Juju Yrityskampus

Viiden kiinteistön yrityskampukselle luotiin uusi elämä

Jujussa saat Conficapin palveluasenteen mukaisesti sitä, mitä haluat. Viiden kiinteistön laajuinen yrityskampus tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia – juuri sinun yrityksellesi sopivia palveluita ja tiloja sekä yhteisön, jossa onnistutaan, kohdataan ja viihdytään yhdessä. Jujun yrityskampuksen 90-luvun rakennuksien julkisivun punatiilen sävyt toistuvat sisustuksessa, samoin logon pyöreät linjat. Tunnelman inspiraationa toimivat muun muassa metsänpohjan raikkaus, puun lämpö sekä pehmeiden materiaalien rauha ja harmonia. Kampuksen toimintamallit ja sisustus- ja valaisinvalinnat puoltavat suomalaisuutta ja ekologisuutta – esimerkiksi älykäs valaistus on myös energiatehokas. Tiloihin sopivat opasteet tekevät liikkumisesta Jujussa vaivatonta.

Juju – tiloja, joissa on sitä jotain

Juju on suomalaisen perheyritys Conficapin omistama, Helsingin Pitäjänmäessä sijaitseva 45 000 neliön yrityskampus. Se koostuu yhteensä viidestä toimistorakennuksesta, joista löytyy tiloja ja palveluita eri kokoisten yritysten tarpeisiin. Ympäröivä asuin- ja yritysalue kehittyy paraikaa viihtyisäksi kau­pun­ki­bu­levar­dik­si puu­ri­vis­töi­neen ja rai­tio­lin­joi­neen. Juju haluttiin nivoa osaksi tätä kehitystä. Kiinteistökehitysprojektin tavoitteena oli kohteen haluttavuuden kasvattaminen sekä asiakkaiden tarpeisiin vastaavan kokonaiskonseptin ja palvelutarjooman kehittäminen.

Projektin design drivereita olivat:

  • nykyaikaisuus
  • jaettavuus
  • yhteisöllisyys
  • ekologisuus

Rune & Berg vastasi kiinteistökonseptin käyttäjälähtöisestä kehittämisestä, eri kiinteistöjen tilasuunnittelusta sekä Jujun graafisesta ilmeestä. Uudistettavat alueet määriteltiin käyttäjien palautteen pohjalta yhdessä Conficapin kanssa. Kiinteistöissä uudistettiin aulat, osa porrashuoneista, neuvotteluhuoneista ja sosiaalitiloista sekä ravintolasali ja opasteet. Lisäksi tuotettiin esite vuokrattavien tilojen markkinoinnin tueksi.

Käyttäjälähtöinen konsepti – nykyaikaisia joustavia tiloja ja yhteiskäyttöisiä palveluita

Conficapin arvot välittyvät sekä tiloissa että konseptissa: suomalaisen perheyrityksen toiminnan ytimessä ovat eettisyys, ekologisuus ja asenne “kaikki on palvelua, kaikki onnistuu”. Kiinteistökonsepti kehitettiin vahvasti yhteistyössä paitsi Conficapin, myös vuokralaisten kanssa. Projekti piti sisällään kohteen havainnoinnin ulkoa ja sisältä, Jujun roolin peilauksen ympäröivän alueen kehitykseen ja palveluihin sekä nykyisten ja potentiaalisten vuokralaisten haastatteluita. Näissä keskityttiin selvittämään, millaisia odotuksia vuokralaisilla on toimitilojen vuokraamiseen liittyen ja mitä hyvää ja kehitettävää Jujun kiinteistöistä löytyy.

 

Projektin aikana määriteltiin vuokralaisille välttämättömät ja lisäarvoa tuottavat palvelut sekä luotiin reunaehdot vetovoimaisten palveluiden toiminnasta. Ydinpalvelu on toimitilojen vuokraus. Lisäksi Jujusta löytyy mm. aula- ja ravintolapalvelut, kokouskeskus ja seminaaritila, vuokrattavat saunatilat sekä työhyvinvointia tukevat kuntosali, ohjattu liikunta ja hieronta. Vuokralaisilla on myös mahdollisuus hyödyntää yhteiskäyttöistä autoa, pesulapalveluita, Kamu-päiväkotia sekä kiinteistöjen välisiä piha-alueita.

Haluatko lukea lisää kiinteistökehityksen projekteistamme?

