Herttoniemen kirjasto

Uudenlainen palvelukokonaisuus yhdistää nuorisotilan ja kirjaston

Herttoniemen kirjaston energiset värit, kiinnostava taide ja monipuoliset tilat kutsuvat tutkailemaan tarjontaa lähemmin. Tuhatneliöisessä monitoimitilassa on paljon muutakin kuin perinteisiä kirjastopalveluja: saman katon alla sijaitsevat myös nuorisotila sekä erityyppisiä yhteiskäyttöisiä tiloja, kuten studio, teatterisali ja hiljainen työskentelytila. Paikallisten näköisessä kirjastossa kukin tila on kuin oma tarinansa, josta löytyy uutta tutkittavaa jokaiselle käynnille. Kantavana ajatuksena on ollut myös tasavertaisuus: tänne on niin nuorten, lähialueen asukkaiden kuin kirjaston työntekijöiden helppo tulla. Jokainen löytää kirjastosta itselleen ja omaan tarpeeseensa sopivan tilan aina rauhallisista satuhetkistä itsenäiseen työskentelyyn ja eläväisiin tapahtumiin.

Konsepti, joka muuttaa käsityksen kirjastoista

Helmet-kirjastoverkkoon kuuluva Herttoniemen kirjasto ja Herttoniemen nuorisotalot muuttivat uusiin tiloihin lähipalvelukeskus Hertsiin toukokuussa 2020. Helsingin ja Espoon kaupungit ovat siirtäneet myös muita kirjastoja kauppakeskuksiin, jotta niihin pääsisi helpommin ja ne olisivat tiiviimpi osa lähialueen asukkaiden elämää. Herttoniemen kirjaston paikan muutoksen yhteydessä lähdettiin muuttamaan myös käsitystä kirjastoista. Tavoitteena oli luoda uudenlainen itähelsinkiläistä paikalliskulttuuria tukeva palvelukokonaisuus, jossa yhdistyvät kirjasto ja nuorisotila. Työntekijät puolestaan halusivat rauhallisempia, palautumista tukevia työskentelytiloja.

Kirjaston suunnittelua ohjasivat seuraavat design driverit:

  • uudenlainen palvelukokonaisuus
  • paikalliskulttuuria tukeva
  • rohkea ja mukaansa tempaava

Rune & Berg Design vastasi Herttoniemen kirjaston konseptoinnista sekä sisustusarkkitehti- ja graafisesta suunnittelusta. Käyttäjien tarpeet ja asiointipolut ohjasivat vahvasti suunnittelua: projekti sisälsi palvelumuotoilullisia työpajoja, kyselyitä ja kuusi kohdekäyntiä muissa kirjastoissa toimivien ratkaisuiden löytämiseksi. Projektiin osallistuivat paitsi kirjaston henkilökunta, myös eri-ikäiset kirjaston asiakkaat ja nuorisotiloissa aikaa viettävät nuoret. Työpajoihin osallistuneet käyttäjät peräänkuuluttivat rohkeaa, mukaansa tempaavaa tunnelmaa ja värimaailmaa. ”Ilman käyttäjien tarpeiden ymmärtämistä ei näin rohkean värikkääseen ilmeeseen olisi lähdetty”, projektin johtava suunnittelija Sara Tuohikumpu kertoo.

Inspiraationa kirjojen tarinat ja niiden herättämät tunteet

Uudistettu Herttoniemen kirjasto valloittaa vahvoilla väreillä ja satumaisella tunnelmalla. Heti ovista sisään astuessa tuntuu kuin astuisit toiseen maailmaan ja uuteen tarinaan jokaisen tilan myötä. Inspiraationa toimivatkin kirjojen tarinoiden ja tunteiden herättäminen eloon tilallisen kokemuksen avulla. Satumaista tunnelmaa luo eritoten taide, jota tuotiin kirjastoon monella eri tapaa: kirjastosali on asukkaiden taidenäyttelytila ja nuorten olohuonetta koristavat heidän tekemänsä taideteokset. Kaiken kruunaa HAMin taidemuseon Lasse Juutin teokset suuren kirjastosalin seinillä.

