Futurice

Kymmenvuotinen yhteistyö työympäristöjen parissa jatkuu

Vuodesta 2013 jatkuneen ohjelmistojätti Futuricen ja Rune & Berg Designin kumppanuus pohjautuu tiiviiseen yhteistyöhön ja rohkeuteen tehdä asiat uudella tavalla. Työympäristöjen kehittämisen tärkeimpänä lähtökohtana on Futuricen uniikin yrityskulttuurin ja futulaisten työn tukeminen. Toimitilojen suunnittelun lisäksi projekteissa onkin keskitytty vahvasti työntekijöiden tarpeiden ymmärtämiseen sekä globaalin brändin vision ja strategian konkretisoimiseen tulevaisuuslähtöisesti. Viimeisimpänä yhteistyössä on toteutettu Futuricen Kampin hybridiajan uusi pääkonttori, joka valmistui vuoden 2022 loppupuolella.

Helsinki on Futuricen koti ja sieltä starttasi myös yhteistyö Rune & Berg Designin kanssa

”Kun toimistomme avoimeen kahvilaan astuu sisään, ei voi olla aistimatta tekemisen meininkiä ja työn näkyvyyttä. Tätä lähdimme aikoinaan Rune & Bergin ihanien suunnittelijoiden kanssa tavoittelemaan. Useat yhteiset workshopit ja ihmisten ylpeys uusista tiloistamme kertovat hyvin sen, että suunnittelu ja toteutuksen ohjaus onnistuivat erinomaisesti. Toimistollamme vierailleille ryhmille on ollut helppo mainostaa Rune & Bergiä”, Futuricen kulttuurijohtaja Hanno Nevanlinna kuvailee yhteistyötä.

Kun tavallinen ei riitä: birthplace of the cool and home of the awesome

Futuricen yli 600 työntekijää edustavat 47:ä eri kansallisuutta, ja yritys tunnetaankin innovatiivisesta kulttuuristaan, jossa jokainen voi olla oma itsensä. Kumppanuuden tavoitteena on ollut kehittää maailmanluokan työympäristökokemusta, jonka avulla parhaat osaajat löytävät Futuricen ja pysyvät siellä pitkään. “Upeinta kumppanuudessa on ollut se, että johto on halunnut olla mukana koko yhteistyön ajan kaikissa projekteissa. Tämä kertoo siitä, että tila nähdään strategisena työkaluna, jolla voidaan vaikuttaa työn tekemiseen”, kertoo yhteistyön alkumetreillä mukana ollut Rune & Berg Designin johtava suunnittelija Sara Tuohikumpu.

“Olen tykännyt siitä, että Rune & Bergin kanssa tehdään yhdessä meidän näköistä työpaikkaa ja tekemisen kulttuuria. Asiakkaan kommentteja ja ajatuksia on aina arvostettu ja viety eteenpäin”, Hanno taustoittaa.

Futuricen Suomen toimitusjohtaja Riku Valtasola on myös ollut tiiviisti mukana työympäristökokemuksen kehittämisessä. ”Olen tottunut siihen, että Rune & Berg Designin kanssa työskentely on joustavaa ja kommunikaatio avointa ja helppoa. Pidän tärkeänä, että omien ideoiden lisäksi yhteistyökumppani kuuntelee muuttuvia tarpeita ja työntekijöiden toiveita. Rune & Bergillä on aina hyvää näkemystä soveltuvista vaihtoehdoista ja vahva ammattitaito valita esimerkiksi käyttötarkoitukseen sopivimmat materiaalit”, Riku kertoo.

Maailmanluokan työympäristökokemus rakentuu yhdessä määriteltyjen design drivereiden avulla:

  • yrityskulttuurin esiin tuominen
  • ekologinen ja vaikuttava suunnittelu
  • hybridityön pioneerius

Vuosikymmenen jatkuneen yhteistyön aikana Rune & Berg Design on toiminut Futuricen aisaparina työympäristökonseptin kehittämisessä, muutoksen johtamisessa sekä Helsingin ja Tampereen toimistojen suunnittelussa ja päivittämisessä käyttäjilleen sopiviksi. ”Me on kasvettu ihan hirveesti siitä, kun me aikoinaan muutettiin Lauttasaaresta Kamppiin. Silloin ostettiin ensimmäistä kertaa sisustusarkkitehtipalveluita – se oli merkki sellaisesta, että kotikutoinen ei enää riitä. Hyvin toimiva ja laadukas tila kuvaa sitä, että teemme tätä tosissaan”, Hanno kuvailee.

Uusimmassa pääkonttorin päivityksessä olemme keskittyneet erityisesti koronan jälkeisen työn tekemisen ratkaisuihin. “Olemme miettineet uusia työn tekemisen tapoja ja sitä, miten tila voisi tukea vuorovaikutusta mielenkiintoisella futumaisella tavalla”, kertoo uusimman hankkeen johtava suunnittelija Sini Ala-Nikula Rune & Berg Designilta. “Esimerkiksi neuvotteluhuoneiden pöydät on suunniteltu yhdessä Hannon kanssa. Ne ovat kaikki seisomakorkuisia, ja niihin on tuotu erilaisia viestejä ja ajatuksia futulaisten päätöksentekomallin ja vuorovaikutuksen tukemiseksi”.

Uudessa Kampin toimistossa korostettiin myös palveluita osana Innovation Homen kiinteistöä ja tuotiin sisäiset it-palvelut toimistoon keskeiselle paikalle futulaisten arjen helpottamiseksi. “Kampin toimiston tilankäyttö toimii hyvin. Siellä on riittävästi esimerkiksi videokoppeja ja isossa avoimessa kahvilatilassa voi vaihtelevan kalustuksen ansiosta kohdata muita sen verran kuin itse haluaa”, Hanno lisää.

Kumppanina muutoksessa

Työn tekeminen on jatkuvassa murroksessa, ja myös työympäristöjen on elettävä ajassa. Muun muassa koodareita, palvelumuotoilijoita ja bisneskonsultteja työllistävän Futuricen toimistot on suunniteltu joustamaan eri työntekijöiden ja projektien tarpeiden mukaan. Futuricen toimistoista löytyy runsaasti esimerkiksi helposti siirreltäviä kalusteita ja työstettäviä pintoja, kuten liikuteltavia lasiseiniä, joihin voi liimata post-it-lappuja ideoinnin tueksi. “Meidän brändiimme kuuluu se, että asioilla täytyy olla suurempi funktio ja tarkoitus. Meille on tärkeää pystyä itse muokkaamaan tiloja käytön mukaan”, Hanno kertoo.

“Tilat on rakennettu muuntojoustaviksi. Futulaiset ovat hyvin omatoimisia myös tilojen uudelleenjärjestelyssä. Jotta voi tehdä jotain uutta ja luovaa, on myös tilojen muuntauduttava mukana”, ensimmäisissä projekteissa mukana ollut Sara summaa. Muuntojoustavuus näkyy myös Kampin uudessa toimistossa: “Esimerkiksi kalusteiltaan muuntautuvassa working cafessa voi pitää erilaisia tapahtumia koulutustilaisuuksista infotilaisuuksiin, juhliin ja harrastuskerhoihin. Toimistossa ei juurikaan ole turhaa tilaa, ja tilojen varaaminen ja jako keskittyvän työn ja yhteistyön vyöhykkeisiin ketteröittävät arjen tekemistä”, Sini kuvailee.

Futulaiset ovat olleet avainasemassa myös suunnittelutyön aikana: lukuisat työpajat, käyttäjähaastattelut ja havainnointipäivät ovat auttaneet luomaan aidosti futulaisia palvelevia uniikkeja työympäristöjä. Esimerkiksi tilojen tunnelma ja käytön periaatteet on luotu yhdessä käyttäjien kanssa. “Yhteistyön alussa vietimme runsaasti aikaa futulaisten kanssa heidän silloisella toimistollaan. Puhuimme ihmisten kanssa ja havainnoimme työn tekemisen tapoja ja esimerkiksi ääniympäristöä”, Sara muistelee.

“Olemme todella oppineet tuntemaan heidät ja olleet mukana heidän kasvutarinassaan. Futulaiset haastavat meitä rohkeuteen ja epätyypillisyyteen ja arvostavat näkökulmaamme pienissä ja isoissa asioissa”, asiakkuusvastaava Raija Mattila tiivistää.

Kuvat: Mikael Pettersson

Kampin toimiston uudistuksessa arkkitehtisuunnittelusta vastasi ARCO, kiinteistön omistaa CapMan. Kiitämme hyvästä yhteistyöstä!

