Fastems

Pääkonttori, joka vahvistaa yhteyttä tuotantoon

Monessa eri tasossa olevat toimisto- ja koulutustilat yhtenäistettiin selkeäksi kokonaisuudeksi, jossa molemmista kerroksista on näkymä Fastemsin tuotantotiloihin. Tilojen inspiraationa toimivat paitsi tuotantotilojen kirkkaat sävyt myös ajatus avaruudesta ja modernista teknologiasta, “Space of Fastemsista”.

Huipputeknologia kohtaa ihmisläheisyyden

Älykkäitä tehdasautomaatioratkaisuja valmistavan Fastemsin pääkonttori ja tuotantotilat sijaitsevat samassa rakennuksessa Tampereella. 1980-90-lukujen vaihteessa rakennettu kiinteistö on ollut Fastemsin toiminnan sydän jo pitkään. Projektin tavoitteena oli modernisoida ja sujuvoittaa 1. ja 2. kerroksen toimistotilojen ja koulutustilan käyttöä sekä korostaa niiden yhteyttä tehtaaseen. “Monesti on niin, että pääkonttori on bisnesparkissa ja tuotantotilat ihan muualla. Fastemsilla haluttiin vahvistaa pääkonttorin ja tuotannon välistä yhteyttä”, projektin johtava suunnittelija Sara Tuohikumpu taustoittaa projektin lähtökohtia. “Tuotanto- ja toimistotiloilla on välitön yhteys uudistuksen jälkeen. Jos esimerkiksi mietit ja suunnittelet tulevaa tuotetta, näet jo valmistetun robotin aivan vieressä”, sisustusarkkitehti Johanna Happonen lisää.

Suunnittelua ohjasivat seuraavat design driverit:

  • moderni huipputeknologia
  • lämpö ja ihmisläheisyys
  • unohtumaton ja tunnistettava

Rune & Berg Design vastasi toimisto- ja koulutustilojen sisustusarkkitehtisuunnittelusta ja graafisesta suunnittelusta. “Suunnittelussa haettiin kiinnostavuutta vastakkainasettelulla, jossa tulevaisuusorientoitunut avaruusteema kohtaa inhimillisyyden ja pehmeyden”, Sara kertoo. Toimiston uudistus toteutettiin kolmessa osassa, joten projekti piti sisällään myös väistötilojen suunnittelun Farmiin. Suunnittelu pohjautui CBRE:n toteuttamaan työympäristön tarveselvitykseen.

Emoalus, jossa Fastemslaiset kohtaavat

Toimistotiloista muodostui kohtaamispaikka, johon Fastemslaiset ympäri maailman voivat kokoontua. Suurimpana muutoksena oli vaikuttava aula itsepalvelutoimintoineen sekä rento kahvio, jossa vaihdetaan kuulumisia ja pelaillaan lautapelejä. Lisäksi entistä liikkuvamman työskentelyn tueksi otettiin käyttöön kotipesämalli, jossa 1. kerrokseen sijoittuivat hallinto ja myynti ja 2. kerrokseen asiantuntijat, kuten koodarit.

Toimistotyöntekijöiden ja tuotannon läheisyyttä korostettiin myös tilan visuaalisten elementtien avulla. “Tuotantotilojen värimaailma inspiroi meitä. Käytimme sieltä löytyviä kirkkaita värejä, kuten keltaista, sinistä ja oranssia”, Sara kertoo. “Kokonaisuus on rohkea mutta perusteltu suurteollisuuden merkittävälle toimijalle. Linnunrataa kuvastavaa epoksilattiaa, koodimaiset lasiseinäteippaukset ja scifi-meininkiä”, Johanna summaa tunnistettavasti Fastemslaisen uusitun toimistokokonaisuuden.

Smartly.io tapahtumatila

Muuntautuva Event Space live- ja hybriditapahtumiin

Ohjelmistotalo Smartly.ion Helsingin pääkonttorin katutasoon luotiin maagisen smartlymainen tapahtumatila, Event Space, joka taipuu moneen aina globaaleista striimattavista tapahtumista paikallisiin muutaman hengen tiimipalavereihin. Smartlymainen kokemus alkaa jo ennen tilaan astumista: arvoja kuvastavista voimaeläimistä toteutetut valotaideteokset näkyvät päällä ollessaan myös tilan ulkopuolelle. Sisään astujaa tervehtii voimaeläimistä näkyvin, yksisarvinen, jonka päähän voi tarvittaessa asentaa lisäkameran tapahtumien live-striimausta varten. Luovuutta tukevaan tilaan mahtuu yli 100 henkilöä, mutta kokemukseen pääsee hyvin mukaan myös virtuaalisesti esimerkiksi Yhdysvalloista tai Aasiasta helppokäyttöisen av-tekniikan ja muuntautuvan tilan ansiosta.

360-tilakokemus kiteyttää smartlymaisuuden

Globaalisti eri toimipisteessä toimivan Smartly.ion kulttuurissa korostuvat yhdenvertaisuus ja vahva me-henki. Hybridityöskentelyn tueksi suunniteltiin yhteen kokoava Event Space, joka kiteyttää smartlymaisuuden eri maissa työskenteleville smartlyille ja vierailijoille. “Smartlylla arvostetaan innovatiivisuutta, työn tekeminen ei ole niin vakavaa. Samalla se on kuitenkin iso it-firma, jossa tietoturva täytyy varmistaa. Event Spacen tavoitteena oli tuoda smartlymainen työn tekemisen kulttuuri ja arvot näkyville ilman, että vierailijoita tuodaan varsinaisiin työtiloihin”, projektin johtava suunnittelija Aino Keto kertoo.

Tapahtumatilan suunnittelua ohjasivat yhdessä asiakkaan kanssa määritellyt design driverit:

  • verkostoituminen
  • Smartly.ion tunnettuus ja näkyvyys
  • henkilöstön viihtyminen ja hyvinvointi

Event Space suunniteltiin yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Ajatuksena oli luoda tulevaisuuden multimedia-kokemus, jossa myös virtuaaliset osallistujat tuntevat aidosti olevansa mukana tapahtumassa. Rune & Berg Design vastasi tapahtumatilan konsepti- ja sisustusarkkitehtisuunnittelusta sekä graafisesta ilmeestä. Audiovisuaalisesta sisällöntuotannosta vastasi OiOi ja audiovisuaalisesta suunnittelusta Granlund. Akustiikan osalta konsultointiin Akukonia.