”Paikalliset toivoivat kirjaston ilmeeseen enemmän ’sambaa, rumbaa ja värejä’. Niinpä uusi kirjasto on vahva väripläjäys, joka jättää muistijäljen. Toivoisin, että se tuottaa käyttäjilleen tunteen, ettei heidän tarvitse pysyä tietyissä rajoissa – oli kyse taiteesta, musiikista tai ylipäätään kulttuurista”, projektin sisustusarkkitehti Johanna Happonen kertoo.

Paljon muutakin kuin perinteinen kirjasto

Herttoniemen kirjasto on ennemminkin paikallisen kulttuurin keskittymä kuin perinteinen kirjasto. Aukioloaikaa ja kirjaston palveluita laajennettiin ja sitä pääsee käyttämään myös omatoimisesti. Se toimii lisäksi erinäisten tapahtumien ja taidenäyttelyiden pitopaikkana. ”Hertsin kirjaston inspiraatio ja toiminnallisuus on luotu paikallisia kuunnellen. Se on heidän näköisensä, laajempia vapaa-ajan palveluita tarjoava paikka. On aina hienoa, jos pääsee vaikuttamaan ihmisten elämään laajemminkin”, Johanna iloitsee.

Palveluiden lisäksi Hertsistä löytyy laaja kirjo erilaisia tiloja: henkilökunnalle luotiin toimisto- ja taukotilat, kaupunkilaisia palvelevat inspiroiva kirjastosali lukusuosituksineen ja omatoimikäyttöinen hiljainen työskentelytila. Erityisinä vetonauloina toimivat musiikkistudio sekä lasten oma Satukattila, jossa perheen pienimmät pääsevät sukeltamaan tarinoiden ihmeelliseen maailmaan. Lähialueen nuorten käytössä ovat nuorisotilan yhteinen oleskelu- ja työskentelytila, yhteiskäyttöinen keittiö sekä viihde- ja liikuntatilat.

Uudistettu Herttoniemen kirjasto on eläväinen itähelsinkiläinen kohtaamispaikka, jossa jokainen tila on oma maailmansa. Kirjaston asiakkaat, työntekijät ja nuoret pääsevät nauttimaan taiteesta, tapahtumista ja lukemisesta kukin tavallaan, tarinallisessa ja ajatuksia herättävässä ympäristössä. Avajaisissa 81 prosenttia 319 palautteen antajasta koki uuden kirjaston ja nuorisotilan tekevän Herttoniemestä entistä vetovoimaisemman asuinalueen.

Smartly

Globaalien tilahankkeiden kokonaisvaltainen kehitys

Yhteistyön tärkeimpänä lähtökohtana oli luoda Smartlylle kirkas visio heidän kaikista tilahankkeistaan ja tarpeistaan globaalisti. Tavoiteltu työympäristö tukee Smartlyn kulttuuria, yhteisöä ja yhteistyötä. Kehitystyön taustalla on Smartlyn vahva arvopohja ja yrityskulttuuri, jossa korostuu erityisesti yhdenvertaisuus – laadukas ja smartlymainen työympäristökokemus halutaan varmistaa jokaisella toimistolla. Tässä Rune & Bergin asiantuntijat ovat auttaneet niin strategisesti ja operatiivisesti kuin tilasuunnittelunkin osilta.

”Yhteistyö on maagista.
En kutsuisi Rune & Bergiä edes pelkäksi
kumppaniksi, vaan osaksi Smartlya.”

Susan Vättö, Facilities Lead, Smartly

Fiksu työympäristökonsepti tukemassa kasvua

Yhteistyö aloitettiin vuonna 2016 Helsingin toimiston työympäristön kehittämisellä, minkä jälkeen myös Berliinin ja New Yorkin toimistot uusittiin. Tällöin suunnittelua tehtiin maakohtaisten tarpeiden pohjalta, mutta vuoden 2021 alussa yhteistyötä syvennettiin ja tilakokemusta eri toimipisteiden välillä haluttiin yhtenäistää. ”Aloitimme työympäristön konseptointityön, jonka tavoitteena oli luoda yhteinen ymmärrys nykytilasta ja tulevaisuuden tarpeista Smartlyn toimintakulttuuriin pohjalta – yhteiskehittää smartlylaisten kanssa ja tukea heitä muutoksessa sekä määritellä työympäristön rooli ja tarkoitus”, kertoo johtava suunnittelija Jenni Herkama Rune & Bergiltä.