Helsingin kaupunki, Yrjönkadun uimahalli

Yrjönkadun uimahallin palvelumalli kiteyttää asiakaskokemuksen tavoitetilan

Väinö Vähäkallion suunnittelema Yrjönkadun uimahalli on historiallisesti ja arkkitehtonisesti korvaamaton paikka. Suomen ensimmäiseen uimahalliin tullaan kauempaakin uniikin kokemuksen takia. Siinä missä moni muu uimahalli keskittyy liikunnalliseen suoritukseen, on Yrjönkadulla keskiössä sukupolvet ylittävä kiireetön hyvinvoinnin hetki.

Palvelumuotoilulla toimivia ratkaisuja

Vuonna 1928 avattu Yrjönkadun uimahalli on Helsingin kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan hallinnoima perinteikäs vapaa-ajanviettopaikka. Projektin tavoitteena oli kehittää asiakaskokemusta ja palveluympäristöä osana uimahallin perusparannus- ja uudistushanketta. “Iso tavoite oli saada palvelua kehitettyä paremmaksi ja se, että jokainen työntekijä pääsisi mukaan kehittämään työympäristöä ja ilmapiiriä. Meidän henkilökunnallamme on älyttömästi ammattitaitoa ja osaamista, ja sen hyödyntäminen oli yksi projektin lähtökohdista”, kertoo Kara Koskinen, Yrjönkadun uimahallin tiimiesihenkilö. “Kyseessä on historiallinen paikka, joten oli samalla tärkeää vaalia ja vahvistaa sitä, mikä tekee kokemuksesta uniikin”, Rune & Berg Designin palvelumuotoilija Elina Järvinen jatkaa.

Tulevaisuuden asiakaskokemuksen ja palveluympäristön design driverit kiteytettiin seuraavasti:

  • ainutlaatuinen kaupunkikulttuurikokemus
  • kaikkien yhteinen kylpy- ja uintipaikka
  • kiireetön hyvinvoinnin hetki
  • pysyvä perinne muuttuvassa maailmassa

Rune & Berg Design vastasi Yrjönkadun uimahallin palvelumuotoiluprojektista, jonka lopputuloksena syntyivät palvelumalliopas, tilakuvaus ja opastamisen konsepti. Oppaita tullaan hyödyntämään työntekijöiden perehdytyksessä uuteen palvelumalliin sekä uimahallin tilojen, erityisesti aulan, palvelupisteen ja vilvoittelualueen, suunnittelussa.

Projekti toteutettiin yhdessä uimahallin henkilökunnan, käyttäjien, palvelutuottajien ja hankesuunnitteluun osallistuvien sidosryhmien, kuten rakennuttajan, pääsuunnittelijan ja esteettömyyskonsultin, kanssa.  “Toimme suunnitteluun asiakkaiden ja työntekijöiden ääntä ja varmistimme, että tiloista tehdään paitsi teknisesti myös käyttäjien kannalta toimivia. Erityisesti työntekijöiden aito osallistaminen koko prosessin ajan on ollut asiakkaalle iso, arvokas asia. He pitävät tätä benchmarkina siitä, miten muissakin uimahalleissa ja kaupungin palveluissa laajemmin voitaisiin tehdä kehittämistä samalla tavalla”, Elina kertoo.

“Projektissa kiteytyy upealla tavalla meidän toimintamme ydin. Osataan tehdä tilasuunnittelua, muotoilla kokemusta sekä suunnitella grafiikoita ja opastamista. Asiakkaan kannalta on hyvä, että on yksi toimisto, joka pystyy konseptoimaan tällaisen kokonaisuuden”, Elina jatkaa. “Projektin suunnitelmat ja kaikki R&B:n suunnalta oli selkeää ja hyvin jäsenneltyä. Saimme järjestettyä mutkattomasti työpajoja ja johtoryhmän tsekkauspalavereja. Pysyin itsekin helposti kartalla kaikkien muiden työtehtävien lomassa”, Kara kehuu yhteistyötä.

Yhdenvertainen ja kiireetön hyvinvoinnin hetki

Yrjönkadun uimahalli tarjoaa kiireettömän hyvinvoinnin hetken uniikissa miljöössä. Monissa muissa uimahalleissa keskitytään liikunnalliseen suoritukseen, kun taas Yrjönkatu on enemmän nautiskelun ja pysähtymisen paikka. Erityisesti sisääntuloaulan toimintojen sijoitteluun otettiin kantaa asiakkailta tulleiden parannusehdotusten pohjalta ja kiireettömän asioinnin näkökulmasta. “Allokoimme aulaan odottamiseen omia selkeitä kohtia ja varmistimme, ettei ihmisten tarvitse jonottaa ja riisua kenkiään muiden ihmisten kulkureiteillä. Lisäksi toimme aulaan tarinallisuutta ja tunnelmaa. Odottaessa voi katsoa kännykän sijasta seinillä olevia historiakuvia. Näin jo aula vie tavoiteltuun kiireettömyyden kokemukseen”, Elina kuvailee.

Projektissa on lisäksi otettu kantaa palvelumalliin ja työntekijäkokemukseen. Tavoitteena on ollut helpottaa työpäiviä, yhdenmukaistaa asiointikokemusta ja lisätä ylpeyttä työstä. “Projektissa tuotetut materiaalit ovat tosi arvokkaita. Erityisen positiivinen juttu oli se, että osallistimme tiimiä ja tuotimme sen pohjalta konkreettisen lopputuotoksen. Hiljainen tieto palvelusta on nyt yksissä kansissa, mustaa valkoisella”, Kara kertoo. “Ylipäätään on jäänyt tosi positiivinen kokemus palvelumuotoilusta ja siitä, miten hyödyllistä se on meille ollut. Ei ole kaduttanut päivääkään, että tehtiin tämä”, Kara kiteyttää.

Voyantic

Yhteisöllisyyttä vahvistava hybridiajan toimisto

Nopeasti kasvava teknologiayhtiö Voyantic halusi parantaa tilojensa toiminnallisuutta ja visuaalista ilmettä. Edelliset tilat olivat jääneet pieniksi, ja henkilöstö joutui työskentelemään erillään kahdessa eri paikassa. Tavoitteena oli luoda yhdessä henkilöstön kanssa Voyanticin näköinen toimisto, joka vahvistaisi työyhteisöä ja yhteistyötä. Lopputulos oli ylpeyttä herättävä työntekijöiden oma paikka, joka toimii valttikorttina myös rekrytoinnissa. Ihmiset ovat palanneet toimistolle, ja läsnäoloprosentti on noussut arviolta 35 prosenttiyksikköä.

Inspiroiva työpäiväkokemus

Toimistolle tullessa astutaan työkahvilaan, joka luotiin Voyanticin kutsuvaksi ja tunnelmalliseksi yhteiseksi olohuoneeksi. Musiikki soi, kahvi tuoksuu ja iloinen puheensorina tervehtii – työpäivä virittyy oikeaan fiilikseen. Muuntojoustavat ratkaisut mahdollistavat tilan monipuolisen käytön tunnelmasta tinkimättä. Uusi toimiston sydän tarjoaa tilaa keskusteluille, tapaamisille, tapahtumille, peli-illoille ja afterworkeille.

Työnteon erilaisia malleja tukemaan luotiin monipuolisesti uusia tilatyyppejä. Hybridityötä varten toimistolta löytyy nykyaikaisilla AV-ratkaisuilla varustettuja vetäytymis- ja neuvottelutiloja. Avoin coworking-tila sekä monitoimitila luotiin tukemaan yhteistyön erilaisia muotoja, kuten yhdessä tekemistä, tiimipalavereita ja ideointia. Ad hoc -tila palvelee spontaaneissa yhteistyön hetkissä. Tärkeää oli saada toimistolle kaikille oma paikka, jossa olisi mahdollista tehdä monipuolisesti yhteistyötä.

Voyanticin People and Culture Specialist Jennie Laine iloitsee hyvästä lopputuloksesta: “Uusi toimistomme on iloinen, yllättävä ja toimiva. Se on täynnä toiminnallista ja visuaalista karkkia. Halusimme, että tilasta nautitaan, ja se toden totta saa ihmiset hyvälle tuulelle. Ihmiset ovat oppineet hyvin käyttämään uusia tiloja ja ottaneet ne omakseen.”

Kehitystyön keskiössä oli, että kaikki saisivat vaikuttaa ja olla mukana. Uusi toimisto on työntekijöiden oma, heidän kanssaan suunniteltu.

