“Merkityksellinen kokemus synnyttää motivaatiota, sitouttaa ja saa tavoittelemaan yhteisiä päämääriä”

Toukokuun RB Talksissa pohdittiin, mistä merkityksellinen kokemus muodostuu ja miten sitä voi muotoilla.

16.5. järjestetty aamiaistilaisuus oli RB Talks -keskustelusarjan toinen. Tapahtumaa ja keskustelua vetivät Rune & Bergin asiantuntijat Sini Ala-Nikula ja Virve Penttilä, jotka kävivät yleisön kanssa läpi mitä merkityksellisyys tarkoittaa, ja miksi se on jatkuvasti kasvava ilmiö.

Asiakaskokemusta muotoilemalla maksimoidaan yrityksen asiakkaalleen tuottama arvo. Siksi yritykset, jotka hyödyntävät toiminnassaan muotoiluajattelua ja pystyvät synnyttämään merkityksellisiä kokemuksia sekä työntekijöilleen että asiakkailleen, menestyvät verrokkiyrityksiään huomattavasti paremmin.

Ollakseen merkityksellinen, kokemuksen on täytettävä käyttäjän tarpeet ja ylitettävä tämän odotukset. Merkityksellisyyden kokemus tuottaa kokijalle kiistatonta arvoa, jättäen samalla pitkäkestoisen positiivisen muistijäljen.

Aamun puhujavieras, Finavian design manager Kari Ristolainen kertoi merkityksellisten kokemusten tärkeydestä yrityksessä, joka palvelee vuosittain kymmeniä miljoonia asiakkaita. Samalla yleisölle esiteltiin Finavian Aukio-case. Aukio on Helsinki-Vantaan lentokentän uuden laajennusosan keskusaukio, joka on suunniteltu Rune & Berg Designin ja Arkkitehdit Davidsson Tarkelan yhdessä kehittämän konseptin pohjalta. Aukion suunnittelun lähtökohta oli kokonaan uudenlaisen matkustajakokemuksen luominen.

Seuraavan, lokakuussa järjestettävän RB Talksin teema on yrityskulttuuri ja työntekijäkokemus.