Tutustu esimerkiksi, kuinka autoimme muuttamaan Tampereella sijaitsevan Farmin tyhjästä toimistokiinteistöstä yritystoiminnan kasvualustaksi.

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!

Delivery Hero

Delivery Heron toimistolla työskennellään keittiössä ja palaveerataan ravintolassa

Raikkaita sävyjä, vaaleita puupintoja, leikkisiä yksityiskohtia ja yhteisö, joka on vertaansa vailla. Delivery Heron kutsuvassa työympäristössä jokainen saa olla oma itsensä ja valita itselleen sopivimman työskentelypaikan. Pehmeät pastellisävyt ja ravintoloiden mukaan teemoitetut neuvotteluhuoneet luovat yllätyksellisyyttä rauhalliseen yleisvaikutelmaan. Varta varten Delivery Herolle suunnitellut graafiset yksityiskohdat ja vaihtelevat tekstuurit täydentävät kokemuksen. Parasta uudessa työympäristössä on kuitenkin se, että tilamuutokseen osallistuminen hitsasi uuden työyhteisön yhteen jo ennen varsinaisten tilojen valmistumista.

Inklusiivisen ja leikkisän työkulttuurin koti, jossa jokainen saa olla oma itsensä

Helsingin Delivery Heron toimiston projekti sai alkusysäyksensä Pizza Onlinen ja Foodoran yhdistymisestä ja muutosta saman katon alle. Molemmat olivat kuuluneet kansainväliseen Delivery Hero -konserniin jo aiemmin. Alkuvuodesta 2020 ne yhdistyivät saman Foodora-brändin alle tarjotakseen yhtenäisemmän kokemuksen kuluttajille ja pärjätäkseen kilpaillulla ruoan toimituksen sektorilla. Projektin tavoitteena oli luoda inspiroivat tilat, jotka tukevat sekä monipuolista työntekoa että uuden yhteisön syntymistä. “Delivery Hero on moderni kasvufirma, jossa on nuorta porukkaa – haluttiin tarjota tilat, jotka tukevat työntekijäkokemusta ja kulttuuria”, Delivery Heron silloinen HR päällikkö Hanna Kontinen kuvailee työympäristömuutoksen tavoitteita.

Suunnittelua ohjasivat yhdessä määritellyt design driverit:

  • kutsuvat ja leikkisät tilat yrityksen brändin tukena
  • Foodoran ja Pizza-Onlinen yhteisön ja eri työtapojen tukeminen
  • holistinen kokemus, eri aisteihin ja tunteisiin vetoava työympäristö

Rune & Berg Designin roolina oli suunnitella Pasilan Rubikissa sijaitsevat noin 750 neliön toimistotilat ja auttaa henkilöstöä työympäristömuutoksen ja toimintatapojen omaksumisessa. Delivery Heron työympäristö luotiin yhdessä henkilöstön kanssa toiminnallisesti ja visuaalisesti heille sopivaksi. Projekti piti sisällään sisustusarkkitehtisuunnittelua, graafisen tilailmeen suunnittelun ja palvelumuotoilua. Yhteiskehittämisen – havainnoinnin, tiimihaastatteluiden ja työpajojen – avulla varmistettiin, että molempien muuttavien tahojen ääni tulee kuuluviin, ja tilat ovat uuden yhteisön näköiset. “Työntekijät suhtautuivat tosi positiivisesti muutokseen. Meillä oli jokaisesta tiimistä yksi henkilö mukana työntekijäryhmässä projektin aikana – haluttiin näin saada kaikkien ääni kuuluviin”, Hanna kertoo.

Leikkisät graafiset yksityiskohdat ja teemoitetut neuvotteluhuoneet viimeistelevät kokemuksen

Nuorekkaan kasvuyrityksen tiloista suunniteltiin viihtyisät ja kanssakäymistä edistävät unohtamatta eri rooleihin ja tehtäviin liittyviä erityispiirteitä. Keskittyminen ja kanssakäyminen ovat tasapainossa: Delivery Heron toimistolta löytyy tiloja sekä hiljaisuutta että muiden sparrausta vaativaan työhön. Keittiöstä ja sitä ympäröivästä oleskelualueesta muodostettiin toimiston viihtyisä sydän, jossa on mahdollista syödä ja laittaa lounasta, rentoutua sekä tehdä töitä ja kokoustaa. Myös graafiset elementit ja yksityiskohdat saivat olla rennot, jopa humoristiset. Neuvotteluhuoneille suunniteltiin ravintola-aiheiset teemat, jotka näkyvät huoneiden sisustuksessa, lasiseinäteippauksissa ja nimissä. “Lopputulos oli tosi onnistunut ja meidän näköinen. Kokemus on samaan aikaan ammattimainen ja ruoankuljetusfirman arjella villittelevä. Neukkareihin saatiin hyvin erilaisia tunnelmia – voi valita neukkarin fiiliksen ja keskusteltavan asian mukaan”, Hanna kuvaa työskentelykokemusta uusissa tiloissa.