Yhdessä suunnitellen

Suunnittelutyö aloitettiin tiimien tarpeiden selvittämisellä, ja tavoitteena oli hybridityön parempi mahdollistaminen. Henkilöstöä osallistettiin erilaisin keinoin: esimerkiksi tarvekartoituskyselyn, avainhenkilöhaastattelujen ja uusien käytänteiden yhteisuunnittelun avulla. Kerätyn käyttäjäymmärryksen pohjalta Voyanticille suunniteltiin toiminnallisia ja tilallisia ratkaisuja hyödyntäen uusi toimisto, jossa hybridityö ja tiimien välinen yhteistyö sujuvat. Vastasimme tilojen sisustusarkkitehtisuunnittelusta sekä kiintokalusteiden, graafisten elementtien ja opasteiden suunnittelusta.

Uudistuksen tavoitteena oli mahdollistaa saumaton vuorovaikutus hybridityössä. Hanketta ohjasivat seuraavat suunnitteluohjurit:

  • Työyhteisön vahvistaminen: yhteisöllisyyttä ja työtovereiden välisiä sosiaalisia suhteita vahvistetaan vapaamuotoisilla kohtaamisilla
  • Yhteistyön tukeminen: jatkuva saumaton vuorovaikutus muiden tiimin jäsenten kanssa
  • Tehokkaat ja tasa-arvoiset palaverit: sujuvat hybridipalaverit merkitsevät yhtäläisiä mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa niin paikan päällä kuin verkon välitykselläkin

“Uusi toimisto tukee tapaamisia ja keskusteluja aivan eri tavalla kuin vanha toimisto”, Jennie iloitsee.

Suunnitteluvaihetta edelsi yhteistyö jo vuokraneuvotteluvaiheessa, jonka tueksi Rune & Berg teki laatutasomäärityksen. Laatutasomääritykset ovat suunnittelutyössä oleellisessa roolissa, sillä niiden avulla suunnittelua pystytään kohdentamaan enemmän käyttäjän tarpeiden mukaan, ja muutosten läpivienti on helpompaa, kustannustehokkaampaa ja ekologisempaa.

“Yhteistyö Rune & Bergin kanssa on ollut hedelmällistä alusta asti. Saimme asiantuntevaa ja konkreettista apua koko matkan ajan, emmekä olisi selvinneet tästä yksin. Hyvän kumppanin löytäminen johti hyvään lopputulokseen”, Jennie kertoo.

Visuaalista rohkeutta ja laatua

Voyanticin uusien tilojen haluttiin kuvastavan laatua, teknologiaa ja innovatiivisuutta. Vastuullisuus ja kiertotalous olivat myös suunnittelussa läsnä, ja jo olemassa olevia elementtejä hyödynnettiin ja kunnostettiin tehokkaasti.

“Voyanticilla oli rohkeutta erottautua, ja suunnitelmallisesti haluttiin räväyttää. Suunnittelijana oli hienoa saada asiakkaalta täysi luottamus ja päästä suunnittelemaan näin herkullista kokonaisuutta”, kertoo Rune & Berg Designin johtava suunnittelija Aino Keto.

Suunnittelu lähti liikkeelle Voyanticin brändi-ilmeen värimaailmasta – siitä, miten sitä hyödyntämällä saataisiin luotua toimiva tilallinen kokemus, jossa huomioidaan materiaalit, sävyt, rakenteet ja kuosit. Tilan seinäpintojen graafiset elementit jäljittelevät Voyanticin tuotteille ominaista raporttikäyrää. Kokonaisvaltaisessa tilakokemuksen suunnittelussa otettiin huomioon myös hybridiajassa erityisen tärkeä äänimaailma.

“Designin laatu ja yksityiskohdat ovat herättäneet keskustelua, joka tuo meistä yrityksenä oikean mielikuvan. Tila jää mieleen, ja se tukee brändiä. Kun uskaltaa luottaa suunnittelijan näkemykseen, saa parhaan lopputuloksen. Emme itse olisi osanneet huomioida kaikkia pieniä yksityiskohtia tai suunnitella esimerkiksi valaistusta, mikrofoneja tai äänimaailmaa”, Jennie kertoo.

Pandemian vauhdittama trendi toimistojen pienentämisestä ei pätenyt Voyanticiin. Pelkona oli ennemminkin se, että pandemia-aika muuttaisi yhdessä olemista ja tekemistä ja erkaannuttaisi ihmiset. Uusi toimisto sijaitsee paremmalla paikalla Pitäjänmäessa, ja neliöitä on entiseen nähden enemmän. “Nyt on tilaa, tunnelmaa ja designia”, Jennie iloitsee.

“Vanhoissa tiloissa kaikki työskentelivät usein etänä, mutta nyt toimistolla on todella täysiä päiviä. Arvioisin, että ennen 50 % ihmisistä työskenteli etänä, mutta nyt 85 % on paikalla toimistolla. Huoli ihmisten erkaantumisesta on poistunut”, Jennie kertoo tyytyväisenä.

Voyantic teettää säännöllisesti henkilöstökyselyitä, joissa työilmapiiristä ja toimistosta on tullut erinomaista palautetta. “Nyt meillä on kiva ja toimiva paikka, johon tulla yhdessä. Olemme todella ylpeitä uusista, toimivista tiloistamme”, Jennie kertoo.

Downsizing ei pätenyt Voyanticiin

Arkadia n:o 6

Ajaton ja mieleenpainuva
viiden tähden kiinteistö,
joka on täynnä elämää

Arkadia n:o 6 on kiinteistö, jota ei voi ohittaa huokaisematta. Jylhä arkkitehtuuri, viimeistelty julkisivu ja kutsuva aula näyttävine valaisimineen kiinnittävät huomion jo kaukaa. Ensivaikutelma on kuin viiden tähden hotellissa: himmennetty valaistus, messinkiset yksityiskohdat ja vastassa oleva aulapalvelu luovat tasokkaan tunnelman.

Täällä et pääse eksymään, vaikka neliöitä on lähes 24 000 kahdeksassa kerroksessa, sillä sisäänkäyntien ammattimainen aulapalveluhenkilö ja virtuaalinen aulapalvelu ohjaavat oikeaan kerrokseen. Helposti havaittavat opasteet sujuvoittavat kulkua. Kulman takaa avautuu selkeä hissiaula, jossa jatkuu klassisen rosoinen tunnelma. Suuntasitpa mihin kerrokseen tahansa, Arkadia 6 on Paras paikka tehdä bisnestä.

Kampissa Narinkkatorin laidalla sijaitseva, Spondan omistama Arkadia n:o 6 erottuu huolitellun julkisivun ja näyttävän aulansa ansiosta. Alun perin Einari Teräsvirran suunnittelema ja vuonna 1977 valmistunut kiinteistö uudistettiin käyttäjät keskiössä. Kiinteistön ulko- ja sisäopastus selkeytettiin ja yhtenäistettiin ja kiinteistön visuaalinen ilme koki muodonmuutoksen. Julkisivunäkyvyys, pääaula ja hissiaulat sekä wc-tilat ja ravintola modernisoitiin. Samalla uudistettiin vuokralaisten omia tiloja paremmin heidän tarpeitaan vastaaviksi. Kokonaisvaltainen uudistus herätti huomiota jo hankkeen käynnistyessä ja tilat on vuokrattu täyteen.

Vanhasta lastauslaiturista
tyylikkääksi kohtaamispaikaksi

Arkadia 6:n uudistuksen suunta määriteltiin yhteistyössä Spondan ja arkkitehtitoimisto Tengbomin kanssa. Projektissa hyödynnettiin Genslerin tekemän tilastrategian päälinjoja. Rune & Bergin roolina oli ennen kaikkea design-näkemyksen sekä halutun asiakaskokemuksen määrittely  ja tuominen tilaan sisustusarkkitehtonisten valintojen kautta.

Design drivereksi valikoituivat:

  • Helposti saavutettava
  • Erottuva
  • Mieleenpainuva
  • Ajaton klassikko
  • 5 tähden laatu

Tavoitteena oli muuttaa kiinteistö tyylikkääksi kohtaamispaikaksi, joka palvelee käyttäjiensä monipuolisia työn tekemisen ja kohtaamisen tarpeita – business by day, wine & dine by night. Aulasta luotiin kutsuva aukio, jossa työntekijät, asiakkaat ja kaupunkilaiset kohtaavat. Entinen lastauslaituri muutettiin elegantiksi aulatilaksi, johon on helppo löytää niin pyörällä, kävellen, autolla kuin julkisillakin liikennevälineillä. Tyypillisesti julkisivussa käytetyt materiaalit, kuten betoni ja messinki, muistuttavat tilan historiasta. Vuorokauden- ja vuodenaikojen sekä käyttötilanteen mukaan muunneltava valaistus tekee tilasta miellyttävän käyttää.