Lopputuloksena on työympäristökonsepti, joka tukee Smartlyn strategiaa ja toimii ohjenuorana työympäristösuunnittelussa globaalisti ja hybridityössä. Konsepti on tuonut laajaan uudistusprojektiin selkeät raamit ja ad hoc -tekemisestä on siirrytty suunnitelmalliseen kokonaisuuden hallintaan. “Olemme saaneet yhtenä tiiminä varmuuden siitä, että laajamittainen, moniulotteinen ja aktiivinen kehitystyö eri maissa on linjassa konseptin kanssa. Tiivis yhteistyö varmistaa sen, että asiat etenevät oikeaan suuntaan ja asiantunteva ote pysyy”, Jenni kertoo. Konsepti soveltuu monenlaiseen eri tilaan ja sijaintiin, ja mahdollistaa eri tilojen ja työnteon tapojen testaamisen. Kaikilla smartlylaisilla on mahdollisuus tulla kuulluksi, mikä on lisännyt yhdenvertaisuuden tunnetta joka mantereella.

Smartlyn Facilities Lead Susan Vättö usein ihastelee, kuinka hyvää yhteistyö on: “Ilman Rune & Bergin apua emme olisi onnistuneet näin laajassa muutoksessa. Smartlyn kehitystahti on nopea ja siihen liittyy myös pitkäjänteistä ja akuuttia tarvetta, mutta Rune & Bergillä on maaginen taito tasapainotella näiden välissä ja silti pysyä isossa linjassa kiinni. Yhteistyö on vaatinut hyvää otetta Rune & Bergiltä, missä on onnistuttu ensiluokkaisesti.”

Konseptityön punainen lanka: design driverit

Susanin mukaan erityisen tärkeää on ollut saada smartlylaiset mukaan kehitystyöhön, sillä heitä vartenhan tätä tehdään. Työympäristökonseptin design driverit määriteltiin haastatteluiden, kyselyiden, havainnoinnin ja työpajojen tuottaman ymmärryksen avulla. Lisäksi Rune & Bergillä on pitkäaikainen ymmärrys niin toimialasta kuin Smartlystakin. Design driverit ohjaavat konsepti- ja tilasuunnittelutyötä.

Smartlyn työympäristökonseptin design driverit:

  • Yhteisön rakentaminen – yhteenkuuluvuuden tunne ja vahva me-henki. Toimistoilta löytyy laajat monitoiminnalliset lounget, terassit ja keittiöalue kohtaamisia varten.
  • Yhteistyö – työympäristö, jossa tiimirajojen ylittävä yhteistyö on sujuvaa ja informaatio soljuu. Erilaisia tilaratkaisuja tukemassa suunniteltua ja intuitiivista yhteistyötä livenä, virtuaalisesti ja hybridisti.
  • Hyvinvointi – spontaanien kanssakäymisten mahdollistaminen on erityisen tärkeää. Tilaratkaisuissa on myös otettu huomioon laadukas valaistus, puhdas huoneilma, monipuolinen ergonomia ja biofiilia. Keskittymiselle ja palautumiselle on lisäksi kehitetty oma vyöhykkeensä.
  • Yhdenvertaisuus – yhdessä tekeminen ja oppiminen menestyksen avaintekijöinä. Suunnittelussa on huomioitu vahva avoin kulttuuri, läpinäkyvyys, esteettömyys ja tasa-arvoinen kokemus eri toimistoilla.

“Sisäisesti Smartlyllä koko kehitystyöryhmä on ansainnut täyden luottamuksen. Tilakokemukselle on laitettu painoarvoa ja se koetaan erittäin tärkeäksi, niin kokonaisuuden kuin yksilötason kantilta”, Susan avaa.

Laaja kattaus eri osaamista

Rune & Bergiltä on ollut monipuolinen asiantuntijatiimi mukana kehitystyössä:

  • Tilastrateginen konsultointi
  • Design-strategia, strateginen design
  • Palvelumuotoilu
  • Tilasuunnittelu, sisustusarkkitehtuuri
  • Graafinen suunnittelu
  • Muutosviestintä
  • Projektin johto globaalissa ympäristössä

“Kerätty tieto, analyysi ja Rune & Bergin asiantuntijuus ovat olleet ohjaamassa tilastrategisia päätöksiä koko yhteistyön ajan. Smartlyn fiksujen ja ihanien osaajien kanssa kehitystyötä on ollut ilo tehdä”, johtava suunnittelija Jenni kuvaa.

