SYNLAB Suomi

Aula- ja näytteenottotilan konsepti
eri toimipisteisiin

Näytteenottaminen ja muut laboratoriotutkimukset ovat aina hieman hermostuttavia hetkiä. SYNLABin uuden konseptin mukaiset toimipisteet tarjoavat kokemuksen, joka rauhoittaa asiakkaan mieltä ja helpottaa henkilöstön työtä. Tavoiteltu tilakokemus pohjaa ammattimaisuuteen ja laadukkuuteen, kuten luotettava lääketiedekin. Uusi visuaalinen ilme ja toiminnalliset parannukset luovat työntekijöille viihtyisän ja erottuvan työympäristön sekä asiakkaille tunteen turvallisuudesta – täällä olet hyvissä käsissä. Tilan ja tilanteen rauhoittavuus syntyy lämpimästä tunnelmasta, kiireettömästä asiakaspalvelusta sekä varmuudesta, että tietää olevansa oikeassa paikassa. Opastus ja tilojen selkeys lisäävät asioinnin helppoutta ja kasvattavat mielikuvaa SYNLABista helposti ymmärrettävänä toimijana.

Tavoitteena laadukas ja lämmin eri toimipisteisiin soveltuva konsepti

SYNLABilla, yksityisellä laboratorio- ja kuvantamispalveluiden tarjoajalla, on 35 toimipistettä Suomessa. SYNLABin ja Rune&Berg Designin konseptointiprojekti lähti liikkeelle asiakaskokemuksen kehittämisestä: haluttiin luoda lämmin, laadukas ja helppo asiointikokemus terveys- ja hyvinvointialalle tyypillisen kliinisen tunnelman sijaan. Projektin tavoitteena oli suunnitella eri kokoisiin ja arkkitehtonisesti erilaisiin toimipisteisiin soveltuva, helposti ja kustannustehokkaasti jalkautettava aula- ja näytteenottotilakonsepti, joka tukee asiakaskokemuksen tavoitteita.  ”Halusimme luoda ammattimaisen ja laadukkaan ympäristön asiakkaille ja henkilökunnalle. Toivoimme, että ihmisten olisi sujuvaa ja miellyttävää toimia tiloissamme, eivätkä tilat toisaalta olisi liian hienoja brändi-imagoomme nähden”, Saana Mannerhovi, SYNLABin markkinointijohtaja kuvaa projektin tahtotilaa.

Projektia ohjaavat design driverit:

  • asiakaslähtöinen, viihtyisä tila ja ilme
  • sovellettavissa erityyppisiin toimipisteisiin
  • linjassa Synlabin brändin ja arvojen kanssa: helppo, edullinen ja ymmärrettävä
  • erilaiset palvelun käyttäjät huomioiva, esimerkiksi ikäihmiset
  • laadukas, lämmin, rauhoittava, selkeä ja turvallinen kokemus

Rune & Berg Design vastasi aulatilojen ja näytteenottotilan sekä graafisen ilmeen konseptoinnista. Konsepti pitää sisällään odotustilan ja näytteenottohuoneiden materiaalit ja värit, asiakaspalvelutiskin ja irtokalusteet sekä irtovalaistuksen ja varusteet. Myös julkisivunäkyvyys ja opasteet konseptoitiin eri toimipisteisiin ja käyttötilanteisiin sopiviksi vaihtoehdoiksi.

Konseptin avulla toimipisteistä saadaan entistä yhtenäisempiä ja suunnittelusta ketterämpää. Konsepti tullaan toteuttamaan SYNLABin useassa toimipisteessä ympäri Suomen. Esimerkiksi Kampin, Tapiolan AINOAn, Kokkolan Chydenian ja Tampereen Ratinan kauppakeskuksissa sijaitsevat toimipisteet on uusittu vastikään konseptin mukaisiksi. ”Muodonmuutos vanhasta nykyiseen on todella selkeä. Uudistetuissa toimipisteissä on tyylikkään rauhallinen, siisti ja laadukas ilme”, Saana kommentoi muutosta. ”Coachasitte meitä hyvin eteenpäin. Selkeä prosessinne oli hyvä: missä vaiheessa tehdään konseptitarkistukset, tehdäänkö muutoksia ja jos tehdään, niin ne kirjataan konseptikirjaan”, Sanna jatkaa.

Selkeys, luonnonläheisyys ja tunnelmallinen valaistus luovat rauhallisen kokemuksen

SYNLABin toimipisteistä konseptoitiin paikka, jossa potilas voi rauhoittua ja luottaa siihen, että hän on hyvissä käsissä. Vastaanoton ja näytteenottohuoneiden suunnittelussa huomioitiin käytännön vaatimukset, kuten antibakteerisuus ja riittävä valaistus toimenpiteiden ja turvallisuuden kannalta. Kokonaisuus on kuitenkin inhimillinen ja selkeä: pehmennetty värimaailma ja valaistus, rauhoittavat luonnon sävyt ja heti ovelta näkyvä logoseinä, vastaanottotiski ja -henkilö tekevät kokemuksesta vähemmän kliinisen. Seinä- ja huoneopasteet puolestaan auttavat löytämään oikeaan paikkaan.

Rauhoittavaa tunnelmaa tukevat lisäksi luonnonläheiset elementit, kuten pehmeän pesämäiset näytteenottohuoneet, lämpimän sävyinen puu ja luontoaiheinen taide. Uusituista tiloista löytyy kauttaaltaan uniikkeja luontoaiheisia taideteoksia ja sammaltauluja, jotka johdattavat ajatukset pois näytteenottotilanteesta ja siihen liittyvistä mahdollisista huolista.

Ulko- ja sisäopasteet ohjaavat oikeaan paikkaan ja täydentävät laadukkaan ilmeen

Konseptiin suunniteltiin lisäksi julkisivu- ja sisäopasteet. Kunkin toimipisteen ulkopuolelle tulevat teippaukset, valomainokset ja standy voidaan nyt yhdenmukaistaa Rune&Bergin luomien ohjeistuksien mukaan. Asiakas tunnistaa graafisten elementtien avulla SYNLABin toimipisteen paikkakunnasta riippumatta jo kaukaa. Sisäopasteet, kuten seinäopasteet ja huonenumerot, puolestaan auttavat navigoimaan oikeaan suuntaan myös vastaanoton jälkeen. Ulko- ja sisäopasteista suunniteltiin useita eri versioita, joista voidaan valita sopivin kunkin toimipisteen arkkitehtuuri ja asiakaspolut huomioiden.