Harkittu käyttäjäkokemus
arkkitehtuuria kunnioittaen

Aulan rosoisen elegantti tunnelma jatkuu kiinteistössä kautta linjan. Tiloissa on helppo liikkua yhtenäisten opasteiden ja tarkkaan harkitun toiminnallisuuden ansiosta. Pääaulasta pääsee katutasossa sijaitsevaan kahvilaan ja ravintolaan, jonne ei aiemmin ollut suoraa kulkuyhteyttä. Eri tilat yhdistävät lähes viisimetriset ovet saa halutessaan auki, jolloin aula- ja ravintolatiloja voi käyttää yhtenä isona tilana esimerkiksi vuokralaisyritysten isompiin juhlatilaisuuksiin. Tästä syntyy vaikuttava kokemus, jossa laaja avoin tila muistuttaa aulan menneisyydestä ulkotilana ja luo mielikuvan ilman ja tuulen liikkeestä aukiolla.

Käyttäjä löytää etsimänsä tilat harkittujen opastevalintojen ansiosta. Vuokralaisten logot näkyvät julkisivussa ja ne osuvat silmään myös heti aulaan tullessa. Logot on heijastettu seinään pää- ja hissiauloissa gobo-valojen avulla ja niitä on helppo päivittää tarvittaessa. Pronssiset opasteet ohjaavat eri tiloihin, kuten parkkihalleihin, säilytys- ja varastotiloihin sekä ravintolaan, kahvilaan ja yhteiskäyttöisiin neuvottelutiloihin. Typografiassa toistuu logon muotokieli, minkä ansiosta kiinteistöön kuuluvat tilat on helpompi hahmottaa. Viiden tähden käyttäjäkokemuksen kruunaavat kiinteistön ja sen lähialueen palvelut, kuten suihku- ja pukeutumistilat, sähköauton latausmahdollisuus, ravintola Farang sekä lähialueen monipuolinen kulttuuritarjonta.

Haluatko tutustua Arkadia n:o 6:een tarkemmin?

Lue uudistuksesta esimerkiksi Projektiuutisista tai pääsuunnittelijana toimineen Arkkitehdit Tengbomin sivuilta.

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!

PostNord

Uusi odotukset ylittävä pääkonttori

Yhteistyön tärkeimpänä tavoitteena oli ymmärtää PostNordin henkilökunnan tarpeita ja toiveita Helsingin pääkonttorin toiminnallisuuden ja sijainnin kannalta. Taustalla oli pandemian aiheuttama työelämän muutos, johon PostNord tarttui rohkeasti ja ajoissa kiinni. Tarvemäärityksen ja tilasuunnittelun lisäksi Rune & Berg tuki asiakasta muutoshankkeen eri tarpeiden ymmärtämisessä ja auttoi solmimaan kannattavan, asiakasta palvelevan vuokrasopimuksen. Lopputulokseksi saatiin houkuttelevat ja edustavat uudet tilat keskeisellä sijainnilla.

Kohti helpompaa toimistoarkea

PostNordilla on käynnissä vahva muutosstrategia, ja heille on tärkeää motivoida nykyisiä työntekijöitä ja löytää rekrytointitilanteissa parhaat uudet osaajat. Työympäristökehityksen lähtökohtana oli luoda vetovoimaiset, työntekijöiden näköiset ja tuntuiset pääkonttoritilat.

”Erityisen tärkeää yhteistyössämme oli ensimmäisestä keskustelusta lähtien käyttäjälähtöisyys. Rune & Bergiläiset ovat näkemyksellisiä ammattilaisia omalla alallaan, ja he aidosti kuuntelivat meitä ja meidän tarpeita. Koko projekti tehtiin työntekijälähtöisesti”, Katja kertoo.

Työntekijäymmärrystä kerättiin haastattelemalla tiimien edustajia ja tutustumalla PostNordin henkilöstökyselyn tuloksiin. Ymmärrystä syvennettiin työpajassa, jossa pohdittiin miten toimistotilat auttavat sujuvan työarjen rakentamisessa. Selvitimme myös tiimien keskinäisiä riippuvaisuuksia läsnäolon näkökulmasta ja tutkimme, millaisia mahdollisuuksia ja uhkia pääkonttorin sijaintivaihtoehdoissa tunnistetaan. Kartoitimme myös etä- ja lähityön määrää sekä työntekemiseen liittyviä tilatarpeita. Ymmärryksen keräämisen tarkoituksena oli löytää ne elementit, jotka vaikuttavat PostNordin pääkonttorin kehittämiseen ja lopulliseen sijaintiin. Koko tilasuunnitteluprosessin ajan henkilöstö pidettiin mukana myös säännöllisillä osallistavilla infotilaisuuksilla.

”Olemme toimineet taskulamppuna ja matkaoppaana, on kierretty kuopat ja ohjattu oikeaan suuntaan. Projektin laadukas prosessi on myös taannut laadukkaan lopputuloksen, ja keskustelu valveutuneen asiakkaan kanssa on ollut hedelmällistä”, asiakasvastaava Raija Mattila Rune & Bergiltä iloitsee.

Puoleensavetävä kokemus

”Onko tämä toimisto todella meidän?” on kuulunut postnordilaisten suusta heidän astuessaan ensimmäistä kertaa uudistuneeseen pääkonttoriin Pasilassa.

”Kiitosta on tullut myös kansainvälisiltä kollegoilta sekä kiinteistönomistajalta, jotka ovat olleet silminnähden tyytyväisiä lopputulokseen”, kertoo Ville Hilmola, Head of Procurement and Facility Management PostNordilta.

Tarvemäärittelyn pohjalta tilasuunnittelua ohjasivat yhdessä sovitut ohjenuorat eli design driverit. Tavoiteltu kokemus on:

  • nykyaikainen
  • houkutteleva
  • vastuullinen
  • energinen

Toimisto suunniteltiin siten, että sinne on helppo saapua hyvien liikenneyhteyksien ansiosta. Tämä lisäksi lähiympäristössä sijaitsevat monipuoliset palvelut helpottavat arjen sujuvuutta toimistopäivän aikana. Tiloihin sisään astuessa eteen avautuu työntekijöiden yhteinen oleskelu- ja työskentelyalue, working cafe, joka mahdollistaa niin viihtyisät kahvihetket kuin rennot tiimipalaveritkin.

Työskentelytilat tarjoavat puitteet monipuoliseen yhteistyön tekemiseen, mutta myös vetäytymiseen ja yksilötyöhön. Tilat myös joustavat ja muuntuvat eri käyttötarkoituksiin tarpeen mukaan. Toimisto tarjoaa parhaat puitteet työskentelylle, myös hybridissä.

”Läpi koko muutosprojektin Rune & Bergiläiset osasivat kiinnittää pienempiinkin yksityiskohtiin huomiota ja tuoda niitä ammattitaidollaan esiin. Monia asioita ei itse olisi tullut edes ajatelleeksi”, Katja kertoo.

Yhteistyö on ollut oppikirjaesimerkki siitä, miten ensin liikkeelle lähdetään tarpeiden kartoittamisesta, sitten jatketaan vuokrasopimuksen laatutasomäärityksellä ja lopulta aloitetaan tilasuunnittelu. Jatkuva tuki projektin hallinnassa alusta loppuun saakka on myös ollut tärkeä osa onnistumista.

”Katjalla on ollut kykyä visioida tulevaa sekä rohkeutta kyseenalaistaa totuttuja asioita. On uskallettu avata tietoisuus siitä, mitä kaikkea voidaan tehdä – ja se näkyy lopputuloksessa”, Raija iloitsee.

PostNordin työntekijälähtöinen pääkonttorihanke on arvioitu kestävän kehityksen asiantuntijoiden toimesta vastuulliseksi teoksi Planet Company -yhteisössä.

Hanke voitti myös Vuoden Työympäristöteko 2022 -palkinnon sarjassa Fyysisen työympäristön kehittäminen. Lue lisää voitosta.