Muutosprojektin onnistumiseen on kuulunut sitoutunut johto, aitojen tarpeiden ymmärrys, selkeät tavoitteet, henkilöstön osallistaminen, yhtenäisten toimintamallien luominen sekä jatkuva oppiminen ja kehitys.

Susan on kokenut yhteistyön erittäin helpoksi ja välittömäksi: “Ei ole väliä, kenen asiantuntijan kanssa Rune & Bergiltä työskentelee. Kaikilla on intohimoa tekemiseen, halu tehdä asiat hyvin kenenkään aikaa haaskaamatta. He ovat sydämellisiä osaajia.”

Smartly.io – luova ohjelmistotalo

Smartlyn kasvutarina kahdesta perustajasta 650 henkilön globaaliksi toimijaksi kahdeksassa vuodessa on ainutlaatuinen. Tällä hetkellä Smartly toimii 17 lokaatiossa. Yhdistämällä luovan mainostuotannon, mediaostamisen automaation sekä ensiluokkaisen asiakaspalvelun Smartly auttaa brändejä ympäri maailmaa kasvattamaan mainonnan tuloksia. Smartlyllä kengät ja tittelit jäävät eteiseen.

Usean vuoden kumppanuus

Vuonna 2018 Smartly.io muutti Helsingin ydinkeskustaan Postitaloon edellisten tilojen jäätyä pieniksi. Suomen pääkonttori ilmentää yrityskulttuuria, ja tilojen täytyi olla mahdollisimman muuntojoustavat tukemaan yrityksen hyperkasvua. Suunnittelulla tavoiteltiin erilaisten työnteon tarpeiden täyttämisen lisäksi smartlylaisten arjen kokonaisvaltaista tukemista. Tilat on suunniteltu tukemaan intensiivistä, keskittymistä vaativaa työtä yhteisöllisyydestä tinkimättä. Toimistolta löytyy myös rentoutumistilat nukkumisnurkkauksineen sekä leikki- ja ruokailupaikkoja työntekijöiden lapsille. Yrityksessä on matala hierarkia, mistä myös avoimuuteen kannustava toimisto viestii. Smartlyllä kengät ja tittelit jäävät eteiseen.

Hattutehdas

Mahdollisuuksia täynnä olevalle kiinteistölle sen ansaitsema ilme

Helsingin Sörnäisissä kohoaa hurmaava, lähes 90-vuotias entinen tehdasrakennus, joka toimi hattutehtaana ja muun muassa kahvipaahtimoiden ja pakkaamoiden kotina vuosina 1938-1970. Kolmeen kertaan laajennettu rakennus tarjoaa reippaasti tilaa ja luonnetta, erityisesti mieleenpainuvan uuden identiteettinsä ansiosta. Uusi nimi, Hattutehdas, ja hyväntuulisen raikas visuaalinen ilme knallia muistuttavine logoineen erottuvat muista lähialueen kiinteistöistä. Uudistetut sisääntulot ja aulat sekä showroom auttavat potentiaalista vuokralaista ymmärtämään, mihin kaikkeen tämä historiaa huokuva mutta talotekniikaltaan moderni kiinteistö taipuu. Hattutehtaan ilmeen viimeistelevät selkeät opasteet, jotka ohjaavat oikeaan suuntaan laajassa kiinteistössä.

Kiinteistön suunnittelua ohjaavia
design drivereita olivat:

  • industrial, ajan henkeen sopiva
  • tunnistettava
  • persoonallinen
  • hyväntuulinen
  • oivaltava

Rune & Berg Design vastasi kiinteistön graafisen ilmeen suunnittelusta sekä sisäänkäyntien ja aulatilojen faceliftistä. Suunnittelimme lisäksi uuden ilmeen mukaiset nettisivumateriaalit ja kohteen sähköisen esitteen sisältöineen. Kiinteistön käytettävyyttä tukemaan luotiin uudistettu opastekonsepti, joka on myös Rune & Berg Designin käsialaa.