Julkisivu- ja opastevaihtoehdot selkeyttävät asiointia ja täydentävät laadukkaan ja rauhallisen kokemuksen. Julkisivujen teippaukset antavat tyylikkään ja luotettavan ensivaikutelman jo ennen sisään astumista. Niiden perusidea on, että sisään saa nähdä. Peittävyys vaihtelee kuitenkin sen mukaan, missä toimipiste sijaitsee ja millaisia tiloja sen takaa löytyy. Esimerkiksi näytteenottotilassa käytetään peittävää teippausta rauhallisen asioinnin takaamiseksi. Opasteet puolestaan auttavat hahmottamaan, mihin tulisi suunnata seuraavaksi. Ne suunniteltiin eri käyttäjäryhmille sopiviksi: suuri koko ja hyvä kontrasti takaavat helpon luettavuuden myös iäkkäämmille asiakkaille. Lisäksi esimerkiksi wc-opasteista löytyvät ikoni ja teksti, sillä ihmisten välillä on eroja siinä, kumpi on helpompi hahmottaa. ”Lopputulos on käytännöllinen, tyylikäs ja rauhoittava – sen mukainen, mitä alussa yhdessä määriteltiin”, Saana kiteyttää.

Ravintola GOAT

Goatin uniikki ravintolakokemus - kolme ravintolaa saman katon alle Espooseen

Greatest of all time – GOAT tarjoaa ainutlaatuisen ravintolakokemuksen, joka yhdistää ennestään tutut brändit saman konseptin alle. Skiffer, Bun2Bun ja Seksico muodostavat kolmikon, joka puhaltaa yhteen hiileen ja ammentaa jokaisen vahvuuksista. Tarjonta, josta löytyy jokaiselle jotakin, houkuttelee saapumaan laajemmallakin seurueella nauttimaan hyvästä ruoasta ja rennosta tunnelmasta. GOATissa kaikki annokset löytyvät samalta listalta, ruoat saapuvat samanaikaisesti ja ne maksetaan samalla laskulla, joten asiointi on mutkatonta. Helposti lähestyttävä palvelu, tunnelmallinen tila, vintage-kalustelöydöt sekä tunnistettavat Rasmus Tikkasen seinägrafiikat täydentävät viihtyisän ja rennon ravintolakokemuksen.

GOAT – Greatest of All time

GOAT on AINOA-kauppakeskuksessa Tapiolassa sijaitseva uudenlainen ravintolakonsepti, joka yhdistää kolmen trendikkään fast casual -brändin annokset yhteen ravintolaan. Samalta ruokalistalta saa Skifferin Liuskoja, Seksicon tacoja sekä Bun2Bunin vegaanisia burgereita pöytiin tarjoiltuna.  Ajatus syntyi, kun Skiffer, Seksico ja Bun2Bun tukivat toisiaan koronan aikana ja huomasivat yhteisöllisyyden voiman. Espoolaisuuden esiin tuominen puolestaan juontaa juurensa monen perustajan espoolaistaustasta. “Tavoite oli ensisijaisesti luoda Espoon ravintolakenttään ravintola, jossa tarjooma on ykkösluokkainen – kolmen parhaan nyrkki Espooseen. Toinen tärkeä tavoite oli se, että saadaan yhdistettyä kolme brändiä niin, että ne säilyvät omina yksilöinään, mutta voidaan tuoda yhteiseen ravintolaan ja miljööhön”, Outi Gummerus, Peruna & Co:n liiketoimintajohtaja kiteyttää.

GOATin tila- ja konseptisuunnittelun design drivereita olivat:

  • aito ja ajankohtainen
  • rento ja palveleva
  • viihtyisä ja tunnelmallinen

GOATin kantavana ajatuksena on tuoda Espooseen helsinkiläistä katu-uskottavuutta henkivää ruokaa ja ravintolakulttuuria. Tavoitteena oli luoda Espoon mielenkiintoisin ravintola ja kohtaamispaikka. Kohderyhmäksi määriteltiin rentoutta ja laatua arvostavat lounastelijat ja illastajat Espoosta. Kauppakeskuksen asiakkaista huomioitiin erityisenä kohderyhmänä ja kotiäidit ja -isät perheineen. Konseptin toimivuutta mietittiin sekä paikan päällä ruokailevien että kotiin tilaavien asiakkaiden näkökulmasta.

Rune & Berg vastasi ravintolan konsepti- ja tilasuunnittelusta eli palvelumallista sekä ravintolatilan toiminnallisuudesta ja tunnelmasta. Projekti toteutettiin tiiviissä yhteistyössä ketterällä design sprint -menetelmällä ravintoloitsijoiden kanssa, ja yhteistyötä jatkettiin urakoitsijan, taloteknisten suunnittelijoiden ja vuokranantajan kanssa. Kahden viikon design sprintissä varmistettiin, että konseptille löytyi yhteinen visio, selkeä kohderyhmä ja tunnistetut vetovoimatekijät. Tilan tunnelmaan, materiaaleihin ja toiminnallisuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. ”Oli tosi helpottavaa lähtee ammattimaisen firman ja porukan kanssa pohtimaan kokonaisuutta. Koen, että pystyitte auttamaan. Lopputulos on hirveän hyvä, me oltiin kaikki siihen erittäin tyytyväisiä. Olin erityisen ilahtunut design sprintistä – se sopi meille hyvin. Oltiin teidän tiloissa ja käytiin läpi materiaaleja, ideakuvista lähdettiin hakemaan fiilistä ja yhdistämään ajatuksia. Se oli ihan avaintekijä”, Outi kuvailee.

Aitous ja omaleimaisuus ravintolan vetovoimatekijöinä laadukkaan ruoan ohella

GOATin kolme eri ravintolaa yhden katon alle yhdistävän konseptin lisäksi myös tilojen yleisvaikutelma on kiinnostavan uniikki ja helposti lähestyttävä. Tunnelman avainsanoja olivat rento, ajankohtainen, tyylikäs, mutkaton ja hauska. Visuaalisuuteen on poimittu tunnistettavia elementtejä kaikkien kolmen tunnetun ravintolan tiloista: GOATin visuaalisessa ilmeessä ja tunnelmassa yhdistyvät Bun2Bunin ruudullinen diner-lattia ja seinien laattamateriaali, Skifferin rouhea tunnelma ja klassinen panelointi sekä Seksicon värikäs tapettiseinä ja voimakkaat kontrastit. Lopputuloksesta tuli yhtenäinen ja kiinnostava. “Ravintolan seinien rouhean ilmeen taustalla on ajatus siitä, että julisteet eivät ole pelkkää taidetta, vaan viestivät oikeasta kulttuurista ja kuulumisesta ympäröivään yhteisöön”, Rune & Bergin johtava suunnittelija Sini Ala-Nikula tiivistää ravintolan ideaa.