Leikkisyyttä ja luovuutta tukeva tila erilaisiin tapahtumiin

Event Space suunniteltiin yllätykselliseksi, Smartly.ion innovatiivista brändimielikuvaa ja eri kohderyhmien outside-the-box-ajattelua tukevaksi tilaksi. Sen tunnelmaa voi muokata erilaisiin illanviettoihin tai edustavampiin asiakastapaamisiin ja koulutustilaisuuksiin sopivaksi äänimaailman, valaistuksen ja kalustuksen osalta. “Event Space tukee smartlylaisten työn tekemistä ja viihtymistä. Sen voi vapaasti varata tiimin illanviettoihin tai sinne voi mennä joogaamaan. Sähköverhojen ansiosta tilan tunnelmaa saa helposti muutettua. Tilasta löytyy keittiö isompien tapahtumien cateringia varten. Porraskatsomon alle on saatu runsaasti säilytystilaa kalusteille, joilla tilaa saadaan muokattua erilaisiin tarpeisiin”, Aino kuvailee.

Smartly.ion työn tekemisen kulttuuriin kuuluu paljon paitsi erilaisia sisäisiä tilaisuuksia, myös useita sidosryhmien kanssa toteutettavia tapahtumia, kuten asiakastapaamisia, koulutustilaisuuksia, demoja, tuotelanseerauksia ja opiskelijoille pidettäviä esittelyitä. Tilan toiminnallisuus ja visuaalinen ilme suunniteltiin yhteistyössä Smartly.ion markkinoinnin kanssa. Smartlymainen tilakokemus kiteytyy ihmisen kokoiseen yksisarviseen, joka istuu yleisössä ja jonka kanssa voi ottaa kaverikuvan esimerkiksi sosiaaliseen mediaan.

Olipa tapahtuma mikä tahansa, audiovisuaalisten ratkaisuiden ja kalustuksen ansiosta myös etäosallistujista tuntuu kuin he olisivat osa paikalla olevaa yleisöä. Lukuisat striimauskamerat ja plug-in-and-play-yhteydet mahdollistavat vaivattoman esittämisen ja esityksen seuraamisen joka puolelta tilaa. “Smartlyn Event Space on ainutlaatuinen tila, joka on ensimmäinen valmistunut ilmentymä heille toteutetusta työympäristökonseptista. Se tukee hybridityöskentelyä, ja moderni tekniikka mahdollistaa moniaistillisia kokemuksia”, Smartly.ion projektitiimissä mukana ollut design-strategi Heidi Linkka kiteyttää.

Haluatko tietää lisää yhteistyöstämme Smartly.ion kanssa?

Tutustu heille suunnittelemaamme globaaliin työympäristökonseptiin.

Original Sokos Hotel Ilves

Uudistettu kansainvälisen tason
hotelli tarjoaa ripauksen
loisteliaisuutta arkeen

Uudistettu, identiteetilleen uskollinen Original Sokos Hotel Ilves avasi ovensa maaliskuussa 2022. Houkuttelevalla terassilla viihtyvät sekä hotellin asiakkaat että muut kaupunkilaiset. Aula ja lounge-alue toivottavat tervetulleeksi tyylikkyydellään ja valoisuudellaan. Sympaattiset yksittäiset vastaanottotiskit ja niiden harkittu sijoittelu takaavat henkilökohtaisen palvelun ja soljuvat kulkureitit. Läheltä löytyvä Lynx Bar & Cafe on hotellin sydän, joka taipuu niin hotellivieraiden ja kaupunkilaisten olohuoneeksi, rennoksi co-working-tilaksi kuin mukavaksi illanviettopaikaksi. Yhdistettävissä olevaa kolmea ballroomia eli muuntautuvaa juhlatilaa voi hyödyntää monipuolisesti jopa usean sadan hengen kokouksiin ja esimerkiksi häihin. Tammerkosken rannalla sijaitsevan legendaarisen hotellin nimikkoeläin ilves seikkailee moderneissa graafisissa yksityiskohdissa tuoden leikkisyyttä ja tunnistettavuutta kansainvälisen tason hotellielämykseen. Uudistetussa hotellissa viihtyvät niin bisnesasiakkaat ja kokoustajat, viikonlopun perhelomailijat kuin arjen luksusta hakevat kaupunkilaiset.

Ilahduttavasti erilainen, ylpeästi tamperelainen
ja sydämellisesti suomalainen

Original Sokos Hotel Ilvestä operoi Sokotel Oy, suomalainen hotelli- ja ravintola-alan yritys, johon kuuluu 14 Sokos Hotellia ja seitsemän Radisson Blu Hotellia. Jokainen hotelleista on uniikki, niin myös Ilves. Ilves on legendaarinen 80-luvulla rakennettu hotelli, johon haettiin aikanaan inspiraatiota Amerikasta asti. Hotelli on nyt herätetty uuteen loistoonsa, olemassa olevaa arkkitehtuuria ja vakiintunutta mielikuvaa hyödyntäen. Uudistetun Ilveksen haluttiin olevan lämminhenkinen, muuntautuva ja vetovoimainen, arjen luksusta tarjoava virkistävä hotellikokemus. ”Ilves on ollut kohta 36 vuotta maamerkkihotelli, joka on aina ollut todella rakastettu ja asiakaskokemukseltaan pidetty. Päätimme jo suunnittelun varhaisessa vaiheessa, että sen vuosikymmenten aikana rakentunutta identiteettiä pitää vaalia ja entisestään vahvistaa”, Sokotelin hotelliliiketoimintajohtaja Heli Engblom kuvaa uudistuksen lähtökohtia.

Hotellin uudistusta ohjasivat yhdessä asiakkaan kanssa määritellyt design driverit:

  • Loistelias arki: arkea kohottavia ja kauan kantavia hetkiä, joihin mieli palaa
  • Kutsuva: kaupunkilaisten avara olohuone ja elämyskeskus keskellä vilkkainta Tamperetta
  • Muuntautuva: käyttötilanteen ja asiakkaiden mukaan muunneltava valaistus ja kalustus
  • Persoonallinen: rohkeasti erilainen, ikonisesta identiteetistään ylpeä, naisellinen
  • Sympaattinen: lämmin palvelu, mutkattoman viihtyisä tunnelma

Rune & Berg Design vastasi tamperelaisten olohuoneena tunnetun hotellin terassin, vastaanotto- ja aulatilojen, lounge barin ja ballroomien sisustusarkkitehtisuunnittelusta. Projekti piti sisällään lisäksi tunnusomaisen graafisen ilmeen ja opasteiden suunnittelun. Rune & Bergin suunnittelijat eläytyivät Ilveksen maailmaan yöpymällä hotellissa ja havainnoimalla asiakkaiden polkuja ja henkilökunnan työtä vastaanotossa ja sitä ympäröivissä tiloissa. Vallila on suunnitellut hotelli- ja neuvotteluhuoneet, Visionary Design Partners puolestaan ketjuravintolatilat.  ”Tunnistettiin, että aula on todella tärkeä, koska tervetulokokemus lähtee siitä liikkeelle. Siitä pitää tulla se ”wow-tunne”! Uudistussuunnitelma on varmemmissa käsissä, kun se on hyväksi todetun kumppanin työpöydällä”, Heli valottaa Rune & Bergin valintaa.