Innostavampi ilme, tunnetumpi talo

Hattutehdas sijaitsee vinhaa vauhtia kehittyvällä alueella Vilhonvuorenkadun ja Sörnäisten rantatien kulmassa. Kiinteistön identiteettiä lähdettiin kirkastamaan, jotta se erottuisi paremmin kilpaillulla Helsingin keskustan toimistomarkkinalla. Tavoitteena oli lisätä Hattutehtaan tunnistettavuutta ja houkuttelevuutta ja sitä kautta vapaana olevien toimistotilojen vuokraamista.

Älä jää knalliksi kalliolle – Hattutehtaan ilme
ja tilat uudistuivat

Hattutehtaan uudistettu identiteetti on entistä mieleenpainuvampi ja helpommin tunnistettava. Uusi ilme kuvastaa rakennuksen eläväistä tunnelmaa, moderneja mahdollisuuksia ja persoonallista ympäristöä. Sille tunnusomaisia elementtejä ovat veikeät persikan, turkoosin ja tiilenpunaisen sävyt, iloa ja urbaaniutta henkivät kuvituskuvat ja moderni grafiikka. Persoonallinen ja hyväntuulinen ilme luo tasapainoisen yhdistelmän kohteen faktapohjaisen informaation parina nettisivuilla, kohde-esitteessä ja muissa markkinointimateriaaleissa.

Kiinteistön uudistus piti sisällään myös sisäänkäyntien ja aulatilojen selkiyttämisen sekä vuokrattavia tiloja havainnollistavan showroomin suunnittelun. Sisäänkäynteihin ja auloihin luotiin kiinteistön identiteettiin sopiva tunnelma uusittujen lattia-, seinä- ja alakattomateriaalien, valaistuksen ja opasteiden avulla. Julkisivuun ehdotettiin lippojen modernisointia sekä näkyviä Hattutehdas-logoja, jotta kiinteistön tunnistaisi jo kaukaa.

Showroom toteutettiin yhteen kiinteistön vapaista tiloista. Se auttaa hahmottamaan, miltä valmis vuokrattava tila voisi näyttää. Tilaan kalustettiin lounge ja taukotila, joihin on luontevaa istahtaa alas keskustelemaan vuokrattavista tiloista kiinteistökierroksen päätteeksi. Showroomista löytyy lisäksi tilajakoa ja kalusteiden sijoittelua havainnollistavat lattiateippaukset keittiöstä, työskentelyalueesta ja neuvottelutilasta sekä mallinnuskuva keittiöesimerkistä.

Kiinteistön uusi historiasta ammentava nimi, erottuvat nettisivut ja samaa ilmettä jatkava esite tekevät Hattutehtaasta aivan omanlaisensa. Ehostettu sisäänkäyntiaula ja tarkoitustaan paremmin palveleva showroom puolestaan helpottavat kiinteistön mahdollisuuksien havainnollistamista potentiaalisille vuokralaisille.

Haluatko lukea lisää Hattutehtaasta?

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!

Ravintola GOAT

Goatin uniikki ravintolakokemus - kolme ravintolaa saman katon alle Espooseen

Greatest of all time – GOAT tarjoaa ainutlaatuisen ravintolakokemuksen, joka yhdistää ennestään tutut brändit saman konseptin alle. Skiffer, Bun2Bun ja Seksico muodostavat kolmikon, joka puhaltaa yhteen hiileen ja ammentaa jokaisen vahvuuksista. Tarjonta, josta löytyy jokaiselle jotakin, houkuttelee saapumaan laajemmallakin seurueella nauttimaan hyvästä ruoasta ja rennosta tunnelmasta. GOATissa kaikki annokset löytyvät samalta listalta, ruoat saapuvat samanaikaisesti ja ne maksetaan samalla laskulla, joten asiointi on mutkatonta. Helposti lähestyttävä palvelu, tunnelmallinen tila, vintage-kalustelöydöt sekä tunnistettavat Rasmus Tikkasen seinägrafiikat täydentävät viihtyisän ja rennon ravintolakokemuksen.