Delivery Herolle luotiin monipuolista työntekoa ja uuden yhteisön syntymistä tukevat tilat. Yhdessä suunnitelluilla, yhdessä tekemiseen ja olemiseen kannustavilla tiloilla oli positiivinen vaikutus työntekoon ja ilmapiiriin. Houkuttelevat yhteistilat hyvin varusteltuine keittiöineen ja biljardipöytineen toivat työntekijät yhteen ja edesauttoivat uuden yhteisön muodostumista. Delivery Heron tiloissa jokaisen henkilön erityispiirteet pääsevät esiin luoden rikkaan työyhteisön ja kestävän pohjan menestykselle.

Myös Rune & Bergin ja asiakkaan yhteistyö sujui hyvin. Projekti tarjosi mahdollisuuden välittömään keskusteluun ja luoviinkin ideoihin. “Meillä tuli kova luotto ja turvallinen fiilis heti alusta asti. Kommunikointi oli helppoa ja yhteistyö sujui hyvin. Meillä ei ollut kokemusta vastaavista projekteista, joten oli tärkeää, että olitte objektiivisessa roolissa, neuvoitte ja kävitte keskusteluja muiden sidosryhmien kanssa. Ylipäätään tuli sellainen olo, että meidän huolia kuunnellaan ja ollaan tärkeä asiakas”, Hanna summaa.

Haluatko lukea lisää Delivery Heron projektista?

Tutustu kalustetoimittaja Restatopin artikkeliin.

WSP

Yhteistyötä tukevat tilat alansa huippuosaajille eri toimipisteissä

WSP:n ja Rune & Bergin kumppanuus pohjautuu tiiviiseen yhteistyöhön, osallistamiseen ja jaettuun omistajuuteen – työympäristöjen kokonaisuutta katsotaan paitsi ihmisten ja tilojen myös strategian ja työkulttuurin kehittämisen kautta. Kaiken keskiössä ovat olleet toimistoja käyttävät WSP:läiset ja heidän kokemuksensa. Tilojen ja työtapojen johdonmukaisen kehittämisen ansiosta WSP on pystynyt vuokraamaan entistäkin laadukkaampia toimistoja, jotka sijaitsevat ainutlaatuisissa kohteissa.

WSP:n Suomen toimipisteet ovat omaleimaisia ja käyttäjiensä näköisiä: Helsingin Suomen pääkonttori sijaitsee yhdessä tunnetuimmista uudiskohteista Pasilan Triplassa, Tampereen ja Jyväskylän modernisoidut konttorit puolestaan vanhalla Tampellan tehdasalueella ja Jyväskylässä entisen paperitehtaan kyljessä. Tunnelma on yhdistelmä vanhaa ja uutta, kansainvälisyyttä ja paikkakunnan ominaispiirteitä. Rento tyylikkyys ja maanläheinen sävymaailma WSP:n murretun punaisen häivähdyksellä nivovat toimipisteitä yhteen, tilaa paikallisuudelle jättäen. Leikkisät opasteet muistuttavat maantieteellisesti hieman kauempana olevista taitavista kollegoista.

Paikallinen yhteisö ja asiantuntijoiden ääni kuuluviin

WSP on globaali yhdyskuntarakentamisen asiantuntijayritys, jonka 700 eri alojen asiantuntijaa Suomessa tekevät yhdessä töitä paremman yhteiskunnan rakentamiseksi. WSP:n ja Rune & Bergin yhteistyö on jatkunut jo vuodesta 2016 alkaen. Yhteistyö on kattanut muun muassa pre-covid -työympäristökonseptin suunnittelun, sen jalkauttamisen Jyväskylään ja Tampereelle sekä Helsingin pääkonttorin kehittämis- ja suunnittelutyöt vuonna 2017 ja Triplaan muuton yhteydessä vuonna 2019. Sekä WSP:n että Rune & Bergin toiminnassa korostuu asiakaskeskeisyys, joten oli luontevaa tuoda henkilökunnan ja asiakkaiden ääni vahvasti mukaan myös työympäristöjen suunnitteluun.