Selkeytetty tila ja graafinen ilme tuovat
ikonisen identiteetin esiin

Uudistetun Ilveksen vastaanotto- ja aulatilojen käyttö on intuitiivista: kun asiakas tulee sisään, ymmärtää hän heti, mihin suunnata seuraavaksi. ”Purimme turhat nurkat ja kommervenkit ja selkeytimme tilankäyttöä. Esimerkiksi matkalaukkuvarasto siirrettiin, jotta vastaanotosta saatiin yhtenäisempi”, Riina Ruska kertoo suunnittelutyön taustoja. Myös kolmas ballroom otettiin taas käyttöön ja opastukseen on satsattu. Ylipäätään tilat on suunniteltu asiakaspoluista ja käyttötarpeista käsin. Tunnelma on muunneltavissa eri tilaisuuksiin muuntautuvan valaistuksen ja kalustuksen avulla. ”Ammattisuunnittelutoimiston arvo on siinä, että suunnittelijat osaavat tuoda näkemyksiä, antavat meille syötteitä ja maalaavat kuvia erilaisista vaihtoehdoista tilojen look & feelin osalta. Ammattisuunnittelija osaa ottaa myös kantaa tilaohjelmaan, kulkureitteihin ja toimiviin materiaaleihin. People flow on todella tärkeä: sujuvuus on asiakaskokemuksen kannalta erittäin olennaista”, Heli täydentää.

Ilveksen loisteliaan arjen tunnelman täydentävät räätälöity graafinen ilme ja legendaarisen hotellin identiteettiä korostavat opasteet. ”Ilveksen astetta naisellisempi, luksusmainen tunnelma erottuu Solo Sokos Hotel Tornin tummanpuhuvasta teollisuusromantiikasta ja vetoaa näin eri kohderyhmään”, projektin johtava suunnittelija Riina Ruska summaa. Opastemaailmassa toistuvat messinki, naisellinen typografiikka ja mieleenpainuvat ilveskuvitukset. Lopputulos vahvistaa Ilveksen ikonista identiteettiä ja asemaa vetovoimaisena, palvelutarjonnaltaan monipuolisena hotellina.

Haluatko lukea lisää Hotelli Ilveksen uudistuksesta?

Tutustu esimerkiksi Sokotelin tiedotteeseen, Tamperelaisen uutiseen tai Projektiuutisten artikkeliin.

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!

Sponda Kaivokatu 8

Citycenterin ylin kerros koki muodonmuutoksen

Vuonna 1967 valmistuneen ikonisen Citycenterin 8. kerros muokattiin moderniksi toimistoympäristöksi, jonka sijainti sekä huippuunsa hiottu toiminnallisuus ja yksityiskohdat tekevät siitä ainutlaatuisen. Sisääntulosta tilat avautuvat myös vierailijoille avoimeen työskentelykahvilaan ja sisäisiin yhteistyön tiloihin ja jatkuvat monimuotoisina työnteon tiloina syvemmälle toimistoon kuljettaessa. Alkuperäisestä arkkitehtuurista säilytetyt upeat pintamateriaalit, kuten musta marmori ja tiikkipuu, yhdistettynä yksityiskohtaiseen tammiparkettiin ja seesteiseen sävymaailmaan luovat vaikuttavan mutta hillityn tunnelman uudistuneissa tiloissa. Avarat ikkunat ja toimiston harmoninen näkymä kehystävät Töölönlahden ja Rautatientorin yli avautuvia maisemia. Laadukkaan kokemuksen viimeistelee alakerrasta löytyvä kauppakeskus ravintoloineen ja ostosmahdollisuuksineen.

Laadukas toimisto suunniteltiin yhdessä kiinteistön omistajan kanssa

Tämän lähemmäs ydinkeskustaa ei enää pääse. Aivan Rautatientorin kupeessa sijaitsevan Citycenterin toimistotilat käsittävät kolme rakennusta: Kaivokatu 8, Saarisen talo ja Torni. Lähdimme uudistamaan Kaivokatu 8:n eli varsinaisen Citycenterin ylintä kerrosta yhdessä kohteen omistajan Spondan kanssa.  Tilat avarrettiin huonetoimistosta avoimeksi, monipuoliseksi työympäristöksi arkkitehdin näkemystä kunnioittaen. “Tavoitteena oli suunnitella erittäin laadukas toimistotila, joka tekee vaikutuksen myös kansainvälisiin vieraisiin – soljuvaa tilaa, jossa näkymällä on merkitystä”, projektin johtava suunnittelija Jenni Herkama kertoo. “Pyrimme luomaan laadukkaan, miellyttävän ja palauttavan työpäiväkokemuksen”, sisustusarkkitehti Aino Keto täydentää.

Citycenterin suunnittelua ohjasivat yhdessä Spondan kanssa määritellyt design driverit:

  • moderni toimisto, joka taipuu erilaisiin käyttötarkoituksiin
  • laadukas tunnelma, joka vetoaa myös kansainvälisiin sidosryhmiin
  • tilan ainutlaatuisuuden korostaminen kunnioittaen alkuperäisiä ratkaisuja

Rune & Berg Design vastasi kohteen sisustusarkkitehtisuunnittelusta, kiintokalustesuunnittelusta ja graafisen ilmeen ideoista sekä mallinnuskuvista markkinointimateriaaleja varten. Kohteen suunnittelussa tehtiin lisäksi selvityksiä WELL- ja BREEAM-sertifiointeihin liittyen. “Vastasimme tilaohjelmasta eli sen määrittelystä, millaisista tiloista moderni toimisto koostuu sekä estetiikasta, materiaalivalinnoista ja yksityiskohtien  suunnittelusta”, Jenni listaa.