GOAT – Greatest of All time

GOAT on AINOA-kauppakeskuksessa Tapiolassa sijaitseva uudenlainen ravintolakonsepti, joka yhdistää kolmen trendikkään fast casual -brändin annokset yhteen ravintolaan. Samalta ruokalistalta saa Skifferin Liuskoja, Seksicon tacoja sekä Bun2Bunin vegaanisia burgereita pöytiin tarjoiltuna.  Ajatus syntyi, kun Skiffer, Seksico ja Bun2Bun tukivat toisiaan koronan aikana ja huomasivat yhteisöllisyyden voiman. Espoolaisuuden esiin tuominen puolestaan juontaa juurensa monen perustajan espoolaistaustasta. “Tavoite oli ensisijaisesti luoda Espoon ravintolakenttään ravintola, jossa tarjooma on ykkösluokkainen – kolmen parhaan nyrkki Espooseen. Toinen tärkeä tavoite oli se, että saadaan yhdistettyä kolme brändiä niin, että ne säilyvät omina yksilöinään, mutta voidaan tuoda yhteiseen ravintolaan ja miljööhön”, Outi Gummerus, Peruna & Co:n liiketoimintajohtaja kiteyttää.

GOATin tila- ja konseptisuunnittelun design drivereita olivat:

  • aito ja ajankohtainen
  • rento ja palveleva
  • viihtyisä ja tunnelmallinen

GOATin kantavana ajatuksena on tuoda Espooseen helsinkiläistä katu-uskottavuutta henkivää ruokaa ja ravintolakulttuuria. Tavoitteena oli luoda Espoon mielenkiintoisin ravintola ja kohtaamispaikka. Kohderyhmäksi määriteltiin rentoutta ja laatua arvostavat lounastelijat ja illastajat Espoosta. Kauppakeskuksen asiakkaista huomioitiin erityisenä kohderyhmänä ja kotiäidit ja -isät perheineen. Konseptin toimivuutta mietittiin sekä paikan päällä ruokailevien että kotiin tilaavien asiakkaiden näkökulmasta.

Rune & Berg vastasi ravintolan konsepti- ja tilasuunnittelusta eli palvelumallista sekä ravintolatilan toiminnallisuudesta ja tunnelmasta. Projekti toteutettiin tiiviissä yhteistyössä ketterällä design sprint -menetelmällä ravintoloitsijoiden kanssa, ja yhteistyötä jatkettiin urakoitsijan, taloteknisten suunnittelijoiden ja vuokranantajan kanssa. Kahden viikon design sprintissä varmistettiin, että konseptille löytyi yhteinen visio, selkeä kohderyhmä ja tunnistetut vetovoimatekijät. Tilan tunnelmaan, materiaaleihin ja toiminnallisuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. ”Oli tosi helpottavaa lähtee ammattimaisen firman ja porukan kanssa pohtimaan kokonaisuutta. Koen, että pystyitte auttamaan. Lopputulos on hirveän hyvä, me oltiin kaikki siihen erittäin tyytyväisiä. Olin erityisen ilahtunut design sprintistä – se sopi meille hyvin. Oltiin teidän tiloissa ja käytiin läpi materiaaleja, ideakuvista lähdettiin hakemaan fiilistä ja yhdistämään ajatuksia. Se oli ihan avaintekijä”, Outi kuvailee.

Aitous ja omaleimaisuus ravintolan vetovoimatekijöinä laadukkaan ruoan ohella

GOATin kolme eri ravintolaa yhden katon alle yhdistävän konseptin lisäksi myös tilojen yleisvaikutelma on kiinnostavan uniikki ja helposti lähestyttävä. Tunnelman avainsanoja olivat rento, ajankohtainen, tyylikäs, mutkaton ja hauska. Visuaalisuuteen on poimittu tunnistettavia elementtejä kaikkien kolmen tunnetun ravintolan tiloista: GOATin visuaalisessa ilmeessä ja tunnelmassa yhdistyvät Bun2Bunin ruudullinen diner-lattia ja seinien laattamateriaali, Skifferin rouhea tunnelma ja klassinen panelointi sekä Seksicon värikäs tapettiseinä ja voimakkaat kontrastit. Lopputuloksesta tuli yhtenäinen ja kiinnostava. “Ravintolan seinien rouhean ilmeen taustalla on ajatus siitä, että julisteet eivät ole pelkkää taidetta, vaan viestivät oikeasta kulttuurista ja kuulumisesta ympäröivään yhteisöön”, Rune & Bergin johtava suunnittelija Sini Ala-Nikula tiivistää ravintolan ideaa.