Uusi ravintolakonsepti on ennen kaikkea lämmin ja rento, erityyppisten asiakkaiden tarpeista käsin rakennettu kokemus. Täällä ei tarvitse turhaan pönöttää. Lämmin tammi, aito latopuu ja pehmeä sametti kutsuvat viihtymään pidempäänkin. Mielenkiintoista ihmeteltävää ja yllättäviä yksityiskohtia riittää koko ruokailun ajaksi. ”Kalusteissa ja pinnoissa on haluttu käyttää aitoja materiaaleja, kuten puuta. Kontrasteja on haettu eri keinoin muun muassa vanhaa ja uutta yhdistelemällä. Pehmeät materiaalit, kuten samettinen sohva, on yhdistetty raffeihin, vanhoista ladon seinistä valmistettuihin pöytiin”, Sini kuvailee. “Erittäin hyvää oli se, että ei mietitty vaan miten saadaan tilasta kivan näköinen ja miellyttävä, vaan käytiin tarkasti läpi kohderyhmät ja miten he pystyvät käyttämään tilaa ja asioimaan täällä”, Outi täydentää.

Tila muuntuu tarpeen ja vuorokaudenajan mukaan. Kiireinen lounasruokailija näkee halutessaan lounaslistan jo tiskillä, illallista nauttiville kokemus puolestaan alkaa menun ja juomalistan rauhallisesta tutkailusta tarjoilijan suositusten pohjalta. Jos seurueessa on lapsia, myös heidät huomioidaan. Ravintolassa pidetään lisäksi dj-iltoja, ja sen voi vuokrata omiin juhliin. GOAT yhdistää sulavasti kolme eri ravintolaa kuitenkin niin, että jokainen on omana brändinään tunnistettavissa.  Samalla tavalla jokainen asiakas on tervetullut sellaisena kuin on, lounaasta illalliseen ja sillä välillä. “Palaute, mitä saadaan asiakkailta on se, että ihan mielettömän upeeta, että nää kolme ravintolaa on saatavilla yhtä aikaa ja voit tulla melkein millä porukalla tahansa. Rento ilmapiiri ja tervetullut tunnelma. Voi tulla rennosti nauttimaan ja löydät jokaiselle jotakin”, Outi summaa.

Haluatko lukea lisää ravintola GOATista?

Tutustu esimerkiksi Peruna&Co tiedotteeseen.

Digi- ja väestötietovirasto

Yhteistyössä uudistettiin asiakaskokemus
sekä asiakaspalvelu- ja vihkitilat

Sörnäisten asiakaspalvelu- ja vihkitilat on suunniteltu eri käyttäjien tarpeet ja palvelupolut huomioiden, joten niissä on helppo asioida. Maanläheinen sävymaailma, valoisuus ja kollegoiden läheisyys luovat turvallisuuden tuntua. Asiakaspalvelupisteen sermit helpottavat arkaluontoisten asioiden käsittelyä muuten avoimessa tilassa. Vihkitiloissa puolestaan voi mennä naimisiin esimerkiksi tunnelmallisesti Lemmenjoeksi tai Riisitunturiksi ristityissä huoneissa. Tunnelma tiloissa on levollinen ja opasteet ohjaavat oikeaan suuntaan tärkeänä hetkenä. Sama tunnelma kulkeutuu vihkijän mukana ympäri Suomea Rakkausvirasto-konseptikäsikirjan ansiosta.

Aidosti käyttäjälähtöisiä uudistuksia

Maistraattien toimenkuvaan kuuluu väestötietojärjestelmän ylläpitäminen ja avioliittoon vihkiminen. Maistraatit ja Väestörekisterikeskus yhdistyivät Digi- ja väestötietovirastoksi (DVV) vuodenvaihteessa 2019–2020. Osana yhdistymistä luotiin asiakaslähtöinen toimintamalli Uudenmaan maistraatin asiakaspalvelukonseptille ja -tiloille Helsingin Sörnäisissä. Rune & Berg Design oli mukana uudistamassa myös Maistraatin vihkitiloja osoitteessa Lintulahdenkuja 2. Projektit pitivät sisällään palvelumuotoilua sekä sisustus- ja opastesuunnittelua.

Maistraatin uudistettaviin tiloihin ja palveluihin liittyvät valinnat määriteltiin molemmissa projekteissa yhteistyössä käyttäjien kanssa. Tavoitteena oli sujuvoittaa Maistraatissa asiointia ja siten myös helpottaa henkilöstön työtä. Jotta useamman toimijan jakama palveluympäristö olisi mahdollisimman toimiva, Maistraatin ja International House of Helsingin (IHH:n) henkilökunta oli palvelu- ja tilakonseptien kehittämisessä tiiviisti mukana koko projektin ajan. Asiakkaiden ja työntekijöiden ääni näkyy vahvasti myös uudistetuissa vihkitiloissa – asiakkaita halutaan kohdella yhdenvertaisesti, ja siksi esimerkiksi uusittu avioliittosymboli on sukupuolineutraali.

Uudistuksia ohjasivat yhteisesti määritellyt tavoitteet eli design driverit:

  • Helppo, selkeä ja yhdenvertainen asiointi
  • Ihmislähtöinen, asiakas ensin
  • Yhtenäiset toimintamallit
  • Monipuoliset ja muunneltavat tilat

Asiakaspalvelupisteen uudistuksen tueksi havainnoitiin virastoarkea ja tilan käyttöä, haastateltiin virastojen asiakkaita ja työntekijöitä sekä pidettiin yhteisiä työpajoja. Käyttäjät pääsivät lisäksi muun muassa kommentoimaan toimintamallien ja kalusteiden prototyyppejä. Asioinnin kipupisteeksi havaittiin asiakkaiden ajautuminen vääriin paikkoihin väärien lomakkeiden ja vuoronumeroiden kanssa. Uuteen palvelumalliin tuotiin asiakkaita auttavat palveluoppaat ja -neuvojat, jotka ottavat tulijan vastaan heti ovella ja neuvovat oikealle palvelupisteelle. Selkeyttä lisää myös palveluympäristön kahtiajako esipalvelu- ja palvelualueisiin sekä erillinen asiakirjojen noutopiste.