PostNord

PostNord on Pohjoismaiden alueella tarjottavien logistiikka- ja viestintäratkaisujen johtava toimittaja.​ He tekevät arjesta helpompaa paketti- ja logistiikkapalveluilla Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa sekä jakavat postia yksityishenkilöille ja yrityksille Ruotsissa ja Tanskassa. Lue lisää postnord.fi.

Kuvat: Mikael Pettersson ja Aleksi Tikkala.

Senaatti-kiinteistöt

Valtion yhteiset palvelu- ja työympäristöt Lahteen ja Lappeenrantaan

Lahdesta ja Lappeenrannasta löytyvät jatkossa valtion eri palvelut ja työympäristöt saman katon alta. Näiden kahden toimipisteen muutokset ovat osa valtion laajempaa palvelu- ja toimitilaverkkouudistusta. Pelkästään Lahden ja Lappeenrannan toimipisteiden uudistukset muovaavat noin 1500 työntekijän ja 2500 viikoittaisen asiakkaan työpäivä- ja asiointikokemusta entistä sujuvammaksi.

Kaikki palvelut yhdestä paikasta

Projektin tavoitteena oli jalkauttaa valtion yhteisasiakaspalvelun konsepti Lahden ja Lappeenrannan virastotaloihin sekä luoda konkreettiset ratkaisuehdotukset, jotka huomioivat paikkakuntakohtaiset tarpeet ja mahdollisuudet. Muutoksen taustalla vaikutti Suomen valtakunnallisen julkisen hallinnon tavoite koota valtion virastojen fyysinen asiointi vaiheittain yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin ja näin tarjota yhdenmukainen asiointikokemus eri toimipisteissä. Palvelumuotoiluprojekti toteutettiin yhdessä valtion toimitilakumppani Senaatti-kiinteistöjen kanssa. “Projekti oli osa isompaa hanketta, jossa valtion virastopalveluita pyritään sulauttamaan yhteen saman katon alle. Tavoitteena oli sujuvoittaa asiakkaan kokemusta ja tuoda joustoa asiakaspalvelijoiden työhön”, projektin palvelumuotoilija ja sisustusarkkitehti Johanna Happonen kertoo.

Yhteisasiakaspalvelun konseptin jalkauttamiseksi luotiin:

  • tilojen toiminnallisuuden kuvaus työntekijöiden näkökulmasta
  • asiakasprofiilit ja niiden mukaiset palvelupolut
  • kohdekohtaiset tilasovitukset asiakaspalvelualueesta ja siihen liittyvistä työtiloista

Rune & Berg Design vastasi Lahden ja Lappeenrannan virastotalojen palvelumuotoiluprosessin fasilitoinnista ja kiteytyksestä toteutuksen tueksi. Palvelumuotoilu toteutettiin kuuden virtuaalisen työpajan sarjana, joista kolme työpajaa koski Lahden ja kolme Lappeenrannan virastotaloa. Työpajoihin osallistui julkisen hallinnon eri organisaatioiden, kuten Veron, Kelan ja virastojen, asiakaspalvelijoita ja esihenkilöitä sekä kunkin kohteen arkkitehti. Projektissa hyödynnettiin lisäksi Rune & Berg Designin tilasuunnitteluosaamista. “Tuimme työntekijöiden kykyä hypätä muutokseen, he olivat aivan uuden äärellä. Palvelumuotoiluprosessin arvo oli siinä, että he ymmärsivät paremmin, mitä monipalvelupiste tarkoittaa ja mitä pitää vielä kehittää sisäisessä toiminnassa ennen toteutusta“, Johanna summaa. “Veimme yhdessä prosessia askel askeleelta eteenpäin käytäntöön. Teidän avullanne saimme käyttäjät osallistumaan pohdintaan ja tunnistimme eri näkökulmia kokonaisuudessa”, Senaatin tilaprojektien projektipäällikkö Mervi Räisänen yhtyy.

Asiointi- ja työpäiväkokemus kiteytettynä yksiin kansiin

Palvelumuotoilun avulla paikkakuntakohtaisesti selkeytetyt työskentelytavat, asiakasprofiilit ja tilasovitukset koottiin loppuraporttiin, joka toimii yhteisten työympäristöjen toteutuksen tukena. Työtapojen osalta havainnollistettiin, millaista työtä milläkin alueella tehdään ja mikä on kunkin työntekijän rooli eri tilanteissa. Työntekijöiden eri roolit ja työn tekemisen tavat kiteytettiin helposti ymmärrettäviksi neljäksi työntekijäprofiiliksi ja yhteisiksi työskentelyn pääperiaatteiksi. Lisäksi kullekin asiakasprofiilille hahmoteltiin yksityiskohtaiset palvelupolut, jotka auttoivat työntekijöitä ymmärtämään asiakkaiden erilaisia tarpeita ja Rune & Berg Designin suunnittelijoita löytämään parhaat tilalliset ratkaisut.

Työntekijöiden tarpeiden ja asiakkaiden palvelupolkujen pohjalta luotiin Lappeenrannan ja Lahden virastojen arkkitehtuuriin sopivat tilasovitukset. Kumpaankin virastoon sovitettiin yhteisen palvelukonseptin mukaisesti aula ja odotustila, asiakaspalvelupisteet, taustatyötilat, vihkitila ja kokouskeskus. Lahdessa huomioitiin myös lounasta syömään tulevien ravintola-asiakkaiden tarpeet, Lappeenrannassa taas kiinnitettiin erityishuomiota opastamiseen kahtia jakautuneen tilan rakenteen vuoksi. “Jo palvelumuotoiluprosessin aikana arkkitehti oli mukana suunnittelemassa rakennusta ja tiloja löydösten pohjalta. Lahti ja Lappeenranta toimivat pilottina laajemmalle muutokselle koko maassa”, Johanna kertoo hankkeen etenemisestä.

Molemmat kohteet ovat parhaillaan toteutusvaiheessa: asiakaspalvelutilat otettiin käyttöön kesällä 2023 ja jaettujen työympäristöjen on määrä valmistua keväällä 2024. “Kuntalaiset ovat olleet tyytyväisiä yhteispalvelupisteeseen. Se on koettu hyväksi, ja he ovat saaneet asioita edistettyä jouhevammin kuin aiemmin. Henkilöstölle muutos konkretisoituu kunnolla vasta, kun he pääsevät itse kokeilemaan työskentelyä uudessa mallissa”, Mervi summaa laajan muutoshankkeen lopputulemaa.

Haluatko tutustua hankkeeseen lisää?

Voit lukea Senaatin verkkosivuilta laajemmin Lappeenrannan virastotalon tilamuutoksesta ja Lahden vastaavasta projektista.

Hotelli Heymo 1

Uusi hotellityyppi tarjoaa
urbaanin kokemuksen

Heymo taistelee tavanomaisuutta vastaan ja kyseenalaistaa perinteisen hotellin. Sokos Hotellien uudenlaisessa hotellityypissä maksat vain siitä, mitä tarvitset – loput löydät kaupungilta. Tavoiteltu kokemus on yhteisöllinen, urbaani, rohkea, elämää rakastava ja houkutteleva. Monitoimisiin aulatiloihin kokoonnutaan yhdeksi heimoksi yhteisölliseen tilaan. Tunnelmaltaan rauhallisemmissa hotellihuoneissa pääpaino on hyvässä sängyssä, johon kellahtaa kaupungilla vietetyn päivän jälkeen. Jokaisesta Heymo-hotellista löytyy lisäksi ”Fixeri”, joka hoitaa lähes kaiken, mitä asiakkaat tarvitsevat. Hän myös antaa kaupungin parhaat menovinkit.

Heymo 1 valittiin ainoana suomalaishankkeena 17 parhaan joukkoon ”Hotel and short stay interior” -kategoriassa kansainvälisessä design- ja arkkitehtuurikilpailu Dezeen Awardsissa.

Stay in the city, not in a hotel

Heymo on suomalaisen hotellioperaattori Sokos Hotelsin yksilöllisten hotellien uusin tulokas, jonka konsepti nojaa neljään C:hen: comfort, caring, curiosity ja clarity. Heymo tarjoaa automatisoidun, mutta inhimillisen tuntuisen kokemuksen. Se on suunnattu urbaaneille kaupunkilaisille, jotka arvostavat selkeyttä ja hyvää unta. Kaiken lähtökohtana on Flexible Service -konsepti, jossa maksat siitä, mitä tarvitset. Visuaalisesti kiinnostavaksi luodut tilat kutsuvat kuvaamaan ja kertomaan kokemuksesta muillekin. Ensimmäinen Heymo avautui Espoon Keilaniemeen keväällä 2022.