Uusi ravintolakonsepti on ennen kaikkea lämmin ja rento, erityyppisten asiakkaiden tarpeista käsin rakennettu kokemus. Täällä ei tarvitse turhaan pönöttää. Lämmin tammi, aito latopuu ja pehmeä sametti kutsuvat viihtymään pidempäänkin. Mielenkiintoista ihmeteltävää ja yllättäviä yksityiskohtia riittää koko ruokailun ajaksi. ”Kalusteissa ja pinnoissa on haluttu käyttää aitoja materiaaleja, kuten puuta. Kontrasteja on haettu eri keinoin muun muassa vanhaa ja uutta yhdistelemällä. Pehmeät materiaalit, kuten samettinen sohva, on yhdistetty raffeihin, vanhoista ladon seinistä valmistettuihin pöytiin”, Sini kuvailee. “Erittäin hyvää oli se, että ei mietitty vaan miten saadaan tilasta kivan näköinen ja miellyttävä, vaan käytiin tarkasti läpi kohderyhmät ja miten he pystyvät käyttämään tilaa ja asioimaan täällä”, Outi täydentää.

Tila muuntuu tarpeen ja vuorokaudenajan mukaan. Kiireinen lounasruokailija näkee halutessaan lounaslistan jo tiskillä, illallista nauttiville kokemus puolestaan alkaa menun ja juomalistan rauhallisesta tutkailusta tarjoilijan suositusten pohjalta. Jos seurueessa on lapsia, myös heidät huomioidaan. Ravintolassa pidetään lisäksi dj-iltoja, ja sen voi vuokrata omiin juhliin. GOAT yhdistää sulavasti kolme eri ravintolaa kuitenkin niin, että jokainen on omana brändinään tunnistettavissa.  Samalla tavalla jokainen asiakas on tervetullut sellaisena kuin on, lounaasta illalliseen ja sillä välillä. “Palaute, mitä saadaan asiakkailta on se, että ihan mielettömän upeeta, että nää kolme ravintolaa on saatavilla yhtä aikaa ja voit tulla melkein millä porukalla tahansa. Rento ilmapiiri ja tervetullut tunnelma. Voi tulla rennosti nauttimaan ja löydät jokaiselle jotakin”, Outi summaa.

Haluatko lukea lisää ravintola GOATista?

Tutustu esimerkiksi Peruna&Co tiedotteeseen.

Porvoon virastotalo

Harmoninen ja tyylikäs tilakonsepti pienemmällä hiilijalanjäljellä

Porvoon Tullinportinkadulta löytyvät Veron ja Maanmittauslaitoksen yhteiskäyttöiset työ- ja asiakaspalvelutilat. Uudistettu Porvoon virastotalo on uniikki monella tapaa: se on ensimmäinen hanke, jossa kaksi valtion virastoa työskentelevät yhteisissä tiloissa. Samalla se toimi Senaatti-kiinteistöjen kiertotalouspilottina, jossa testattiin lyhyemmän ja pidemmän aikavälin kiertotalouden toimenpiteitä korjaus- ja tilamuutoshankkeessa. Kunnianhimoiset kierrätys- ja kiertotaloustavoitteet ohjasivat myös tilasuunnittelua. Ilmeeltään työskentely- ja asiakaspalvelutilat ovat neutraali kokonaisuus, jonka molempien virastojen työntekijät tuntevat omakseen.

Kiertotalouden pilottihanke, jossa kaksi virastoa muutti saman katon alle

Uudistetussa Porvoon virastotalossa työskentelee noin 90 asiantuntijaa: 35 Maanmittauslaitoksen ja 60 Verohallinnon henkilöä. Vuonna 1993 valmistuneesta rakennuksesta muovattiin molempien virastojen työntekijöitä puhutteleva, joustava työympäristö. Asiakaspalvelutiloissa puolestaan keskityttiin asioinnin selkeyteen ja miellyttävyyteen. Erityistä huomiota kiinnitettiin asiakkaiden yksityisyyden tunteeseen, opastukseen sekä työntekijöiden sujuvaan ja ergonomiseen arkeen.  Tavoitteena oli luoda uudenlainen konsepti, joka mahdollistaa kahden viraston toimimisen samanarvoisessa asemassa. Muutosala oli yhteensä 1440 m2 ja sen suunnittelua ohjasivat yhdessä Senaatti-kiinteistöjen ja virastojen kanssa määritellyt design driverit.

