaupunkilaisille tärkeä kello, josta on helppo katsoa aikaa tavatessaan läheisen torilla tai bussia odottaessaan. “Isolla oleva nimi “Bygga” sopii täydellisesti Vaasaan ja kohteeseen, aivan kuin se olisi ollut siinä aina. On kysytty, onko koko julkisivu rempattu, vaikka siinä on muutettu vain valot ja logo”, Jere kertoo uudistetun kohteen saamasta vastaanotosta.

Eheä funktionalismi jatkuu kiinteistöön sisälle astuttaessa. Sisääntuloaulan aaltomaiset teippaukset ja samaan muotokieleen kustomoitu kivilattia johdattavat tulijan peremmälle. Myös porrasaulat ja sisätilojen opastemaailma uudistettiin sisustuskonseptin mukaisiksi.  “Kohteessa nivoutuvat kivasti yhteen graafinen ilme, kiinteistön brändi ja tilallinen toteutus. Juoni on yhtenäinen ja lähtöisin arkkitehtuurista ja funkkiksesta, historiaa kunnioittaen”, Johanna kuvaa yhtenäisen kokemuksen onnistumista.

Uusittu kiinteistö on herättänyt kiinnostusta

Lopputuloksena on yhtenäinen kiinteistö, josta on ilo kertoa myös potentiaalisille vuokralaisille digitaalisen esitteen ja konseptiesityksen avulla. Esite sisältää yleistietoa kohteesta ja kiteyttää uudistetun brändin, kun taas konseptiesitys havainnollistaa kohteen boutique-toimistojen esimerkkimateriaalit ja -kalusteet eri hintaluokissa. “Kiinteistöön luotiin yhtenäinen tarina, jossa tila ja graafiset materiaalit vahvistavat toisiaan”, projektin graafinen suunnittelija Noora Malmström kertoo.

Kiinteistön omistaja VVT on tyytyväinen lopputulokseen, eikä uusittu kohde ole jäänyt huomaamatta Vaasan toimitilamarkkinassa: “Lopputulos on tosi onnistunut: kunnioittaa vanhaa kiinnostavasti. Ihan kuin eri kiinteistö. Kiinnostus on lähtenyt heti uudelle tasolle”, Jere summaa ilahtuneena.

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!