Vihkitilojen kokonaisuus on tehty käyttäjille mahdollisimman vaivattomaksi ja levolliseksi

Vihittävät ja muu seurue ilmoittautuvat vastaanotossa, mistä heidät ohjataan odottamaan tunnelmalliseen vihkiaulaan. Vihkiaulan läheisyydestä löytyy kaksi pukeutumistilaa, joissa seurueet voivat valmistautua tärkeään hetkeen. Varsinaisia vihkitiloja on kaksi: Lemmenjoki ja Riisitunturi. Kun pari on vihitty, soveltuu vihkiaula myös oivallisesti valokuvien ottamiseen. Vihkitiloja varten kehitettiin monitasoinen sisustuskonsepti, jota voidaan soveltaa halutun muutoksen laajuuden mukaan. Valmiiksi määriteltyjen opasteiden, kalusteiden ja somisteiden avulla jatkossa voidaan samaa tunnelmaa tuoda helposti myös muihin vihkipisteisiin Sörnäisten vihkitilojen lisäksi.

Monikäyttöiset ja yhdenvertaiset tilat ja käytännöt

Tilat suunniteltiin paitsi käyttäjälähtöisesti myös fiksusti eri asiointitilanteisiin muuntautuviksi. Palvelualue ja vihkitilat soveltuvat viiteen eri tarkoitukseen:

  1. Vuoronumerolla asiointi
  2. IHH-asiointi eli International House of Helsingin palvelut
  3. Nopea asiointi
  4. Ajanvarauksella asiointi
  5. Vihkiminen

Edellä mainittujen käyttötilanteiden lisäksi esimerkiksi vihkitiloja voidaan käyttää helposti tilaisuuksiin ja kokouksiin silloin, kun vihkimisiä ei ole. Myös palvelupistealuetta voidaan hyödyntää muun muassa Digi- ja väestötietoviraston toimintaa esiin tuovien tilaisuuksien pitämiseen. Materiaali- ja kalustevalinnoissa huomioitiin asiakasvirrat ja eri käyttötilanteet. Esimerkiksi vihkitilojen tuolit taittuvat kasaan, joten ne saa tarvittaessa siirrettyä sivuun. Kalustevalinnoissa huomioitiin varaosien saatavuus. Kalusteiden kuluneita osia kuten pöydän kansia voidaan siis tarvittaessa vaihtaa.

Monikäyttöisyyden lisäksi tiloista ja palvelumalleista tehtiin yhdenvertaiset ja aikaa ja kulutusta kestävät. Palvelualueen ja vihkitilojen uudistus tukee Digi- ja väestötietoviraston toiminnan muutosta pidemmällä aikavälillä. Tunnelma tiloissa on levollinen ja akustisestikin miellyttävä. Tilat ovat kestävät ja soveltuvat monenlaisiin käyttötarpeisiin. Rauhallinen ja selkeä värimaailma sekä huolellisesti suunnitellut kalusteet helpottavat asiointia. Opasteissa on sanojen sijaan käytetty symboleita, joten opasteet on helppo ymmärtää asiakkaan kielestä riippumatta. Niistä on saatavilla myös pistekirjoitusversiot sellaisia asiakkaita varten, joiden näkökyky on heikentynyt. Palvelupisteet ovat korkeussäädettäviä. Ajatuksena on, että asiakas voi itse valita, seistäänkö vai istutaanko asioinnin aikana.

Digi- ja väestötietoviraston vihkitilojen uudistuksesta voit lukea lisää Senaatin sivuilta.

Break Sokos Hotel Flamingo

Suomen suurimmassa hotellissa koetaan hurmosta, iloa ja harmoniaa

Kaipasitpa riemastumista tai rauhoittumista, Flamingosta löydät itsellesi ja läheisillesi sopivan hotellihuoneen. Kolme erilaista kokonaisuutta, Flow, Joy ja Harmony, tarjoavat toisistaan poikkeavia mutta yhtä mieleenpainuvia kokemuksia. Inspiroiva Flow kutkuttaa kontrasteillaan, Joy kutsuu hersyvään hauskanpitoon ja Harmony hemmottelee pehmeydellään ja rauhallisuudellaan. Teemat näkyvät paitsi hotellihuoneissa myös käytävien ja opasteiden visuaalisessa ilmeessä ja kerrosten äänimaailmassa. Uusittu vastaanotto sekä ravintola- ja tapahtumamaailma ilmentävät samaa tematiikkaa hotellivieraan ensihetkistä alkaen.

Millanen fiilis, sellainen elämys

Viihdekeskus Flamingon yhteydessä sijaitseva Break Sokos Hotel Flamingo laajentui Wing-lisäosalla alkuvuodesta 2019. Laajennusosan chilipippuria muistuttava ulkoasu herätti jo suunnitteluvaiheessa runsaasti huomiota. Myös sisätilojen suunnittelua alettiin tehdä samalla rohkeudella. Hotelli Flamingon uudistuksen kantavana ajatuksena oli “millainen fiilis, sellainen elämys”.

Kolmen eri kerrosteeman suunnittelua ohjasivat yhteiset design driverit:

  • kokonaisvaltaisesti mieleenpainuva
  • kaikista muista Suomen hotelleista erottuva kokemus
  • monipuolista käyttäjäryhmää puhutteleva

Ainutlaatuinen hotellikokemus,
josta halutaan kertoa kaverillekin

Uusitut huoneet selkeyttivät hotellin profiilia. Sokos Hotel Flamingo on paitsi koko ajan suosiotaan kasvattava lentokenttähotelli, myös luonteva osa sitä ympäröivää viihdekeskus Flamingoa. Hotelliin saavutaan kauempaakin viettämään aikaa ja kokemaan elämyksiä. Tiloissa yhdistyy elämyskeskuksen yllättävyys ja levollinen rauhallisuus. Kokonaisuus on näyttävä, mutta ei turhan vakava. Yleisten tilojen tapeteista ja teippauksista voi muun muassa bongata hotellin nimikkoeläimiä, ja kerrosaulojen valomainoksia voi ihastella vieressä kulkevalta Kehä III:lta asti. Toisistaan poikkeavien teemojen ansiosta hotellista voi jokaisella vierailukerralla nähdä uuden puolen. Uniikit ja yksityiskohtaisesti suunnitellut tilat innostavat vieraita ikuistamaan ja jakamaan kokemuksiaan.

Ainutlaatuisen hotellikokemuksen kruunaavat graafiset yksityiskohdat: huoneiden uniikit tapetit, flamingoaiheiset opasteet ja teippaukset, kuhunkin teemaan suunnitellut käytävämatot ja huonenumerot sekä huomiota herättävät taideteokset, joissa on käytetty muun muassa neonvaloja ja akustisia elementtejä mielenkiintoisesti sijoiteltuina.