Tilasuunnittelua ohjasivat seuraavat design driverit:

  • urbaani tarina
  • elämää rakastava ja rohkea
  • ihmeellinen rauha ja hyvä uni
  • ylläpidon helppous

Rune & Berg Designilla on ollut ilo olla mukana suunnittelemassa uudenlaista hotellikokemusta yhdessä Sokotelin ketjuohjauksen ja hotellioperaattorin kanssa. Olemme yhteistyössä asiakkaan kanssa luoneet sisustuskonseptin huoneisiin ja suunnitelleet hotellin asiakastilat. Graafisesta ilmeestä vastasi mainostoimisto Bob the Robot. ”Kyseessä on ihan uusi konsepti, tosi värikäs ja erilainen”, Sokotelin projektipäällikko Satu-Anna Larvamo kuvailee. ”Tavoiteltu kokemus on sujuva, helppo ja myös lämminhenkinen. Fixerit ovat koko ajan läsnä aulassa – henkilökunta tekee tiettäväksi, että ovat siellä asiakkaita varten”, SOK:n kehityspäällikkö Jukka Kaartinen jatkaa.

Kokemus, jossa yhdistyvät yhteisöllisyys
ja ihmeellinen rauha

Heymon yhteisten tilojen houkutteleva ja elämää rakastava hotellikokemus rakentuu yhteisöllisyydestä, rohkeudesta ja urbaaniudesta. Aulasta löytyvät itsepalvelutiski sisään- ja uloskirjautumiseen, co-working-tila, omatoimikeittiö laadukkailla take away -annoksilla sekä hotellin oma olohuone Lounge, johon kokoonnutaan yhdessä. Ilmeeltään yhteiskäyttöiset tilat ovat virkistävän rohkeita: herkulliset värit, toistuva holvikaaren muoto sekä kiinnostavat kaluste- ja materiaalivalinnat vetävät puoleensa.

Huoneissa kokemuksen painopiste siirtyy uneen ja rauhaan. Sänky ja loistavat unet ovat pääroolissa. Asiakas voi valita itselleen sopivimman kolmesta eri huonekategoriasta: kahden hengen perushuone, esteetön ja perheille sopiva huone tai kolmesta huoneesta koostuva Heymo Room, johon mahtuu majoittumaan jopa seitsemän ihmistä. Hotellista löytyy lisäksi erityinen Lucky you -huone, joka arvotaan joka päivä asiakkaiden kesken. Huoneiden suunnittelu starttasi design sprintillä ja niiden toimivuus varmistettiin testiasiakkaiden kommentoimien mallihuoneiden avulla. Lopputuloksena ovat kompaktit, ihanan rauhaisat huoneet, joissa rajallinen tila on käytetty fiksusti.

Heymo on suunniteltu ihminen
ja intuitiivinen käyttö edellä

Vaikka Heymo on pitkälti automatisoitu ja järkevästi toteutettu, on sen suunnittelussa tullut ihminen ensin. Tilat on kokonaisuudessaan helppo hahmottaa: kaikki yhteiskäyttöiset tilat ja toiminnot sijaitsevat 1. kerroksessa. Ylemmät kerrokset puolestaan on pyhitetty tarkoin suunnitelluille hotellihuoneille. ”Huoneet on saatu toimimaan pienillä asioilla. Osa vuoteista toimii myös pöytänä ja tuolit taittuvat tarpeen tullen seinälle tilan säästämiseksi. Esimerkiksi lapsiperheille ja liikuntaesteisille suunnatusta huonetyypistä puolestaan löytyy enemmän tilaa, mutta myös taso, jossa voit vaihtaa vaipat vauvalle”, projektin johtava suunnittelija Riina Ruska kertoo suunnitteluvalinnoista.

Myös hotellin värimaailma ohjaa vahvasti ihmisen kulkua tiloissa. Siellä, missä on oranssia, tapahtuu jotain. Vaaleanpunainen on omatoimisuuden väri ja sininen on valjastettu ostamiseen. Huoneen värimaailma on seesteisempi ja luonnonläheisempi: lämmintä beigeä, valkokuullotettua havuvaneria ja aksenttivärinä toimintaa kuvaava oranssi. ”Opastaminen on todella tärkeää itsepalvelukonseptissa. Heymo suunniteltiin siten, että värit tukevat hotellin intuitiivista käyttöä, ihmisen on helppo orientoitua siellä”, Riina summaa. Jukka yhtyy tähän: ”Lopputulos on koherentti. Halusimme luoda yhdenmukaisen brändin asiakaskokemuksen jokaisessa kosketuspisteessä ja sen toteutuminen eri kohdissa on iso onnistuminen. Esimerkiksi brändivärit näkyvät ja ne on sijoiteltu loogisesti.”

Arvottavan Lucky You -huoneen teemana on hattarainen pilviunelma, jonka toteutuksessa on hyödynnetty laulaja Ellinooran ja Vallilan pilvikuosista yhteistyömallistoa.

Heymo konseptoitiin ja suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä Sokotelin projektipäälliköiden ja konseptikehityksen kanssa. ”Oli tosi kiva tehdä teidän kanssanne töitä. Kaikki meni tosi jouhevasti ja kivasti eteenpäin. Tällaisissa projekteissa tarvitaan teidän kaltaistanne aisaparia. Lopputulos on ihan huikea”, Satu-Anna iloitsee. ”Teillä oli oma visio ja näkemys, mitä kohti mennään, ja perusteet valinnoillenne. Se myös haastoi meidän ajatuksiamme, sellainen suunnittelutoimiston pitääkin olla”, Jukka täydentää.

Yksityiskohdissa on veikeää värien
ja materiaalien yhdistelyä.
Seinän rappaksessa näkyy kaunis kädenjälki.

Haluatko tietää lisää Heymosta?

Heymo 1 valittiin ainoana suomalaishankkeena 17 parhaan joukkoon ”Hotel and short stay interior” -kategoriassa kansainvälisessä design- ja arkkitehtuurikilpailu Dezeen Awardsissa. Lue lisää Heymon Dezeen Awards 2023 -menestyksestä. 

Tutustu Heymoon, katso Sokos Hotellien video!
Espoon Keilaniemessä olevaan 1. Heymo-hotelliin pääset tutustumaan tarkemmin Projektiuutisten artikkelissa.

Valokuvat: Mikael Pettersson ja Aleksi Tikka

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!

Relex

Työympäristökonsepti kasvuyhtiölle

Vuonna 2005 perustettu teknologiatalo RELEX on kasvanut nopeasti start-upista yli 1800 henkilöä työllistäväksi yritykseksi samalla, kun työskentelytapamme ovat jatkuvassa muutoksessa. Autoimme RELEXiä määrittämään tulevaisuuden työskentelyn skenaarioita sekä painopisteitä ja suunnittelimme työympäristökonseptin, joka tukee heidän tulevaisuuden kasvuaan ja muuttuvia työtapoja. RELEXin nykyinen Ilmalan toimisto, jota remontoitiin syksyllä 2022, toimii testiympäristönä työnteon tapojen ja tilojen muutokselle ennen Otaniemen uusiin toimitiloihin muuttoa.

Hankkeen avulla tunnistettiin työympäristöstrategian keskeiset linjaukset:

  • pääkonttorin rooli ja sijainti
  • tulevaisuuden työntekemisen tavat
  • työskentelytapoja tukevat tilatyypit
  • muutosviestinnän suunnittelun tukeminen

Tarvemääritys näyttää työympäristömuutoksen suunnan ja laajuuden

Aloitimme yhteistyön tekemällä tarvemäärityksen, jonka avulla selvitettiin työntekijälähtöisesti tarpeet tulevalle työympäristölle. Tehty tarvemääritys piti sisällään työntekijöille suunnatun kyselyn ja avainhenkilöiden parihaastattelut sekä projektitiimin työpajat tulevaisuuden työskentelyskenaarioista. Tarvemääritys auttoi tunnistamaan tulevaisuuden toimiston roolin, käyttötavat ja tilalliset tarpeet. Tarvemäärityksen pohjalta tehtiin päätös tulevaisuudessa tarvittavien tilojen määrästä. Lopputulemana oli erottuvan RELEX-kokemuksen rakentaminen uusiin toimitiloihin. Koska uusi toimisto valmistuu vasta vuonna 2026, myös nykyinen Ilmalan pääkonttori päätettiin uudistaa paremmin muuttuneita työskentelytapoja tukevaksi.