Suunnittelun yhteisinä design drivereina eli suunnittelua ohjaavina tekijöinä ovat olleet:

  • yhteistyö ja vuorovaikutteisuus
  • yhteisön merkitys ja sisäisen kulttuurin tukeminen
  • henkilökunnan ymmärtäminen
  • eri asiantuntijoiden toiminnalliset tarpeet
  • kustannustehokas, kekseliäs ja joustava tilankäyttö

Rune & Berg on vastannut tilakonseptista ja -suunnittelusta sekä graafisesta ilmeestä ja auttanut asiakasta remonttien vaiheistuksissa.  “WSP:n bisnes on ihmisten osaaminen ja tietotaito, asiantuntijuus. Lähdimme miettimään, miten tilaratkaisuilla voidaan tukea osaamisen kasvattamista ja jakamista. Yhdessä Rune & Bergin kanssa luotu työympäristökonsepti on vahva, tukee brändiä ja tavoitteita – ulottuu tilaa isompiin asioihin”, Jyväskylän ja Tampereen projekteissa vastuuhenkilönä toiminut Sanna Kulmala valottaa yhteistyön taustoja.

WSP:n työympäristöjen uudistusten punaisena lankana on toiminut yhteistyön edistäminen ja osaamisen jakamisen tukeminen tilaratkaisuilla. Rune & Bergin rooli on ollut kehittää toimintamalleja ja työtiloja osallistavalla suunnittelulla sekä auttaa projektien ja muutoksen läpiviennissä. Projekteissa on perehdytty asiantuntijoiden tarpeisiin palvelumuotoilullisin menetelmin, esimerkiksi havainnoinnin, työpajojen, kyselyiden ja tiedon avoimen jakamisen avulla. “Suurin lisäarvo on ollut muutosjohtaminen ja siinä tukena oleminen. Rune & Bergilla on ollut vahva rooli muutoksen johtamisessa ja työntekijäviestinnässä”, WSP:n toimitilapäällikkö Karoliina Paavola tiivistää Triplan projektin tiimoilta.

Aidosti laadukkaita työympäristöjä yhdessä WSP:n asiantuntijoiden kanssa

WSP:n projektit ja työskentelymallien suunnittelu lähtivät vahvasti paitsi yhteistyön, myös kunkin alan erityisosaajien työtehtävien kartoittamisesta ja huomioimisesta. Eri toimipisteissä kartoitettiin muun muassa tiimien välistä yhteistyötä ja työn liikkuvuutta ja haettiin palautetta tilojen käyttäjiltä. Jyväskylässä tiloihin tullaan yhteisen working cafén kautta, mutta muuten vetäydytään tiimikohtaisiin työskentelytiloihin. Tampereella siirryttiin avoimempaan monitilaan yhteistyön ja monialaisen projektityön tukemiseksi. Tila on kuitenkin jaettu julkiseen ja yksityiseen puoleen. Triplan pääkonttorissa puolestaan päädyttiin jaettuihin työpisteisiin siiloutumisen ehkäisemiseksi. Käyttöön otettiin kuitenkin kotipesät, jotta muut olisi helpompi löytää. Työntekijät ovat olleet ilahtuneita uudistetuista tiloista, vaikka muutosvastarintaakin on ollut havaittavissa, Karoliina mainitsee. “Erään yritysoston myötä Triplaan muuttaneen työntekijän ensireaktio oli “wow, onpa ihana toimisto, en ole ikinä tehnyt töitä näin kivassa paikassa!”

WSP:n työntekijät olivat hankkeissa aktiivisesti mukana paitsi käyttäjän äänenä myös oman erityisalansa asiantuntijoina. Esimerkiksi Tampereen sisäilman ja akustiikan asiantuntijat olivat mukana valitsemassa sisäilman kannalta parhaita materiaaleja ja testaamassa erilaisia äänimaailmoja. Jyväskylässä taas on erillinen laboratoriotyöhön tarkoitettu tila, jonka suunnittelussa hyödynnettiin WSP:läisten korvaamatonta asiantuntijuutta. Triplan aulassa puolestaan voit päästä näkemään WSP:n yhdyskuntarakentamisen projekteja esimerkiksi piirustusten, 3D-hologrammien ja pienoismallien muodossa.