Uniikki tila yksityiskohtia myöten

Yli 2000-neliöisen toimistokerroksen jokainen yksityiskohta on harkittu ja monipuoliseen käyttöön soveltuva. Arkkitehtonisesti suurin muutos saatiin aikaan avaamalla tilaa niin, että näkymät pääsevät oikeuksiinsa. Rautatientorin puoleinen alue on suunniteltu käytettäväksi yhdessä asiakkaiden kanssa. Sen saa rajattua muusta tilasta lasiseinän ja kulkuvalvottujen ovien avulla. Tilojen väliin jää pyöreälinjainen vastaanottotiski, joka jatkuu kahvilatiskinä työskentelykahvilan puolelle. Toisesta päästä löytyy pieni valmistuskeittiö, joka mahdollistaa myös vaativammat tarjoilut. “Kohde suunniteltiin niin, että se palvelisi hyvin kaikkea, mitä työpäivän aikana tehdään. Pohdimme eri käyttäjien tarpeita ja työpäivän kulkua”, Aino kertoo.

Uniikin tilasta tekevät myös sen aikakauden henki ja viimeistellyt ratkaisut. “Kunnioitimme suunnitteluvalinnoissa 1960-lukulaisen mestariteoksen ratkaisuja ja samalla toimme sen nykyaikaan”, Jenni kuvailee. Esimerkiksi ikkunat on peruskorjattu ja ilmastointi uusittu, mutta tekniikka on piilossa ikkunapenkeissä, jolloin itse tila pääsee oikeuksiinsa. Materiaalien yhtymäkohdissa on puolestaan käytetty aikakaudelle tyypillistä messinkilistaa. Lopputuloksena on poikkeuksellisen laadukkaan oloinen toimisto.  “Kun hissien ovet aukeavat ja astut tilaan, tulee tunne huippulaadusta, paikasta, jossa maailmanluokan osaajat työskentelevät”, Jenni summaa.

Haluatko lukea lisää?

Myös muut Citycenterin kerrokset uudistuvat vahvasti.
Lue lisää Helsingin Sanomien artikkelista.

Holiday Club

Lomatunnelmaa ja Suomen luonnon sävyjä huokuva Fredriksbergin toimisto

Holiday Clubilaiset pääsivät muuttamaan upouuteen Vallilan toimistoonsa alkuvuodesta 2022. Rohkean rouheat 670-neliöiset tilat sijaitsevat Fredriksbergin uudiskohteessa. Toimisto on työntekijöiden oma Holiday Club, jossa CLUBilaiset voivat valita itselleen sopivimman työnteon paikan. Valittavissa on aktiivinen tai rauhallinen työtila, projekti- ja neuvottelutiloja sekä vetäytymiseeen tarkoitettu tila. Rennon tasokkaan tunnelman viimeistelevät suomalaisen luonnon sävyt kaikkina vuodenaikoina.

CLUBi, joka inspiroi ja kannustaa tekemään yhdessä

Holiday Clubin toiminnan ytimessä on merkityksellisten lomakokemusten tuottaminen asiakkaille. Se näkyy, tuntuu ja ilmenee myös uudella Fredriksbergin toimistolla. Projektin tavoitteena oli luoda Holiday Clubille työympäristö, joka ilmentää sen toimialaa sekä tukee uudenlaisia työn tekemisen tapoja ja tuo eri ammattiryhmät ja tiimit entistä paremmin yhteen. “Roolinamme oli toimintakulttuurin ja työskentelytapojen muutoksen tukeminen tilallisesti. Lähdimme luomaan ihmisten kohtaamisia tukevaa CLUBia, jossa on lomatunnelmaa”, projektin johtava suunnittelija Sara Tuohikumpu kertoo.

Toimiston suunnittelua ohjasivat henkilökunnan kysely- ja haastatteluvastauksista muodostetut design driverit:

  • yrityskulttuuri, joka kannustaa yhdessä tekemiseen ja tiimien väliseen synergiaan
  • inspiroivat tilat, jotka herättävät lomafiiliksen ja tukevat monipuolisia kohtaamisia
  • muuntojoustavuus sekä projekti- ja puhelintyön tarpeiden huomiointi

Rune & Berg Design auttoi Holiday Clubia määrittämään tulevaisuuden tarpeensa ja vastasi yhteisöllistä toimintakulttuuria tukevan työympäristön sisustusarkkitehtisuunnittelusta. Tarvemääritys piti sisällään henkilöstökyselyn, kohdekierroksen ja havainnoinnin aiemmissa tiloissa Herttoniemessä ja Fredriksbergissä sekä avainhenkilöiden haastattelut ja työpajan. Suurimmiksi kehitystoiveiksi nousivat viihtyisyys, monipuolinen kalustus ja akustiikka. “Projektissa keskeistä oli rohkeus ehdottaa tilallisia ratkaisuja, jotka tukevat tulevaisuuden työskentelyä. Eri tiloissa on erilaisia teemoja, tunnelmia ja toimintoja, jotka lisäävät luovuutta ja tuottavuutta”, Sara kuvailee.

Houkuttelevat tilat, jotka tukevat uusia työnteon tapoja

“Holiday Clubin toimistolla panostettiin todella paljon yhdessä työskentelyyn. Työkahvila on yhtä iso kuin työnteon alue. Siinä välissä sijaitsevat projektitilat ja esimerkiksi kävelymatot, joilla kävellessä voi katsoa konepajan alueen kattojen yli ”, Sara kertoo. Toimiston sydämenä toimii työskentelykahvila, joka sopii niin taukoiluun, lounaan nauttimiseen kuin yhteisiin tapahtumiin ja infotilaisuuksiinkin. Työtilat on jaettu rauhalliseen ja aktiiviseen työtilaan, jolloin työrauha on taattu niin puhelintyötä kuin itsenäistä keskittyvää työtä tekeville. Muunneltavat projektitilat puolestaan elävät projektien vaiheiden ja tiloja käyttävien ihmisten tarpeiden mukaan. “Myös toimiston visuaalinen ilme on todella tärkeä Holiday Clubilaisille. Tyyli ja tunnelma ammennettiin Holiday Clubin Suomen kohteista.”, Sara lisää.

Uuden toimiston käyttöönottoon liittyi paljon myös yhteisiä käytäntöjä ja työnteon tapoja. Omista huoneista siirryttiin jaettuihin työpisteisiin, sillä hybridimallissa töitä tehdään sekä etänä että toimistolla. Myös yhteistyökumppanit ja muiden toimipisteiden CLUBilaiset ovat tervetulleita työskentelemään Fredriksbergiin. ”Palautekyselyn perusteella yleisfiilis uusista tiloista on erittäin hyvä. Kiitosta saa erityisesti kaunis ja hyvin suunniteltu tila ja mahdollisuus vaihtaa työpistettä päivän aikana”, Holiday Clubin henkilöstöjohtaja Nina Kuntola kiteyttää uuden toimiston käyttöönoton jälkeisiä kokemuksia.

Haluatko lukea lisää?

Lue Kauppalehden artikkeli Holiday Clubin muutosta Fredriksbergiin.