“Lähditte asiantuntevasti johdattelemaan meitä oikeaan suuntaan tarmokkaalla otteella, saimme heti skenaarioita ja suuntaviivoja. Projektiporukan tunnelma on myös ollut välitön, ja yhteistyö on ollut helppoa”, RELEXin työympäristösuunnittelun asiantuntija ja tiimivetäjä Nanna Tuomi-Nikula kertoo yhteistyöstä Rune & Berg Designin kanssa.

Vastasimme tarvemääritys- ja skenaariotyön lisäksi Ilmalan remontin työympäristösuunnittelusta ja graafisesta suunnittelusta sekä uuden pääkonttorin ensimmäisen kierroksen konseptista. Tuimme myös RELEXin projektitiimiä muutosviestinnässä. CBRE toimi pääkonttorihaun kaupallisena neuvonantajana. “Yhteistyö kanssanne toimi hyvin, lopputulos on todella onnistunut ja toteutetut workshopit olivat hyvin valmisteltuja. Teidän avullanne saimme tilat parhaaseen mahdolliseen käyttöön. Tarjositte meille myös tukea päätöksentekoon”, RELEXin HR-johtaja Tiia Rapeli kuvailee yhteistyötä.

Työympäristökonsepti kiteyttää tulevaisuuden tarpeet

Tarvemäärityksen ja skenaariotyön pohjalta syntyi päätös uudesta toimistosta, johon luotiin alustava työympäristökonsepti. Työympäristökonseptiin kiteytettiin tarvittavat erilaiset tilat ja vyöhykkeet, niiden määrä ja visuaalinen ilme. Suunnittelua ohjasivat työntekijöiden toiveet ja näkemykset tulevaisuuden työstä. Tärkeää oli luoda balanssi tehokkaan hybridityöskentelyn ja hauskanpidon välille. “Autoimme pohtimaan, millainen työympäristö ja erilaiset työn tekemisen tavat RELEXläisillä ovat, ja näin johtamaan työympäristöstrategiaa. Epävarmassa tilanteessa ei kannata jäädä paikoilleen, vaan tehdä päätös ja valita suunta parhaan arvion mukaan, kuten RELEX teki”, projektin johtava suunnittelija Sini Ala-Nikula vinkkaa myös muille vastaavassa tilanteessa oleville yrityksille.

Ilmalan konseptiin tuotiin uusina tilatyyppeinä muun muassa restoratiiviset ja hiljaiset tilat, joiden tarve on korostunut hektisessä hybridimaailmassa. Näitä tilatyyppejä halutaan siirtää myös uuteen pääkonttoriin. Tulevan toimiston työympäristökonseptissa tiloja on jaettu sekä vierailija-alueisiin että sisäisen keskittymisen ja yhteistyön alueisiin mahdollistamaan sujuva työskentely. Työntekijöille tarvittavien paikkojen määrä pohjautuu sekä etä- ja läsnätyön suhteeseen että toimistolla tehtävän työn luonteeseen.

“Konsepti on ollut loistava erilaisine vyöhykkeineen ja työskentelytiloineen. Se toimii hyvänä pohjana uuden pääkonttorin suunnittelussa. Uudistetun Ilmalan toimistomme myötä pääsemme testaamaan uudenlaista työskentelykulttuuria ja tiloja”, Tiia kertoo.

Ilmalan noin 5000-neliöiset tilat uusittiin uuden työympäristökonseptin mukaisiksi tilaratkaisuiltaan ja käytöltään. RELEXläiset pääsevät testaamaan joustavampaa työnteon mallia, jossa monipuolisia tiloja varataan tarpeen mukaan ja varsinaisia omia paikkoja ei enää ole. “Ilmalan tiloissa työskentely auttaa ihmisiä harjoittelemaan uusia työn tekemisen tapoja ja testaamaan uudenlaisia tiloja. Loimme lisäksi viestinnän suunnitelman, jossa kerrotaan työympäristöjen muutoksen näkökulmasta: mistä kannattaa viestiä, missä kanavissa ja miten”, Sini kertoo.  “Koen, että on tapahtunut iso muutos parempaan. Parasta meidän kannaltamme ovat erilaiset tilatyypitykset ja modulaarisuus – tilaa voi muokata ja käyttää monenlaiseen tarkoitukseen. Tämä on auttanut työntekijöitä löytämään erilaisia tapoja työskennellä”, Nanna summaa.

“Ilmalan toimistoa saatiin hienosti uudistettua ja tehtyä meidän näköiseksi. Luonnon tuominen sisään, mahdollisuudet virkistäytymiseen, working cafe, erilaiset neukkarit ja Octacellit ovat tuoneet merkittäviä muutoksia siihen, miten tiloja käytetään työpöydän lisäksi. Ilmalan toimisto on nyt viihtyisä, ja työntekijämme pitävät siitä. Toimisto on  meidän oloinen – lämmin tila, joka tuntuu kodilta”, Tiia iloitsee.

Ilmala testiympäristönä muutokselle

Ilmalan tilat ovat valmiit, mutta RELEXläisten työ tilojen testauksen parissa jatkuu. Myös työntekijät ovat mukana toimiston kehittämisessä: “Olemme tekemässä käyttöopasta eri tilojen käyttötarkoituksista ja keräämme palautetta RELEXläisiltä Ilmalan tilaratkaisuiden toimivuudesta. Ajatuksena on antaa työntekijöille vaikutusmahdollisuuksia ja pilotoida asioita Ilmalassa tulevaa uutta toimistoa ajatellen”, Nanna valottaa tulevaisuutta.

Haluatko lukea lisää RELEXin uudesta pääkonttorista?

Tutustu RELEXin lehdistötiedotteeseen (englanniksi).

Oura Health

Suunnittelu lähti liikkeelle arvoista ja yhdessä tekemisestä

Oura on suomalainen jo yli miljoona älysormusta myynyt terveysteknologiayhtiö, jonka toiminta perustuu ihmisten hyvinvoinnin tukemiseen ja elämänlaadun parantamiseen. Hurjasti kasvanut Ouran Suomen tiimi tarvitsi uuden kodin, joka löytyi Pohjoisesplanadilta. Reilun 600-neliöisen toimiston lisäksi suunniteltiin 400-neliöinen laajennusosa ja siihen kuuluva parvi. Tavoitteena oli luoda tiloista yhtenäinen, Ouran yhdessä tekemisen kulttuuria ja toisaalta työskentelyrauhaa tukeva hybriajan toimisto.

Voimaannuttava työympäristö hyvinvoinnin tekijöille

Aivan Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Ouran uusi toimisto on vahvasti hyvinvointilähtöinen, kuten yritys ja siellä työskentelevät ihmisetkin. Tilojen luonnollinen sävymaailma ja runsas vihersisustus jättävät tilaa luovuudelle ja tukevat palautumista. Erityyppisiä tiloja löytyy niin keskittyvään yksilötyöhön, yhdessä ideointiin kuin Oura-sormusten prototyyppien rakentamiseen. Kokonaisuus ei ole turhan vakava: yhteistä hyvää fiilistä tukevat muun muassa working café ja pelinurkkaus. Tunnistettavan visuaalisen ilmeen viimeistelevät valaisimissa, akustiikkapaneeleissa ja graafisissa elementeissä toistuvat pyöreät linjat, jotka mukailevat Ouran logon ja tunnetun älysormuksen muotokieltä.

Toimiston suunnittelua ohjaavat design driverit määriteltiin työpajassa yhdessä Ouran projektiryhmän kanssa:

  • houkuttelevuus: rohkean ammattimainen tunnelma, toimiva ja innovatiivinen kokonaisuus
  • hyvinvointi: tilat kuvastavat kokonaisvaltaista hyvinvointia, kuten itse brändikin
  • sisäinen potentiaali: luonnolliset tilat kannustavat luovuuteen ja voimaannuttavat
  • yhteinen hyvä fiilis: eloisan inspiroivat tilat, jotka tukevat tiimihenkeä ja yhteisöllisyyttä
  • teknologialähtöisyys: teknologia näkyy tiloissa hillitysti mutta vakuuttavasti

Rune & Berg Design vastasi projektin sisustusarkkitehtonisesta suunnittelusta ja tilabrändäämisestä. Projekti piti sisällään työpajan projektiryhmän kanssa, jossa mietittiin tilojen toimintaa ja tunnelmaa sekä niitä taustoittavia ajatuksia. “Lähdimme liikkeelle Ouran arvoista ja siitä, mitä älysormus edustaa. Tilojen tarkoituksena on tukea hyvinvointia ja saada jokaisesta esille paras potentiaali”, projektin johtava suunnittelija Aino Keto kuvailee.