In-house-tyyppinen kumppanuus työkulttuurin muutoksen tukena

Rune & Bergin ja WSP:n kumppanuus pohjautuu jaettuun vastuuseen ja pitkäjänteiseen kehittämiseen: työympäristöjä kehitetään systemaattisesti yhtenäisen konseptin avulla ja henkilöstöä osallistaen ja kuunnellen. “Teknisesti työympäristökonseptin luomat raamit mahdollistavat skaalaamisen eri paikkakunnille ja erilaisiin työtiloihin. Konseptin sovittaminen eri paikkakunnille vaatii aina päivitystä, joten on hyvä, että konseptin tekijä ja toteuttaja ovat sama taho”, Sanna kertoo yhteistyön käytännöistä. “Esimerkiksi Triplan projektin aloittamista helpotti se, että Rune & Berg Designilla oli jo hyvät pohjatiedot aiemmista projekteista siitä, millaista työtä tehdään ja millaisia tilatarpeita meillä on”, Karoliina täydentää.

Toisaalta kumppanuudessa saatiin aikaan myös työkulttuuria tukevia työkäytäntöjä ja laajempia teemoja. Keskeistä tässä oli se, että ihmiset olivat oikeasti mukana prosessissa: suunnitteluvaiheessa hahmotettiin yhdessä tulevaisuuden tarpeita, rakennusvaiheessa käytiin yhdessä raksalla, käyttöönottovaiheessa puolestaan mietittiin yhdessä, miten tiloja käytetään. Uusien työtapojen oppiminen ja yhteisöllisyys lähtivät kehittymään hienosti ja tiloista oltiin ylpeitä. “Yhteisölle opetettiin tapa puhua tiloista ja niiden käytöstä. Yhteiset pelisäännöt eivät tulleet henkilöstöhallinnon policyksi, vaan tilaa käyttävien ihmisten yhteiseksi asiaksi. Onnistuttiin luomaan kulttuuri, että saa sanoa, jos pitäisi muuttaa jotain”, Sanna kuvailee ihmislähtöistä muutosta.

Haluaisitko lisää tietoa WSP:n työympäristöjen kehittämisestä?

Voit tutustua esimerkiksi Tampereen projektista kirjoitettuun Rakennuslehden artikkeliin tai WSP:n Triplaan muuttoa taustoittavaan uutiseen.

K-Citymarket Jumbo Food Court

Uudistetussa Food Courtissa nautitaan yhdeksän eri ravintolan herkuista saman pöydän ääressä

Uudistunut K-Citymarket Jumbo Food Court on kokonaisvaltainen elämys, josta on helppo nauttia. Se puhuttelee ostoksille tulleita asiakkaita, lähiseudun lounas- ja illallisruokailijoita sekä niitä, jotka haluavat ostaa valmista hyvää ruokaa mukaansa. Erityisen siitä tekee se, että ruokaa voi ostaa yhdeksästä erilaisesta keittiöistä ja syödä silti yhdessä. Valittavana on yhdeksän eri ravintolan valikoima – kaikkea sushista oman jäätelötehtaan ja leipomon tuotteisiin. Innolla tehty ruoka ansaitsee samoja tunteita herättävän ympäristön. Kekseliäät ratkaisut ja vahvat elementit ovat linjassa pieteetillä pyöritetyn keittiön kanssa. Food Court palvelee aamusta iltaan: täällä voi nauttia rauhallisen aamupalan, ravitsevan lounaan tai lasillisen viiniä ystävän kanssa shoppailun ohessa.

Kutsuva, aikasi arvoinen tunnelma ja valikoima

Jumbon K-Citymarketin toiminta pohjautuu asiakaslupaukseen “Aikasi arvoinen kauppa”.  Kauppias Sami Hertell on huomannut, että ravintolan ja ruokakaupan raja hälvenee: ihmiset kaipaavat yhä enemmän elämyksiä myös perinteisten kaupan valikoimien rinnalle. K-Citymarketin Food Courtin uudistuksen tavoitteena oli luoda myyntiä tukeva kokemuksellinen ruokamaailma yhdessä kauppiaan ja Keskon suunnittelutiimin kanssa. Suunnittelussa huomioitiin asiakasvirrat, luontevat kulkureitit ja K-ketjun uusi konsepti-ilme. Jumbon K-Citymarketin uudistettu Food Court avattiin syyskuussa 2020.