Flamingon laajennuksen yhteydessä uudistettiin myös hotellin olemassa olevia tiloja: Rune & Berg suunnitteli hotellin vastaanoton uuden ilmeen sekä ravintola- ja tapahtumatilojen uudistuksen. Olemassa olevan ravintolan lisäksi suunniteltiin kokonaan uusi 400 neliön ravintolatila aamiais- ja tapahtumakäyttöön. Yleisissä tiloissa panostettiin majoituskerrosten tavoin mieleenpainuvuuteen ja yleiseen tunnelmaan. Hotellivieras ei pääse myöskään eksymään, sillä siipien välistä liikkumista helpottaa hotellin kaikkiin tiloihin sovellettu leikkisä, mutta selkeä opastekonsepti.

Haluatko tietää lisää tekemistämme hankkeista lentokentän seudulla?

Tutustu esimerkiksi Finavialle toteuttamaamme Aukio-laajennusosaan.

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!

Kämp Galleria

Helsingin elegantein ja hienoin
muodin kauppojen kokonaisuus

Viihtyisyyttä, tummuutta, valoa ja varjoa, pehmeyttä ja vehreyttä – kaikki nämä kiteytyvät Kämp Gallerian uudistetussa, entistä yhtenäisemmässä 1. kerroksessa. Ajaton tyylikkyys vetää puoleensa jo ulkoa. Huomion kiinnittää vähäeleinen eleganssi: tilassa vaihtelevat tummat pinnat, mielenkiintoiset struktuurit ja jylhät riippuvalaisimet. Runsaat viherkasvit keventävät tunnelmaa, ja selkeät opasteet ohjaavat asiakkaan oikeaan suuntaan.

Tavoitteena erottuva tunnelma ja asiakaskokemus

Vuodesta 1999 asti Helsingin keskustassa toiminut Kämp Galleria on alun perin nimetty samaisessa korttelissa toimivan luksushotelli Kämpin mukaan. Vuonna 2018 Kämp palasi juurilleen ja vaihtoi nimensä Galleria Esplanadista takaisin Kämp Galleriaksi. Samoihin aikoihin käynnissä olleen Antiloopin korttelin uudistuksen yhteydessä oli oiva tilaisuus kehittää myös Kämp Gallerian tiloja ja asiakaskokemusta. Yhdessä kauppakeskuksen johtajan, mainostoimiston ja Ilmarisen vuokrausta edustavien henkilöiden kanssa määriteltiin projektin tavoitteeksi luoda Kämp Galleriasta Helsingin elegantein ja hienoin muodin kauppojen kokonaisuus, joka on entistä yhtenäisempi ja helpommin hahmotettava. “Lähdimme yhtenäistämään kauppakeskuksen asiakaskokemusta ja tekemään siitä entistä houkuttelevamman neljästä eri suunnasta tuleville asiakkaille”, projektin sisustusarkkitehti Aino Keto summaa.

Projektin design drivereita olivat:

  • yhtenäinen ja erottuva tunnelma ja ilme
  • katunäkyvyyden parantaminen
  • sisääntulojen kommunikaation parantaminen
  • kaupallisen potentiaalin lisääminen
  • helposti lähestyttävä arjen luksus

Rune & Berg vastasi Kämp Gallerian katutason kauppakäytävän uudistuksesta, joka sisälsi konseptoinnin, sisustusarkkitehtisuunnittelun sekä graafisen ilmeen ja vuokralaisten myymälänäkyvyyden yhtenäistävät ideat. Katutasossa uusittiin sisäänkäynnit, kauppakäytävät ja wc:t. Projektin suunnitelmat kiteytettiin lisäksi havainnollistavaksi esitykseksi, jolla vuokralaisille viestittiin tulevasta uudistuksesta ja näin edesautettiin sen omaksumista.

Houkuttelevia kohtaamisalueita ja selkeä asioida

Uudistetussa Kämp Galleriassa on paitsi tunnelmallista ja viihtyisää, myös entistä helpompi asioida. Ensimmäisen kerroksen kauppakäytävälle luotiin yhtenäisen elegantti visuaalinen ilme, jossa vuorottelevat vehreys, tunnelmallisuus sekä valot ja varjot. Mieleenpainuvat tummanvihreät samettisohvat toimivat oivina kohtaamispaikkoina kahviloiden ja sisäänkäyntien lisäksi. Uusitut opasteet helpottavat tilan hahmottamista: katossa sijaitsevat helposti havaittavat neonputkiopasteet osoittavat eri katujen suunnan. WC-opasteista tehtiin entistä suuremmat ja valaistut ja niitä täydennettiin universaalisti ymmärrettävissä olevilla henkilöikoneilla. “Kämp Galleria on elävä paikka, ja siellä tapahtuu paljon, mutta samalla tunnelma on kiireetön. Täällä voit rentoutua ja nauttia omasta ajasta tai ajasta ystävien kanssa. Suunnittelun lähtökohtana oli luoda houkutteleva tila, johon ihmiset pysähtyisivät viettämään aikaa, eivät vain kävelisi ohi”, Keto valottaa suunnittelun tausta-ajatusta.

Projektin jälkeinen kauppakeskuskokemus on aiempaa yhtenäisempi ja tunnelmallisempi. Tarkoin valitut sävyt, kalusteet ja epäsuora valaistus luovat entistä houkuttelevamman ympäristön kauppakeskuksen asiakkaille ja vuokralaisyrityksille. Myös wc-tilat jatkavat samaa eleganssia kuin kauppakeskuksen muut tilat. Onnistunutta uudistusta kuvaa 1. kerroksen vuokrattavien tilojen korkea käyttöaste.

Haluatko lukea lisää Kämp Gallerian uudistumisesta?

Tutustu esimerkiksi Ilmarisen tiedotteeseen.

Finavia Aukio

Aukio tuo luonnon keskelle lentoasemaa

Finavian non-Schengen-alueen sydämessä sijaitseva Aukio johdattaa matkustajan suomalaisen metsän taikaan. Kolmion muotoisella keskusaukiolla voi hengähtää hetken tai uppoutua pidemmäksikin aikaa luonnonrauhaan. Aukiota kiertää panoraamamainen medianäyttämö, jolla voi vuorotellen ihailla muun muassa leiskuvia revontulia, huojuvaa havumetsää ja vaihtuvia vuodenaikoja. Lähes 500 näytön toistamia visuaalisia maisemia täydentävät metsän maaston muotoja mukailevat kalusteet, tilaan suunniteltu ainutlaatuinen äänimaailma ja interaktiiviset seinäprojisoinnit. Vietettyään hetken metsäaukiolla matkustajalla on kevyt ja virkistynyt olo. Miellyttävä kokemus kannustaa valitsemaan Finavian osaksi seuraavaakin matkaa. “Aukio tarjoaa hetken ja kokemuksen Suomen luonnosta, vuodenajoista, puhtaudesta ja raikkaudesta – Suomen parhaista asioista, joita ei välttämättä lähtökohtaisesti ja ensimmäisenä yhdistetä lentoasemakontekstiin”, Finavian projektin aikainen asiakaskokemusjohtaja Johanna Laakso tiivistää Aukion tarjoaman kokemuksen.