Break Sokos Hotel Flamingo

Suomen suurimmassa hotellissa koetaan hurmosta, iloa ja harmoniaa

Kaipasitpa riemastumista tai rauhoittumista, Flamingosta löydät itsellesi ja läheisillesi sopivan hotellihuoneen. Kolme erilaista kokonaisuutta, Flow, Joy ja Harmony, tarjoavat toisistaan poikkeavia mutta yhtä mieleenpainuvia kokemuksia. Inspiroiva Flow kutkuttaa kontrasteillaan, Joy kutsuu hersyvään hauskanpitoon ja Harmony hemmottelee pehmeydellään ja rauhallisuudellaan. Teemat näkyvät paitsi hotellihuoneissa myös käytävien ja opasteiden visuaalisessa ilmeessä ja kerrosten äänimaailmassa. Uusittu vastaanotto sekä ravintola- ja tapahtumamaailma ilmentävät samaa tematiikkaa hotellivieraan ensihetkistä alkaen.

Millanen fiilis, sellainen elämys

Viihdekeskus Flamingon yhteydessä sijaitseva Break Sokos Hotel Flamingo laajentui Wing-lisäosalla alkuvuodesta 2019. Laajennusosan chilipippuria muistuttava ulkoasu herätti jo suunnitteluvaiheessa runsaasti huomiota. Myös sisätilojen suunnittelua alettiin tehdä samalla rohkeudella. Hotelli Flamingon uudistuksen kantavana ajatuksena oli “millainen fiilis, sellainen elämys”.

Kolmen eri kerrosteeman suunnittelua ohjasivat yhteiset design driverit:

  • kokonaisvaltaisesti mieleenpainuva
  • kaikista muista Suomen hotelleista erottuva kokemus
  • monipuolista käyttäjäryhmää puhutteleva

Ainutlaatuinen hotellikokemus,
josta halutaan kertoa kaverillekin

Uusitut huoneet selkeyttivät hotellin profiilia. Sokos Hotel Flamingo on paitsi koko ajan suosiotaan kasvattava lentokenttähotelli, myös luonteva osa sitä ympäröivää viihdekeskus Flamingoa. Hotelliin saavutaan kauempaakin viettämään aikaa ja kokemaan elämyksiä. Tiloissa yhdistyy elämyskeskuksen yllättävyys ja levollinen rauhallisuus. Kokonaisuus on näyttävä, mutta ei turhan vakava. Yleisten tilojen tapeteista ja teippauksista voi muun muassa bongata hotellin nimikkoeläimiä, ja kerrosaulojen valomainoksia voi ihastella vieressä kulkevalta Kehä III:lta asti. Toisistaan poikkeavien teemojen ansiosta hotellista voi jokaisella vierailukerralla nähdä uuden puolen. Uniikit ja yksityiskohtaisesti suunnitellut tilat innostavat vieraita ikuistamaan ja jakamaan kokemuksiaan.

Ainutlaatuisen hotellikokemuksen kruunaavat graafiset yksityiskohdat: huoneiden uniikit tapetit, flamingoaiheiset opasteet ja teippaukset, kuhunkin teemaan suunnitellut käytävämatot ja huonenumerot sekä huomiota herättävät taideteokset, joissa on käytetty muun muassa neonvaloja ja akustisia elementtejä mielenkiintoisesti sijoiteltuina.

Flamingon laajennuksen yhteydessä uudistettiin myös hotellin olemassa olevia tiloja: Rune & Berg suunnitteli hotellin vastaanoton uuden ilmeen sekä ravintola- ja tapahtumatilojen uudistuksen. Olemassa olevan ravintolan lisäksi suunniteltiin kokonaan uusi 400 neliön ravintolatila aamiais- ja tapahtumakäyttöön. Yleisissä tiloissa panostettiin majoituskerrosten tavoin mieleenpainuvuuteen ja yleiseen tunnelmaan. Hotellivieras ei pääse myöskään eksymään, sillä siipien välistä liikkumista helpottaa hotellin kaikkiin tiloihin sovellettu leikkisä, mutta selkeä opastekonsepti.

Haluatko tietää lisää tekemistämme hankkeista lentokentän seudulla?

Tutustu esimerkiksi Finavialle toteuttamaamme Aukio-laajennusosaan.

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!

Nordhaven

Viimeistelty toimisto
finanssialan asiantuntijoille

Finanssialan asiantuntijayritys Nordhavenin Etelärannan historiallisessa arvokiinteistössä sijaitseva toimisto on herätetty uuteen loistoon. Uudistetussa toimistossa yhdistyvät ajattomat sävyt, klassiset materiaalit ja oivaltavat toiminnalliset ratkaisut. Myös asiakaskokemus on entistä yhtenäisempi: seesteisen tyylikäs aula ja sen logoseinä toivottavat tervetulleeksi, uudistetusta keittiöstä kelpaa hakea kahvit ja taide toimii luontevana keskustelun aloittajana. Visuaalisesti rauhalliset ja yksityiskohtia myöten viimeistellyt tilat herättävät luottamusta asiakkaissa ja levollisuutta työntekijöissä.

Hillityn vaikuttavat tilat arvokiinteistöön

Nordhavenin noin 20-henkisen Suomen tiimin kotina toimii Kaartinkaupungin renesanssityylinen kivilinna, josta avautuvat upeat merimaisemat Eteläsatamaan. Sisätilojen aiempi toiminnallisuus ja tunnelma eivät olleet linjassa Nordhavenin tarjoamien palveluiden laadukkuuden ja luotettavuuden kanssa. ”Projektin tavoitteena oli uudistaa tilat vastaamaan Nordhavenin luonnetta ja brändimielikuvaa. Heillä on tietty laadukkuus kaikessa tekemisessä ja samaa haluttiin tuoda tänne”, projektin johtava suunnittelija Riina Ruska valottaa suunnittelutyön taustoja.

Suunnittelua ohjasivat seuraavat design driverit:

  • Nordhavenin luotettavuuden ja alan vankan kokemuksen ilmentäminen
  • asiakaskokemuksen tekijöiden huomiointi heti sisääntulosta alkaen
  • toiminnallisuuden parantaminen oivaltavin keinoin

Nordhavenin toimistotiloissa uudistettiin 240-neliöinen muutosalue, jossa sijaitsevat sisääntuloaula ja käytävätilat, asiakasneuvottelutilat, työtilat ja keittiö. Rune & Berg Design vastasi projektin sisustusarkkitehtisuunnittelusta. ”Tärkeintä oli, että tilat vastaavat käyttötarkoitustaan. Esimerkiksi ennen työtilana toimineen neuvotteluhuoneen valaistus uusittiin ja keittiöstä poistettiin seinä, jolloin tarjoilupiste mahtui mukaan”, Riina kertoo.