Projektin design drivereita olivat:

  • Kutsuva tunnelma: annokset on helppo ottaa mukaan tai syödä paikan päällä
  • Monipuolinen valikoima: löydät herkun joka päivälle, vaihteleva graafinen ilme eri ravintoloilla
  • Ruokailmeiden helppo vaihdettavuus: ruokatrendit muuttuvat
  • Käytännöllinen kalustus: toiminnallisuus, kestävyys ja helppohoitoisuus

Food Courtin suunnittelua ohjasivat lisäksi avainsanat: puoleensavetävä, runsas mutta selkeä, keskustelua herättävä, mielenkiintoinen, fiilistä kohottava ja helposti lähestyttävä. Rune & Berg Design vastasi Food Courtin visuaalisesta ilmeestä sekä sisustusarkkitehtuurista. Projekti piti sisällään sisustusarkkitehtisuunnittelua, graafista suunnittelua, visualisointeja sekä kalusteiden suunnittelua. Palvelulinjaston toiminnallisesta suunnittelusta vastasivat Keskon suunnittelijat.

Food Court houkuttelee jäämään pidemmäksikin aikaa

Jumbo Food Courtiin tullaan ruoan takia ja jäädään mainion ympäristön takia. Yli 120-paikkaisesta Food Courtista on helppo löytää etsimänsä: jokaisella ravintolalla on erottuva visuaalinen ilme ja opasteet. Alueella palvellaan lukuisia erilaisia ihmisiä, tilanteita ja tarpeita. Uudistunut ruokamaailma puhuttelee innostujia ja niitä, jotka ovat varmoja, ettei heitä voisi pitkän päivän päättävällä kauppareissulla innostaa enää mikään. Se houkuttelee yhtä lailla niitä, jotka harrastavat ruokaa ja niitä, jotka harrastavat lätkää; sinne kannattaa tulla, vaikka aikaa olisi vain puoli tuntia tai vaikka pelkkään matkaan menisi puoli tuntia.

Tilat ovat linjassa laadukkaan ja kekseliään ruokatarjonnan kanssa. Yleisilme on raikas ja rento. Lämpöä tilaan tuovat värikkäät irto- ja kiintokalusteet ja voimakkaat graafiset elementit. Mielenkiinnon lisäämiseksi ja laajan asiakaskunnan tarpeiden huomioimiseksi tilassa on useita erilaisia istumaratkaisuja. Kalusteissa on kiinnitetty huomiota ilmeen lisäksi kestävyyteen ja puhdistettavuuteen. Tila on visuaalisesti ja toiminnallisesti kutsuva – kiinnostavan erilainen ja silti selkeä. Jokaisella ruokapisteellä (Street Food, Cafeteria & Gelateria, Salad & Baguette, Fruit Kiosk) on oma tunnusväri, -fontti ja -kuvitus. Yhdessä tunnukset muodostavat kuosin, jota käytetään seinä- ja pöytäpinnoissa. Myös Perheleipuri Salosen pisteelle on suunniteltu oma, yksityiskohtainen visuaalinen ilme.

Haluatko tutustua tarkemmin Jumbon K-Citymarketin Food Courtiin?

Katso Aikasi arvoinen kauppa –video tai lue Vantaan Sanomien artikkeli Jumbon uudesta ravintolamaailmasta.

HelmiSimpukka

Uudistetuissa HelmiSimpukka-ravintoloissa vietetään teiden parhaita taukoja

Yli 2,5 miljoonaa asiakasta joka kuukausi palvelevalla HelmiSimpukalla on Suomessa jo noin 130 toimipistettä. Ympäri maata toimivan ketjun missio on tarjota tien päällä oleville asiakkaille mahdollisimman mukava tauko, joka koostuu herkullisesta paikan päällä valmistetusta ruoasta, ilahduttavasta palvelusta ja mieleenpainuvasta tilakokemuksesta. Rune & Berg Designin ja HelmiSimpukan yhteistyö tilakokemuksen kehittämisen parissa on jatkunut jo useamman vuoden.

Paras taukokokemus tiellä liikkujille

Vuonna 2018 alkaneen yhteistyön lähtökohtana oli nostaa HelmiSimpukka Suomen suosituimpien brändien joukkoon ja näin kasvattaa myyntiä ja kävijämääriä entisestään. Tavoitteena oli rakentaa huoltoasemakonsepti, joka tarjoaa parhaan kokemuksen tiellä liikkujille. “Haluamme pysyä relevanttina huoltoasematoimijana, jonka luo on aina helppo tulla. Kaikki lähtee asiakkaista ja siitä, että luodaan pitkäkestoisia kohteita, jotka toimivat myös 15 vuoden päästä”, Emil Huttunen, St1:n markkinointi- ja konseptipäällikkö kuvailee kumppanuuden tavoitetilaa.