Mieleenpainuva hetki matkustajille
suomalaisessa metsässä

Helsinki-Vantaan laajennusosan keskusaukio avattiin tammikuussa 2019. Rune & Berg Designin ja Arkkitehdit Davidsson Tarkelan konseptin pohjalta suunnitellulla Aukiolla matkustaja pääsee osaksi kaikki aistit huomioivaa luontokokemusta. Projekti sai alkunsa Finavian kutsukilpailusta, jossa etsittiin konsepti-ideaa matkustajakokemuksen kehittämiseksi non-Schengen-terminaalilaajennuksen aula- ja käytäväalueilla. Rune & Berg Designin ja Davidsson Tarkelan yhdessä luoma “When A Piece of Wild Turns into Peace of Mind” -slogania kantanut konsepti valittiin toteutettavaksi. Projektissa huomioitiin erityisesti matkustajakokemuksen kehittäminen Finavian strategian mukaisesti. “Poikkeuksellinen asiakaskokemus ja siihen liittyvät asiakaskokemuksen pilarit ohjaavat strategiamme toteutusta. Ne on hienosti tuotu myös non-Schengen-alueen ja Aukion suunnitteluun ja matkustajakokemukseen”, Finavian matkustajakokemuksesta ja prosesseista vastaava johtaja Timo Järvelä valottaa projektin taustoja.

Konseptin suunnittelua ohjasivat design driverit:

  • mieleenpainuvan matkustajakokemuksen kehittäminen asiakaskokemuksen neljän pilarin mukaisesti (varmuus, kiireettömyys, virkistyminen ja suomalaisuus)
  • Finavian eri asiakassegmenttien huomioiminen
  • suomalaisen luonnon ja sen aikaansaamien aistikokemusten esiin tuominen

Konseptointi ja uudistus kattoi paitsi keskusaukion, myös laajemman matkustajapolun tarkastelun. “Mietimme koko matkaa siitä, kun lentokone laskeutuu ja matkustaja saapuu Helsinki-Vantaalle, tulee turvatarkastuksen läpi ja astuu Aukiolle”, Rune & Berg Designin johtava suunnittelija Jenni Herkama kertoo. Konsepti suunniteltiin yhdessä Arkkitehtitoimisto Davidsson Tarkelan kanssa. Rune & Berg design vastasi lisäksi konseptin jatkokehityksestä Finavian henkilöstön kanssa sekä auttoi ideoimaan konseptiin sopivia retail-kalusteita. Projektin audiovisuaaliset ratkaisut suunnitteli OiOi. Projektissa oli tiiviisti mukana myös Helsinki-Vantaan uuden laajennusosan suunnitellut PES Arkkitehdit.

Immersiivinen luontokokemus osana asiakaskokemusta

Helsinki-Vantaan laajennusosan inspiraationa toimi suomalainen metsä ja sen luomat aistikokemukset. Aukio luo turvallisen paikan pysähtyä hetkeksi ja nauttia suomalaisesta luonnosta. Siellä voi ihastella muun muassa pilvien ja ilman liikettä, vuodenaikojen kulkua ja suomalaisesta koivusta tehtyjä kalusteita. Elämyshakuisemmille matkustajille löytyy ihmeteltävää interaktiivisista seinäprojisoinneista uniikkeihin liikkeisiin ja ravintoloihin. “Aukion tavoiteltu luontokokemus näkyy, kuuluu ja tuntuu. Esimerkiksi interaktiivisen seinän kokeilu on mieleenpainuvaa varsinkin lapsille, mutta myös aikuisille. Siihen voi jättää jälkensä, minkä oivaltaminen ja siitä tuleva tunne on todella onnistunut”, Johanna kuvailee. Aukiolta löytyy lisäksi esimerkiksi japanilainen Ajisen Ramen -ravintola, jolla on vain muutama toimipiste Euroopassa. “Olemme suunnittelussa ja kehitystyössä panostaneet siihen, että kokemus suomalaisesta designista, sujuvuudesta, luonnosta ja rauhasta jättäisi turisteille poikkeuksellisen laadukkaan muistijäljen”, Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja kiteyttää kehitystyön tavoitteita.

Matkustajakokemusta kehitettiin myös helppouden ja vaivattomuuden sekä teknologisten ratkaisuiden osalta. Digitaalinen esitystekniikka on olennainen osa Aukion kokemuksen rakentumista ja Finavian “For Smooth traveling” -asiakaslupauksen toteutumista. Teknologisia ratkaisuja uudistettiin myös muissa osissa matkustajan polkua. Esimerkiksi turvatarkastuksen prosessia sujuvoitettiin ja siihen tuotiin älykäs läpivalaisulinjasto, henkilöskannerit ja läpivalaisukuvien etätulkinta turvatarkastajien palautteen pohjalta. Johanna muistelee projektin tavoitellun kokemuksen ja teknologian yhteensovittamista useiden sidosryhmien kanssa: “Projektista jäi erityisesti mieleen se, että tavoiteltu tunnetila piti yhteen sovittaa valtavan tekniikkamäärän kanssa niin, että lopputuloksesta tulee vaikuttava ja eheä kokemus. Päällimmäisenä yhteistyöstä Rune&Bergin kanssa jäi mieleen kuuntelu ja kokonaisuuden eteenpäin vieminen aikataulussa. Pystytte hyvin luovimaan tilanteissa, joissa on monta sisäistä sidosryhmää ja rönsyilevää ajatusta yhteen nivottavana. Tässä toimi palvelumuotoilumainen lähestyminen ja nopea iterointi, esim. sketchaamalla asiakkaan ajatus”.