Tunnelmallisempi kokemus pienin muutoksin

Muutos Nordhavenin tiloissa on suuri, vaikka rakenteellisia muutoksia ei keittiön seinän purkua lukuun ottamatta tehty. ”Valokuvausten aikana kuulimme tiloissa vierailleelta henkilöltä spontaanin kommentin Wow, vad har hänt”, Riina toteaa hymyillen. Merkittävästi tunnelmallisempi toimisto luotiin lisäämällä väriä, pehmeyttä ja laatua pintoihin ja irtokalustukseen. Olennaisessa osassa on myös detaljiikka: esimerkiksi valaisimissa toistuva pyöreä muotokieli tekevät toimistosta entistä yhtenäisemmän.

Tilojen uusimisen yhteydessä kiinnitettiin erityistä huomiota asiakas- ja työntekijäkokemukseen. Sisääntuloon lisättiin messinkinen logoseinä ja käytäviä rytmitettiin spottikiskoin ja tammisin sormipaneelein. Neuvotteluhuoneisiin tuotiin valkoisen sijaan mintunvihreä sävy seiniin, lisää akustiikkapintoja ja pehmeitä tekstiilejä keventämään tunnelmaa. Analyytikoiden työtilan ja yksittäisten työhuoneiden pariksi ehdotettiin hybridityöhön soveltuvaa yhden hengen Teams-tilaa. Rikhardinkadun taidelainaamon kuratoitu taide viimeistelee arvokkaan kokemuksen.

Haluatko lukea lisää vastaavista projekteista?

Tutustu esimerkiksi Rettig Groupin uudistettuun pääkonttoriin.

Rakennusalalla toimiva yritys

Koko toimisto showroomina

Rakennustuotteiden edelläkävijänä tunnetun yrityksen uusittu työympäristö Pitäjänmäessä on paitsi yrityksen kulttuurin, myös koko toimialan showroom: eri tuotebrändit näkyvät vahvasti toimiston viidessä kerroksessa. Varsinainen tuotteiden esittelytila sijaitsee sisäänkäynnin läheisyydessä, jossa muun muassa tummanpuhuva alakatto ja koristerapattu seinä luovat elämyksellisen tunnelman tiloihin saapuvalle heti ensi hetkestä alkaen. Työskentelykerroksissa puolestaan vallitsee ihana rauha ensiluokkaisten akustisten ratkaisujen ansiosta. Tunnelmaan vaikuttaa myös värien käyttö: siniset sävyt kuvaavat hiljaisuutta, rakennuksen julkisivusta juontuva tiilenpunainen taas aktiivista yhteistyötä.

Työympäristö, jossa edelläkävijyys ja mukavuus kohtaavat

Rakennustuotteita ja -ratkaisuja valmistavan yrityksen toiminta perustuu ihmisten elämänlaadun parantamiseen mukavien ja terveellisten elinympäristöjen kautta. Pitäjänmäessä sijaitsevan 20-vuotiaan toimistokiinteistön haluttiin ilmentävän samaa ideologiaa. Peruskorjauksen yhteydessä toteutetun työympäristömuutoksen tavoitteena oli suunnitella monitilatoimisto, joka konkretisoi yrityksen liiketoimintaa ja edelläkävijyyttä sekä tukee pandemian muovaamia työnteon tapoja ja erilaisia toimintoja.

Suunnittelua ohjasivat yhdessä asiakkaan kanssa määritellyt design driverit:

  • edelläkävijyys
  • vastuullisuus ja kestävä kehitys
  • estetiikka
  • mukavuus ja hyvinvointi

Rune & Berg vastasi projektin sisustusarkkitehtisuunnittelusta ja graafisesta suunnittelusta. Tuimme lisäksi työyhteisöä muutoksessa omista suljetuista huoneista kohti modernimpaa monipaikkaista työskentelykulttuuria muun muassa pelisääntöjen kartoituksen ja online-infotilaisuuksien avulla. “2000-luvun alun ikoninen koppikonttoritoimisto ei ollut enää toimiva yhdessä tekemiseen. Tavoitteena oli modernisointi sekä teknisesti että työtapojen osalta. Koska kyseessä on rakennusalalla toimiva yritys haluttiin lisäksi, että käytetään heidän omia tuotteitaan ja tuodaan niitä innovatiivisesti esille”, projektin johtava suunnittelija Riina Ruska kiteyttää.

Jokaisella kerroksella on oma erityispiirteensä

Yrityksen työympäristö on paitsi edelläkävijäratkaisuja esittelevä showroom myös inspiroiva työympäristö. Asiakkaiden vierailu painottuu ensimmäisen kerroksen vastaanottoon ja showroomiin sekä ravintola- ja kokoustiloihin. Toinen, kolmas ja neljäs kerros on pyhitetty työskentelylle yksin ja yhdessä, taukoja unohtamatta. “Kerrosten taukotilat ovat toiminnaltaan erilaisia. Vetonauloina toimivat esimerkiksi kirjat ja erikoiskahvit. Taustalla on ajatus siitä, että ihmiset liikkuisivat kerroksesta toiseen ja tieto yhteisistä asiakkaista ja työmaista vaihtuisi liiketoimintayksikköjen välillä”, Riina kertoo.

 

Hyvinvointia lisäävät myös uudenlaisiin työn tarpeisiin vastaavat tilat, kuten täysin hiljainen huone, erityisakustoitu tila puhelintyölle sekä projektityöhuoneet. Kustakin kerroksesta löytyy myös reilusti vihersisustusta, ja kerrokset on jaettu eri äänivyöhykkeisiin hiljaisesta äänekkääseen. Lisäksi esimerkiksi olemassa olevat saunatilat ja kattoterassi otettiin koko henkilökunnan käyttöön. “Toimistossa painotettiin restoratiivisia tiloja. Muun muassa uusittu sauna- ja takkaosasto on tosi kodikas. Sitä voidaan käyttää myös sisäiseen rennompaan palaveeraukseen, esimerkiksi viikon asioiden läpikäymiseen maanantaipuuron äärellä”, Riina summaa.