Hyvinvointi ja luonnon rytmi kantavina teemoina

Ouran liiketoiminta ja yrityskulttuuri pohjautuvat kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen ja ihmisen täyden potentiaalin saavuttamiseen. Nyt myös uusi toimisto tukee näitä lähtökohtia: verhoilla rajatut työpistealueet helpottavat kommunikointia ja erityyppiset neuvottelu- ja ideointitilat kannustavat jakamaan ajatuksia. Yhteinen aula ja working café puolestaan sopivat yhteisöllisiin hetkiin kollegoiden ja yhteistyökumppanien kanssa. Vetäytymistilat, runsas vihersisustus ja äänimaailmaa pehmentävät akustiikkapaneelit viimeistelevät hyvinvointia tukevan työpäiväkokemuksen.

Myös Helsingin toimiston visuaalinen ilme on vahvasti hyvinvointiteemainen, luonnonläheinen ja tasapainoinen. Sen inspiraationa toimivat luonnosta vuorokauden eri aikoina löytyvät sävyt ja materiaalit, jotka näkyvät sisustuksessa kautta linjan. “Oura on läsnä arjessa koko ajan. Siksi myös toimisto kuvastaa vuorokauden rytmiä ja tarjoaa näin vaikuttavan tilakokemuksen, jossa kaikki linkittyy yhteen ja tukee Ouran brändiä”, Aino kertoo. “Sävymaailmaan tuotiin ajatus vuorokauden vaihtelusta. Näin saatiin myös olemassa olevat kalusteet solahtamaan hyvin osaksi tiloja. Ei tarvinnut juurikaan hankkia uusia kalusteita”, projektin sisustusarkkitehti Roosa Westerman tiivistää.

Valmis työympäristö muodostaa yhtenäisen, Ouran brändiä ja arvoja tukevan kokemuksen. ”Ouralaiset kokevat tilat todella viihtyisiksi ja toimistolle on kiva tulla. Tilojen tunnelma tukee innovointia ja työpäivän aikaista palautumista.” Aino kertoo. Myös Ouran kansainväliset toimipisteet ovat kiinnostuneet Suomen toimiston ilmeestä ja yksityiskohdista. Muun muassa San Franciscon toimisto on ollut innoissaan kokonaisuudesta ja ihastunut erityisesti aulaan suunniteltuun peilimäiseen Ouran logoon.

Jätkäsaaren kirjasto

Uusi lasten ja perheiden kirjasto hurmaa leikkisyydellään

Jätkäsaaren kirjasto palvelee 1930-luvulla rakennetussa punatiilisessä Huutokonttorin kiinteistössä. Uudessa kirjastossa Eric Carlen Pikku toukka paksulaisen tarina kohtaa Henri Matissen taiteelle tyypilliset kiinnostavat muodot ja värit. Lapsen näkökulmasta suunniteltu tila on mielenkiintoinen ja yllättävä heti sisälle astuttaessa. Katse hakeutuu ensimmäisenä lasten ja aikuisten lukusuosituksiin, joiden lomassa katosta kurkkaava pikkutoukka tervehtii kirjastoon saapuvia. Peremmälle jatkettaessa erilaiset alueet kutsuvat leikkimään, lukemaan ja löhöilemään perheen ja kavereiden kanssa. Sieltä täältä löytyvät pesämäiset piilopaikat tuottavat löytämisen riemua.

Olohuone ja kohtaamispaikka perheille

Jätkäsaaren uusi noin 300-neliöinen kirjasto avautui Huutokonttorin toiseen kerrokseen alkuvuodesta 2022. Tavoitteena oli suunnitella yllätyksellinen ja leikkisä kirjasto, jossa lasten näkökulma ja mittakaava on otettu huomioon. “Idea kirjastoon lähti alueen asukkaiden toiveista: haluttiin lapsille ja perheille sopiva paikka, jossa on värejä sekä lukunurkkauksia ja piiloja, jonne voi käpertyä lukemaan – jotain persoonallisempaa ja uudelle rakentuvalle alueelle sopivaa”, projektin johtava suunnittelija Sara Tuohikumpu kertoo. “Tavoitteena oli saada kompakti tila toimivaksi. Tärkeää oli leikillisyys – viesti siitä, että kirjasto on lapsille tarkoitettu ja lapsenmielinen paikka, mikä toteutui hyvin”, Jätkäsaaren kirjaston palvelupäällikkö Lasse Pekkarinen taustoittaa. “Aiemmin tekeminen ja tila eivät tukeneet toisiaan. Halusimme toimivan ja viihtyisän lasten kirjaston”, erikoiskirjastovirkailija Riikka Penttilä täydentää.

Kirjaston suunnittelua ohjasivat yhdessä muodostetut design driverit:

  • yllätyksellinen ja houkutteleva
  • hauska ja leikkisä
  • pehmeä ja lämmin
  • yhteisöllinen ja kodikas

Rune & Berg Design vastasi kirjaston ilmeen konseptoinnista sekä tila- ja kalustesuunnittelusta yhdessä asiakkaan projektiryhmän kanssa. Suunnittelussa hyödynnettiin kirjaston henkilökunnan aiemmin vuonna 2021 toteuttaman asukaskyselyn tuloksia. Asukkaat peräänkuuluttivat kutsuvaa, lapsia ja perheitä varten tehtyä kirjastoa. He toivoivat rauhallista tilaa, josta löytyy löhöily- ja makoilupaikkoja yksin ja yhdessä lukemiseen ja oleiluun. “Suunnitelmat kehittyivät muotoon, jota emme tulleet edes ajatelleeksi. Teiltä tuli luova näkemys, ja prosessi oli tosi hyvä,” Riikka kehuu.

Löytämisen iloa ja yhteisiä oivalluksia

Uusitussa kirjastossa kullakin toiminnolla on selkeä oma paikkansa, mutta se taipuu hyvin myös esimerkiksi useiden koululaisryhmien samanaikaiseen käyttöön. “Tilan monipuolista käyttöä tukee muun muassa lava, joka toimii arkisin satupaikkana ja tarpeen tullen myös esiintymislavana”, Sara kertoo. Kokemus on aina käyttäjänsä näköinen, ja tila tarjoaa uutta tutkittavaa jokaisella käynnillä.  “Täältä löytyy yllättäviä soppeja ja kaikkea jänniä virikkeitä, joista voi saada ajatuksia ja keskustella yhdessä lapsen kanssa”, Sara kuvailee. “Koko kirjasto on kuin oivalluttava kokemusmatka. Lapsi minussa rakastaa toukan tarinaa, jonka ympärille kokemus on rakennettu”, Rune & Berg Designin asiakkuusvastaava Raija Mattila ihastelee lopputulosta.

Lapsia varten suunnitellun kirjaston sävymaailma ja tilan monikäyttöisyys keräävät kehuja. Tilan onnistumisesta kertoo myös se, että suosikkikohtaa on vaikea valita.  “Sävymaailmasta tulee hyvä fiilis, ja erilaiset leikkisät yksityiskohdat, kuten toukan pää, pääsevät värien kautta paremmin esiin. Suosikkini on sisääntulosta avautuva yleisnäkymä”, Lasse kuvailee lopputulosta. “Tykkään todella paljon värimaailmasta, se tukee mukavan tunnelman syntymistä. Hyvä, ettemme menneet kirjavilla perusväreillä. Asiakkaatkin ovat sanoneet, että kirjastossa on rauhallinen olo, eikä se ole kolkko kuten aikaisemmin. Lempikohtani on varmaan lava, jota käytän paljon lasten kanssa, se oli hyvä oivallus”, Riikka jatkaa.

Uusittu kirjasto on voittanut myös käyttäjät puolelleen. “Ollaan saatu pääasiassa todella myönteistä palautetta. Ihmiset ovat tosi hämmästyneitä ja ilahtuneita. Nytkin on tullut päiväkotiryhmiä muualta meille kevätretkelle ja reaktio ovella on “miten tää voi olla näin ihana ja onks tää kokonaan lapsille”. Lapset innostuvat heti ja rupeavat tutkimaan mitä kaikkea tilassa on. Pienimmätkin lapset tunnistavat sen, että tila on heille tarkoitettu ja etsivät koloja, joissa oleilla”, Riikka summaa.

Haluatko uppoutua syvemmälle kirjastojen maailmaan?

Tutustu suunnittelemaamme Herttoniemen kirjastoon.