Konseptikehitystä ohjaavat design driverit:

  • paras taukokokemus
  • raikas ja helposti lähestyttävä konsepti
  • erottuva tuote- ja palveluvalikoima paremmin esiin

Olemme suunnitelleet HelmiSimpukan huoltoasemille uuden tilakonseptin, opasteet ja kuvitusmaailman. Kokemusta on kehitetty vahvasti yhdessä HelmiSimpukkalaisten kanssa. Esimerkiksi huoltoasemien tilakonseptin rakennuspalikoita kartoitettiin työpajoissa, joissa selvitettiin, mikä on ketjun nykytila ja missä se haluaa olla 15 vuoden päästä. “Teitä on ollut aina helppo lähestyä. Ajatukset on kohdanneet ja puhutaan samaa kieltä. Jos on täytynyt muuttaa esimerkiksi pieniä myynnillisiä elementtejä, teiltä on saanut tosi nopeasti ratkaisuvaihtoehtoja”, Emil kertoo yhteistyöstä.

Kotoisa ja mutkaton tila, jossa on helppo asioida

Yhdessä luotujen toiminnallisten ja visuaalisten suuntaviivojen perusteella HelmiSimpukalle luotiin raikas ja helposti lähestyttävä tilakonsepti, joka heijastaa ketjun lupausta aina iloisesta palvelusta ja teiden parhaasta ruokatarjonnasta. Samalla ketjun erottautumistekijöitä hiottiin: paikan päällä tekemistä tuotiin näkyväksi ja asiointipolkuja selkeytettiin niin, että tuote- ja palveluvalikoima pääsi paremmin esiin. “Ollaan pyritty rauhoittamaan ympäristöä. Uskon, että asiakkaiden on nyt helpompi tulla huoltoasemille ja havaita, mitä on missäkin”, Emil kiteyttää uusitun konseptin tausta-ajatuksen.

Kotoisuuden ja mutkattomuuden nimeen vannovan HelmiSimpukan uudessa tilailmeessä on ripaus nostalgiaa ja vanhojen huoltoasemien henkeä. Yli 130 toimipisteessä toimivassa ravintolaketjussa myös paikallisuus on isossa roolissa. HelmiSimpukat palvelevat matkaa tekevien asiakkaiden lisäksi myös lähialueen asukkaita, joille liikenneasema on monesti tärkeä palvelu- ja kohtaamispaikka. Ympäri Suomen jalkautettavaan konseptiin jätettiin kohdekohtaista joustavuutta, jotta asemilla säilyy paikallinen tuntu. Jokaiseen uuden konseptin mukaiseen ravintolaan suunnitellaan muun muassa paikkakunnan mukaan suunniteltu seinäkuvitus.

Asiakasystävällinen konsepti lisäsi myyntiä

Konseptiuudistus muutti HelmiSimpukan tilakonseptia huomattavasti käyttäjälähtöisemmäksi. Asiointipolkujen selkeyttäminen tilaratkaisuilla ja opasteilla paransi asiakaskokemusta ja sen seurauksena myyntiä: selkeässä tilassa ydinviestit ja -palvelut nousevat paremmin esiin. Vahvan ja kokonaisvaltaisen tilailmeen ansiosta HelmiSimpukka-ravintolat myös erottuvat kilpailijoistaan aiempaa paremmin. “Olen hyvin tyytyväinen tähän yhteistyöhön. Mulla on vahva tunne, että suunta on oikea. Esimerkiksi Savonlinnan huoltoasema oli tosi nousujohteinen myynnin suhteen uudistuksen jälkeen”, Emil kertoo

Myös palaute henkilökunnalta on ollut positiivista. “On tullut tosi hyvää palautetta henkilökunnalta. Esimerkiksi Vallikallion 80-lukuhenkistä asemaa avarrettiin ja Konalaan saatiin lisää valoa tilamuutoksien avulla, mikä oli piristävää henkilökunnalle”, Emil summaa.