Aula-työkoti

Luovuutta pursuava Studio Aula mahdollistaa kehitysvammaisten ihmisten taidetoimintaa

Sörnäisten rantatielle alkuvuodesta 2022 avattu taide- ja käsityötoimintaan keskittyvä Studio Aula on osa Aula-työkodin toimintaa. Sörnäisten rantatien tiloissa toimii myös asiakkaiden pyörittämä lounasravintola Teko sekä Putiikki, jossa myydään Studio Aulassa tuotettuja teoksia ja tekstiilejä. Tunnelma on rauhoittava: tilassa vuorottelevat valkoinen ja pastellin sävyt, jotka antavat tilaa asiakkaiden taide- ja käsitöille. Monipuolinen, erityyppisille asiakasryhmille suunniteltu kalustus ja kestävät materiaalivalinnat takaavat tilan toimivuuden moniin eri käyttötarkoituksiin maalaamisesta rauhalliseen yhdessä oleiluun.

Merkityksellistä työ- ja harrastustoimintaa tukeva tila

Aula-työkoti on yhteiskunnallinen toimija, joka tukee kehitysvammaisia ja muita erityistä tukea tarvitsevia ihmisiä oman elämän toteuttamisessa. Aulassa asiakkaita tuetaan löytämään heidän oma yksilöllinen polkunsa työelämään. Projektin tavoitteena oli luoda toimiva ja visuaalisesti kiinnostava tila sekä asiakkaille että henkilökunnalle. “Lähdimme tekemään uudenlaista päiväaikaista toimintaa asiakkaille. Täällä lähdettiin siitä, että on tilaa ja ilmaa ja voit myös vetäytyä niin, että olet samalla muiden kanssa läsnä. Se on onnistunut 110-prosenttisesti”, Aula-työkodin toiminnanjohtaja Nina Sohlberg-Ahlgren kuvailee. “Lähdimme tekemään hyvää, kaunista ja toimivaa työympäristöä, emme tilaa erityisryhmille – toki huomioiden aistiherkkyydet ja muut erityistarpeet”, projektin johtava suunnittelija Riina Ruska jatkaa.

 

Projektia ohjaavia design drivereita olivat:

  • toimiva ja visuaalisesti kiinnostava tila
  • tilaa asiakkaiden taiteelle ja käsitöille
  • tasavertainen ja rauhoittava kokemus erilaisille asiakkaille

Rune & Berg Designilla oli suuri ilo olla mukana toteuttamassa Studio Aulaa, pursuavan luovuuden tilaa. Vastasimme projektin sisustusarkkitehtisuunnittelusta eli Studio Aulan asiakkaiden taidepainotteisten työ-, tauko- ja sosiaalitilojen sekä kaikille avoimien myymälän, lounasravintolan ja loungen irtokaluste- ja materiaalimäärityksistä. “On ollut todella mukava tehdä yhteistyötä, kaikki on sujunut hyvin. Riina otti projektin heti ekasta tapaamisesta hanskaan – oli ymmärrys siitä, mikä ympäristö ja asiakaskunta on”, Nina kertoo yhteistyöstä.

Tilaa taiteelle

Yksi suunnittelun tärkeimpiä lähtökohtia oli taidetyöskentelyn huomioiminen eri tilojen kalustuksessa ja materiaaleissa. Studio Aulassa on tekstiilipaja, missä kudotaan kangaspuilla, painetaan kankaita, ommellaan, neulotaan ja virkataan. Taidepajan puolella puolestaan maalataan ja piirretään. Kaikki Studio Aulaan valitut pinnat ja materiaalit kestävät maaleja ja värejä, ja ne ovat helposti puhdistettavia sekä sävymaailmaltaan anteeksiantavia. “Koko toimipiste toimii näyttelytilana tehdyille teoksille”, Riina summaa.

Studio Aulan tilat toimivat myös studiossa tuotetun taiteen ja käsityön näyttelytilana, joten tilat haluttiin jättää riittävän neutraaleiksi antaen tilaa itse taiteelle. Tiloihin toteutettiin näyttelyitä ajatellen kahdenlaisia pintoja: pintoja, joita asiakkaat kuvittavat itse sekä pintoja, joihin töitä voidaan asettaa näytteille. Taide on tärkeä osa Aulan toimintaa ja kehittyy koko ajan: “Meillä aloittaa uusi korutaiteilija ensi viikolla”, Nina vinkkaa.

Ratkaisuja erilaisten asiakkaiden tarpeisiin

Aula-työkodin asiakkaisiin kuuluu hyvin erityyppisiä ihmisiä, joilla on erilaiset tarpeet ja rajoitteet. Osa asiakkaista on esimerkiksi aistiherkkiä. Jotta erilaisten ihmisten on miellyttävää käyttää kalusteita, kiinnitettiin erityistä huomiota niiden kestävyyteen, ergonomiaan ja säädettävyyteen. Esimerkiksi työpöytiä löytyy eri korkeuksilla, niin seisoma- kuin istumatyöhön, ja työtuolit ovat monipuolisesti säädettäviä. “Meitä huoletti aluksi ison tehdasmallisen tilan kaikuminen ja ääniherkkien asiakkaiden reaktiot. Mutta he eivät ole reagoineet siihen”, Nina kuvaa projektin onnistumista äänimaailman osalta.

Myös Studio Aulan väripsykologiaan pohjautuvassa värimaailmassa huomioitiin käyttäjäkunta. Tiloihin valittiin tarkoituksella rauhoittavia pastellisia sävyjä, jotka sopivat hyvin myös esimerkiksi autismin kirjon asiakkaille. Hempeästä sävymaailmasta löytyy kuitenkin riittävästi kontrastia, jotta myös näkörajoitteiset asiakkaat pysyvät hahmottamaan sen helposti. “Värimaailma on ihana, rauhoittava. Myös italialaiset vieraamme kehuivat, että on ihana paikka ja sisustus”, Nina iloitsee.

Aulalle on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen yritys -merkki.

SYNLAB Suomi

Aula- ja näytteenottotilan konsepti
eri toimipisteisiin

Näytteenottaminen ja muut laboratoriotutkimukset ovat aina hieman hermostuttavia hetkiä. SYNLABin uuden konseptin mukaiset toimipisteet tarjoavat kokemuksen, joka rauhoittaa asiakkaan mieltä ja helpottaa henkilöstön työtä. Tavoiteltu tilakokemus pohjaa ammattimaisuuteen ja laadukkuuteen, kuten luotettava lääketiedekin. Uusi visuaalinen ilme ja toiminnalliset parannukset luovat työntekijöille viihtyisän ja erottuvan työympäristön sekä asiakkaille tunteen turvallisuudesta – täällä olet hyvissä käsissä. Tilan ja tilanteen rauhoittavuus syntyy lämpimästä tunnelmasta, kiireettömästä asiakaspalvelusta sekä varmuudesta, että tietää olevansa oikeassa paikassa. Opastus ja tilojen selkeys lisäävät asioinnin helppoutta ja kasvattavat mielikuvaa SYNLABista helposti ymmärrettävänä toimijana.