Kaiken kaikkiaan Aukio ja sitä ympäröivät tilat tukevat nyt vahvasti Finavian eri asiakassegmenttejä ja asiakaskokemuksen neljää keskeistä tunnetta: varmuus, kiireettömyys, virkistyminen sekä kokemus suomalaisuudesta.  “Asiakaskokemuksen pilareista varmuus toteutuu erityisesti selkeässä ja yksinkertaisessa infrassa ja huippuunsa hiotussa turvatarkastuksessa, Aukiosta tulee kokemus Suomesta ja Suomen luonnosta, virkistyminen taas toteutuu palveluissa ja ravintoloissa sekä Finnair ja Plaza Premium Loungessa”, Timo erittelee. Myös Finavian asiakaskokemus on kehittynyt positiivisesti: “Olemme saaneet uudistuksesta positiivista palautetta. Tärkein mittarimme asiakaskokemuksessa on airport service quality (ASQ). NON-Schengen matkustajien keskiarvo tässä on 4.4 (asteikolla 0-5) eli huiman korkea. Aukio on yksi osa tätä”, Timo kertoo. “Aukion arvo tulee myös positiivisen maineen kautta. Yksi tavoitelluista asioista oli, että mielikuva Aukiosta leviäisi myös somen puolella ja siellä tuli positiivisia viestejä”, Johanna täydentää.

Aukio oli Media Architecture Biennale 2020 -finalisti kategoriassa ”More Than Human Architecture”. MAB kokoaa yhteen arkkitehtuurin, taiteen, muotoilun, kaupunkisuunnittelun, median ja viestinnän, kaupunki-informatiikan ja julkisen politiikan opiskelijoita, tutkijoita ja ammattilaisia.

Aukio oli ehdolla vuoden 2019 Kehäkukka-palkinnon saajaksi. Vantaan kaupungin myöntämä palkinto myönnetään laadukkaalle ja kekseliäälle arkkitehtuurikohteelle tai -teolle.

Haluatko lukea lisää Aukiosta?

Tutustu esimerkiksi Aukiosta julkaistuihin artikkeleihin Projektiuutisissa tai Finavian sivuilla. Projektista löytyy lisäksi interaktiivisuuteen keskittyvä OiOi:n video ja Aukion testipäivän video.

Porvoon virastotalo

Harmoninen ja tyylikäs tilakonsepti pienemmällä hiilijalanjäljellä

Porvoon Tullinportinkadulta löytyvät Veron ja Maanmittauslaitoksen yhteiskäyttöiset työ- ja asiakaspalvelutilat. Uudistettu Porvoon virastotalo on uniikki monella tapaa: se on ensimmäinen hanke, jossa kaksi valtion virastoa työskentelevät yhteisissä tiloissa. Samalla se toimi Senaatti-kiinteistöjen kiertotalouspilottina, jossa testattiin lyhyemmän ja pidemmän aikavälin kiertotalouden toimenpiteitä korjaus- ja tilamuutoshankkeessa. Kunnianhimoiset kierrätys- ja kiertotaloustavoitteet ohjasivat myös tilasuunnittelua. Ilmeeltään työskentely- ja asiakaspalvelutilat ovat neutraali kokonaisuus, jonka molempien virastojen työntekijät tuntevat omakseen.

Kiertotalouden pilottihanke, jossa kaksi virastoa muutti saman katon alle

Uudistetussa Porvoon virastotalossa työskentelee noin 90 asiantuntijaa: 35 Maanmittauslaitoksen ja 60 Verohallinnon henkilöä. Vuonna 1993 valmistuneesta rakennuksesta muovattiin molempien virastojen työntekijöitä puhutteleva, joustava työympäristö. Asiakaspalvelutiloissa puolestaan keskityttiin asioinnin selkeyteen ja miellyttävyyteen. Erityistä huomiota kiinnitettiin asiakkaiden yksityisyyden tunteeseen, opastukseen sekä työntekijöiden sujuvaan ja ergonomiseen arkeen.  Tavoitteena oli luoda uudenlainen konsepti, joka mahdollistaa kahden viraston toimimisen samanarvoisessa asemassa. Muutosala oli yhteensä 1440 m2 ja sen suunnittelua ohjasivat yhdessä Senaatti-kiinteistöjen ja virastojen kanssa määritellyt design driverit.

Design driverit:

  • kiertotalous: tilojen yhteiskäyttö, säilyttävä korjaaminen ja rakennusmateriaalien kiertotalous, muovin kierrättäminen ja vähentäminen
  • edelläkävijyys: tulevaisuuden virastomallin keulakuva
  • yhteiskäyttöisyys: järkevä, joustava ja houkutteleva yhteiskäyttöisten tilojen malli
  • asiakaskokemuksen huomiointi: turvallisuus, toiminnallisuus, yksityisyys
  • innovatiivisuus: uudet ideat, kekseliäät ratkaisut

Rune & Berg Designin roolina oli asiakas- ja työtilojen osallistava tilasuunnittelu, jossa huomioitiin myös vastuullisuusnäkökulmat. Virastotalon uudistetut asiakaspalvelutilat tarjoavat Veron ja MML:n palvelut samassa paikassa ja entistä paremmin asiakkaiden yksityisyyden toiveisiin vastaten. Myös työympäristö suunniteltiin kokemus edellä: kuuntelimme molempien virastojen työntekijöiden ajatuksia siitä, mitä samoihin tiloihin muuttaminen tarkoittaisi ja miten arki saataisiin toimimaan. Kartoitimme molempien virastojen tarpeet erilaisille tiloille sekä niiden linkittymiselle. Työskentelytiloilta toivottiin toimivuutta, joustavuutta ja monipuolisuutta. Työympäristö on jaettu äänimaailmaltaan ja toiminnallisuudeltaan erilaisiin yhteiskäyttöisiin vyöhykkeisiin, kuten keskittyvän työn ja vuorovaikutteisuuden alueisiin. Tilojen käyttöä ohjaavat yhdessä määritellyt toimintamallit ja osaamisen jakaminen.

Kiertotalousajattelu käytäntöön kaluste- ja materiaalihankinnoissa

Virastotalon suunnittelussa huomioitiin henkilöstön ja asiakkaiden kokemuksen lisäksi vastuullisuusnäkökulmat. Pintamateriaalien ja kalusteiden valintaa ohjasivat elinkaari- ja kiertotalousajattelu sekä muovin määrän vähentäminen. Kaluste- ja materiaalihankintojen määrittely koostui kolmesta vaiheesta: huolellinen selvitystyö, kiertotalouskriteerit kalustekilpailutuksiin ja lopulta käytännön valinnat. Valintakriteereinä olivat muun muassa takuuaika, kulutuksen kesto, materiaalit, varaosien saatavuus ja osiin purettavuus sekä kierrätettävyys elinkaaren lopussa. Rakennushankkeessa linjatut kierrätystavoitteet asettivat kriteerejä myös työmaatoimintojen kilpailutukselle.