Trooli

Trooli toimii vuokralaisyritystensä käyntikorttina

Aivan Teurastamon ja Redin kauppakeskuksen kyljessä Kalasatamassa sijaitseva Trooli on toimistokortteli, joka muodostuu neljästä kiinteistöstä. Kiinteistöt yhdistävältä sisäpihalta löytyvät parkkipaikat, terassi ja kulkuyhteydet eri rakennuksiin. Trendikäs Troolin punatiilinen toimistokortteli on luonteva osa kehittyvää aluetta, johon on lähivuosina rakentumassa asuntoja ja palveluita jopa 25 000 ihmiselle. Kiinteistökokonaisuus sijaitsee kehittyvän merellisen bisnesalueen ja historiallisen tukkutorin leikkauskohdassa – siksi se sai nimekseen tunnistettavan, verkkokalastukseen viittaavan nimen “Trooli”. Jotta Trooliin löytäisivät myös sinne ensi kertaa tulevat, näkyvät modernisoidut logo ja opasteet kauas. Sisään astuessa aukeavat laadukas aula sekä perinteikästä käsityöläisyyttä ja historiaa hienovaraisesti kuvastavat kokous- ja toimistotilat.

Trooli – siellä missä isot kalat uivat

Trooli on nykyajan modernisoitu toimistokortteli, jonka juuret juontavat aina 1800-luvulle asti. Tuolloin Troolin alue sijaitsi kaupungin laitamilla, joten se oli oiva paikka tehtaille ja työpajoille tulipaloriskin takia. 1900-luvulla alue kehittyi satamaksi, jossa parveilivat suuret höyrylaivat ja pienet puuveneet. Toimistokortteli alueelle rakennettiin 2000-luvun alussa.

Uudistusprojekti koski korttelin Lautatarhankatu 10 -kiinteistöä, jossa ankkurivuokralaisen vuokrasopimus oli päättymässä. Kiinteistölle tarvittiin uusi käyttötarkoitus. Projektin tavoitteena olikin muokata aiemmin yhdellä käyttäjällä käytössä ollut kiinteistö kutsuvaksi ja eläväksi monikäyttäjäkiinteistöksi. Rune & Bergin roolina oli uudistaa aula, kokous- ja toimistotilat ja Troolin visuaalinen ilme. Projekti piti sisällään tilasuunnittelua ja graafista suunnittelua.

Projektin suunnittelua ohjasivat seuraavat design driverit:

  • elävä monikäyttäjäkiinteistö
  • houkutteleva ja erottuva visuaalinen ilme
  • modernisoidut toimistotilat

Lämmin, käsityöläishenkeä korostava kohtaamispaikka ja moderni toimistokiinteistö

Rakennukselle luotiin uudistettu ja erottuva identiteetti ja ilmekonsepti, joka auttaa kiinteistöä erottautumaan ja josta tiloissa toimivat yritykset ovat olla ylpeitä. Uudistus piti sisällään kiinteistön aulan, kokous- ja toimistotilojen sekä visuaalisen ilmeen ja opasteiden suunnittelun.

Rakennuksen sisääntuloaulasta luotiin arvokas, lämmin ja houkutteleva kohtaamispaikka, joka toimii vuokralaisyritysten käyntikorttina. Ensivaikutelma ei muistuta toimistoa: käyttäjästä tuntuu kuin hän saapuisi laadukkaaseen hotelliin tai ravintolaan. Toimisto- ja kokoustilat jatkavat samaa lämminhenkistä tunnelmaa.

Troolin visuaalisella ilmeellä pyrittiin parantamaan korttelin laatumielikuvaa trendikkäänä bisneskorttelina. Kiinteistöjen visuaalinen ilme pohjautuu perinteikkään käsityöläishengen, klassisen laadun ja raikkaan moderniuden yhdistämiseen. Kaikki kohteeseen suunnitellut graafiset elementit vanhoista valokuvatauluista opasteisiin ja esitteisiin kertovat samaa tarinaa ilmeikkäästä ja rikkaasta historiasta. Uniikkina yksityiskohtana vastaanottotiskin takaseinän kruunaa käsin piirretty ja puuhun kaiverrettu teos, joka kuvaa alueen historiaa satama-alueena puuveneineen, tynnyreineen ja verkkoineen.

Troolin uniikki ja helposti lähestyttävä visuaalinen ilme yhdistettynä moderneihin toimistotiloihin lisäsi kohteen tunnettuutta, ja omistajan toive kannattavasta monikäyttäjätalosta täyttyi. Itselleen sopivat tilat Troolista löysi muun muassa co-working-toimija UMA Workspace.

Haluatko lukea lisää Troolista?

Tutustu Troolissa sijaitsevasta UMA Teurastamosta kirjoitettuun artikkeliin.

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!