Tavoitteena laadukas ja lämmin eri toimipisteisiin soveltuva konsepti

SYNLABilla, yksityisellä laboratorio- ja kuvantamispalveluiden tarjoajalla, on 35 toimipistettä Suomessa. SYNLABin ja Rune&Berg Designin konseptointiprojekti lähti liikkeelle asiakaskokemuksen kehittämisestä: haluttiin luoda lämmin, laadukas ja helppo asiointikokemus terveys- ja hyvinvointialalle tyypillisen kliinisen tunnelman sijaan. Projektin tavoitteena oli suunnitella eri kokoisiin ja arkkitehtonisesti erilaisiin toimipisteisiin soveltuva, helposti ja kustannustehokkaasti jalkautettava aula- ja näytteenottotilakonsepti, joka tukee asiakaskokemuksen tavoitteita.  ”Halusimme luoda ammattimaisen ja laadukkaan ympäristön asiakkaille ja henkilökunnalle. Toivoimme, että ihmisten olisi sujuvaa ja miellyttävää toimia tiloissamme, eivätkä tilat toisaalta olisi liian hienoja brändi-imagoomme nähden”, Saana Mannerhovi, SYNLABin markkinointijohtaja kuvaa projektin tahtotilaa.

Projektia ohjaavat design driverit:

  • asiakaslähtöinen, viihtyisä tila ja ilme
  • sovellettavissa erityyppisiin toimipisteisiin
  • linjassa Synlabin brändin ja arvojen kanssa: helppo, edullinen ja ymmärrettävä
  • erilaiset palvelun käyttäjät huomioiva, esimerkiksi ikäihmiset
  • laadukas, lämmin, rauhoittava, selkeä ja turvallinen kokemus

Rune & Berg Design vastasi aulatilojen ja näytteenottotilan sekä graafisen ilmeen konseptoinnista. Konsepti pitää sisällään odotustilan ja näytteenottohuoneiden materiaalit ja värit, asiakaspalvelutiskin ja irtokalusteet sekä irtovalaistuksen ja varusteet. Myös julkisivunäkyvyys ja opasteet konseptoitiin eri toimipisteisiin ja käyttötilanteisiin sopiviksi vaihtoehdoiksi.

Konseptin avulla toimipisteistä saadaan entistä yhtenäisempiä ja suunnittelusta ketterämpää. Konsepti tullaan toteuttamaan SYNLABin useassa toimipisteessä ympäri Suomen. Esimerkiksi Kampin, Tapiolan AINOAn, Kokkolan Chydenian ja Tampereen Ratinan kauppakeskuksissa sijaitsevat toimipisteet on uusittu vastikään konseptin mukaisiksi. ”Muodonmuutos vanhasta nykyiseen on todella selkeä. Uudistetuissa toimipisteissä on tyylikkään rauhallinen, siisti ja laadukas ilme”, Saana kommentoi muutosta. ”Coachasitte meitä hyvin eteenpäin. Selkeä prosessinne oli hyvä: missä vaiheessa tehdään konseptitarkistukset, tehdäänkö muutoksia ja jos tehdään, niin ne kirjataan konseptikirjaan”, Sanna jatkaa.

Selkeys, luonnonläheisyys ja tunnelmallinen valaistus luovat rauhallisen kokemuksen

SYNLABin toimipisteistä konseptoitiin paikka, jossa potilas voi rauhoittua ja luottaa siihen, että hän on hyvissä käsissä. Vastaanoton ja näytteenottohuoneiden suunnittelussa huomioitiin käytännön vaatimukset, kuten antibakteerisuus ja riittävä valaistus toimenpiteiden ja turvallisuuden kannalta. Kokonaisuus on kuitenkin inhimillinen ja selkeä: pehmennetty värimaailma ja valaistus, rauhoittavat luonnon sävyt ja heti ovelta näkyvä logoseinä, vastaanottotiski ja -henkilö tekevät kokemuksesta vähemmän kliinisen. Seinä- ja huoneopasteet puolestaan auttavat löytämään oikeaan paikkaan.

Rauhoittavaa tunnelmaa tukevat lisäksi luonnonläheiset elementit, kuten pehmeän pesämäiset näytteenottohuoneet, lämpimän sävyinen puu ja luontoaiheinen taide. Uusituista tiloista löytyy kauttaaltaan uniikkeja luontoaiheisia taideteoksia ja sammaltauluja, jotka johdattavat ajatukset pois näytteenottotilanteesta ja siihen liittyvistä mahdollisista huolista.

Ulko- ja sisäopasteet ohjaavat oikeaan paikkaan ja täydentävät laadukkaan ilmeen

Konseptiin suunniteltiin lisäksi julkisivu- ja sisäopasteet. Kunkin toimipisteen ulkopuolelle tulevat teippaukset, valomainokset ja standy voidaan nyt yhdenmukaistaa Rune&Bergin luomien ohjeistuksien mukaan. Asiakas tunnistaa graafisten elementtien avulla SYNLABin toimipisteen paikkakunnasta riippumatta jo kaukaa. Sisäopasteet, kuten seinäopasteet ja huonenumerot, puolestaan auttavat navigoimaan oikeaan suuntaan myös vastaanoton jälkeen. Ulko- ja sisäopasteista suunniteltiin useita eri versioita, joista voidaan valita sopivin kunkin toimipisteen arkkitehtuuri ja asiakaspolut huomioiden.

Julkisivu- ja opastevaihtoehdot selkeyttävät asiointia ja täydentävät laadukkaan ja rauhallisen kokemuksen. Julkisivujen teippaukset antavat tyylikkään ja luotettavan ensivaikutelman jo ennen sisään astumista. Niiden perusidea on, että sisään saa nähdä. Peittävyys vaihtelee kuitenkin sen mukaan, missä toimipiste sijaitsee ja millaisia tiloja sen takaa löytyy. Esimerkiksi näytteenottotilassa käytetään peittävää teippausta rauhallisen asioinnin takaamiseksi. Opasteet puolestaan auttavat hahmottamaan, mihin tulisi suunnata seuraavaksi. Ne suunniteltiin eri käyttäjäryhmille sopiviksi: suuri koko ja hyvä kontrasti takaavat helpon luettavuuden myös iäkkäämmille asiakkaille. Lisäksi esimerkiksi wc-opasteista löytyvät ikoni ja teksti, sillä ihmisten välillä on eroja siinä, kumpi on helpompi hahmottaa. ”Lopputulos on käytännöllinen, tyylikäs ja rauhoittava – sen mukainen, mitä alussa yhdessä määriteltiin”, Saana kiteyttää.