Porvoon virastotalo on oiva esimerkki siitä, miten monilla eri tavoilla suunnittelijat voivat vaikuttaa remontin hiilijalanjälkeen. Asetetut kriteerit siirtyivät työpöydältä käytäntöön. Projektissa säilytettiin olemassa olevia rakenteita niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi olemassa olevia alakattoja hyödynnettiin ja uusille alakatoille asetettiin 30 prosentin kierrätystavoite.  Materiaaleissa suosittiin luonnonmateriaaleja tai kierrätettyjä materiaaleja. Valittu lattiamateriaali on lähes 100-prosenttisesti kierrätetty. Lopputulos ei kuitenkaan näytä kierrätetyltä: rauhoittava ja maanläheinen sävy- ja materiaalimaailma luo tasapainoisen ja hillityn kokonaisuuden, joka on yhtä lailla Verolle ja Maanmittauslaitokselle sopiva.

Haastamme kaikki kollegamme ja yhteistyökumppanimme pienentämään rakennetun ympäristön hiilijalanjälkeä!

Haluatko lukea lisää Porvoon virastotalon hankkeesta?

Tutustu esimerkiksi Senaatin projektin kiertotalouteen keskittyvään artikkeliin tai yhteiskäyttöisyyttä avaavaan tiedotteeseen.

K-Citymarket Jumbo Food Court

Uudistetussa Food Courtissa nautitaan yhdeksän eri ravintolan herkuista saman pöydän ääressä

Uudistunut K-Citymarket Jumbo Food Court on kokonaisvaltainen elämys, josta on helppo nauttia. Se puhuttelee ostoksille tulleita asiakkaita, lähiseudun lounas- ja illallisruokailijoita sekä niitä, jotka haluavat ostaa valmista hyvää ruokaa mukaansa. Erityisen siitä tekee se, että ruokaa voi ostaa yhdeksästä erilaisesta keittiöistä ja syödä silti yhdessä. Valittavana on yhdeksän eri ravintolan valikoima – kaikkea sushista oman jäätelötehtaan ja leipomon tuotteisiin. Innolla tehty ruoka ansaitsee samoja tunteita herättävän ympäristön. Kekseliäät ratkaisut ja vahvat elementit ovat linjassa pieteetillä pyöritetyn keittiön kanssa. Food Court palvelee aamusta iltaan: täällä voi nauttia rauhallisen aamupalan, ravitsevan lounaan tai lasillisen viiniä ystävän kanssa shoppailun ohessa.

Kutsuva, aikasi arvoinen tunnelma ja valikoima

Jumbon K-Citymarketin toiminta pohjautuu asiakaslupaukseen “Aikasi arvoinen kauppa”.  Kauppias Sami Hertell on huomannut, että ravintolan ja ruokakaupan raja hälvenee: ihmiset kaipaavat yhä enemmän elämyksiä myös perinteisten kaupan valikoimien rinnalle. K-Citymarketin Food Courtin uudistuksen tavoitteena oli luoda myyntiä tukeva kokemuksellinen ruokamaailma yhdessä kauppiaan ja Keskon suunnittelutiimin kanssa. Suunnittelussa huomioitiin asiakasvirrat, luontevat kulkureitit ja K-ketjun uusi konsepti-ilme. Jumbon K-Citymarketin uudistettu Food Court avattiin syyskuussa 2020.

Projektin design drivereita olivat:

  • Kutsuva tunnelma: annokset on helppo ottaa mukaan tai syödä paikan päällä
  • Monipuolinen valikoima: löydät herkun joka päivälle, vaihteleva graafinen ilme eri ravintoloilla
  • Ruokailmeiden helppo vaihdettavuus: ruokatrendit muuttuvat
  • Käytännöllinen kalustus: toiminnallisuus, kestävyys ja helppohoitoisuus

Food Courtin suunnittelua ohjasivat lisäksi avainsanat: puoleensavetävä, runsas mutta selkeä, keskustelua herättävä, mielenkiintoinen, fiilistä kohottava ja helposti lähestyttävä. Rune & Berg Design vastasi Food Courtin visuaalisesta ilmeestä sekä sisustusarkkitehtuurista. Projekti piti sisällään sisustusarkkitehtisuunnittelua, graafista suunnittelua, visualisointeja sekä kalusteiden suunnittelua. Palvelulinjaston toiminnallisesta suunnittelusta vastasivat Keskon suunnittelijat.

Food Court houkuttelee jäämään pidemmäksikin aikaa

Jumbo Food Courtiin tullaan ruoan takia ja jäädään mainion ympäristön takia. Yli 120-paikkaisesta Food Courtista on helppo löytää etsimänsä: jokaisella ravintolalla on erottuva visuaalinen ilme ja opasteet. Alueella palvellaan lukuisia erilaisia ihmisiä, tilanteita ja tarpeita. Uudistunut ruokamaailma puhuttelee innostujia ja niitä, jotka ovat varmoja, ettei heitä voisi pitkän päivän päättävällä kauppareissulla innostaa enää mikään. Se houkuttelee yhtä lailla niitä, jotka harrastavat ruokaa ja niitä, jotka harrastavat lätkää; sinne kannattaa tulla, vaikka aikaa olisi vain puoli tuntia tai vaikka pelkkään matkaan menisi puoli tuntia.

Tilat ovat linjassa laadukkaan ja kekseliään ruokatarjonnan kanssa. Yleisilme on raikas ja rento. Lämpöä tilaan tuovat värikkäät irto- ja kiintokalusteet ja voimakkaat graafiset elementit. Mielenkiinnon lisäämiseksi ja laajan asiakaskunnan tarpeiden huomioimiseksi tilassa on useita erilaisia istumaratkaisuja. Kalusteissa on kiinnitetty huomiota ilmeen lisäksi kestävyyteen ja puhdistettavuuteen. Tila on visuaalisesti ja toiminnallisesti kutsuva – kiinnostavan erilainen ja silti selkeä. Jokaisella ruokapisteellä (Street Food, Cafeteria & Gelateria, Salad & Baguette, Fruit Kiosk) on oma tunnusväri, -fontti ja -kuvitus. Yhdessä tunnukset muodostavat kuosin, jota käytetään seinä- ja pöytäpinnoissa. Myös Perheleipuri Salosen pisteelle on suunniteltu oma, yksityiskohtainen visuaalinen ilme.

Haluatko tutustua tarkemmin Jumbon K-Citymarketin Food Courtiin?

Katso Aikasi arvoinen kauppa –video tai lue Vantaan Sanomien artikkeli Jumbon uudesta ravintolamaailmasta.