Design driverit:

  • kiertotalous: tilojen yhteiskäyttö, säilyttävä korjaaminen ja rakennusmateriaalien kiertotalous, muovin kierrättäminen ja vähentäminen
  • edelläkävijyys: tulevaisuuden virastomallin keulakuva
  • yhteiskäyttöisyys: järkevä, joustava ja houkutteleva yhteiskäyttöisten tilojen malli
  • asiakaskokemuksen huomiointi: turvallisuus, toiminnallisuus, yksityisyys
  • innovatiivisuus: uudet ideat, kekseliäät ratkaisut

Rune & Berg Designin roolina oli asiakas- ja työtilojen osallistava tilasuunnittelu, jossa huomioitiin myös vastuullisuusnäkökulmat. Virastotalon uudistetut asiakaspalvelutilat tarjoavat Veron ja MML:n palvelut samassa paikassa ja entistä paremmin asiakkaiden yksityisyyden toiveisiin vastaten. Myös työympäristö suunniteltiin kokemus edellä: kuuntelimme molempien virastojen työntekijöiden ajatuksia siitä, mitä samoihin tiloihin muuttaminen tarkoittaisi ja miten arki saataisiin toimimaan. Kartoitimme molempien virastojen tarpeet erilaisille tiloille sekä niiden linkittymiselle. Työskentelytiloilta toivottiin toimivuutta, joustavuutta ja monipuolisuutta. Työympäristö on jaettu äänimaailmaltaan ja toiminnallisuudeltaan erilaisiin yhteiskäyttöisiin vyöhykkeisiin, kuten keskittyvän työn ja vuorovaikutteisuuden alueisiin. Tilojen käyttöä ohjaavat yhdessä määritellyt toimintamallit ja osaamisen jakaminen.

Kiertotalousajattelu käytäntöön kaluste- ja materiaalihankinnoissa

Virastotalon suunnittelussa huomioitiin henkilöstön ja asiakkaiden kokemuksen lisäksi vastuullisuusnäkökulmat. Pintamateriaalien ja kalusteiden valintaa ohjasivat elinkaari- ja kiertotalousajattelu sekä muovin määrän vähentäminen. Kaluste- ja materiaalihankintojen määrittely koostui kolmesta vaiheesta: huolellinen selvitystyö, kiertotalouskriteerit kalustekilpailutuksiin ja lopulta käytännön valinnat. Valintakriteereinä olivat muun muassa takuuaika, kulutuksen kesto, materiaalit, varaosien saatavuus ja osiin purettavuus sekä kierrätettävyys elinkaaren lopussa. Rakennushankkeessa linjatut kierrätystavoitteet asettivat kriteerejä myös työmaatoimintojen kilpailutukselle.

Porvoon virastotalo on oiva esimerkki siitä, miten monilla eri tavoilla suunnittelijat voivat vaikuttaa remontin hiilijalanjälkeen. Asetetut kriteerit siirtyivät työpöydältä käytäntöön. Projektissa säilytettiin olemassa olevia rakenteita niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi olemassa olevia alakattoja hyödynnettiin ja uusille alakatoille asetettiin 30 prosentin kierrätystavoite.  Materiaaleissa suosittiin luonnonmateriaaleja tai kierrätettyjä materiaaleja. Valittu lattiamateriaali on lähes 100-prosenttisesti kierrätetty. Lopputulos ei kuitenkaan näytä kierrätetyltä: rauhoittava ja maanläheinen sävy- ja materiaalimaailma luo tasapainoisen ja hillityn kokonaisuuden, joka on yhtä lailla Verolle ja Maanmittauslaitokselle sopiva.

Haastamme kaikki kollegamme ja yhteistyökumppanimme pienentämään rakennetun ympäristön hiilijalanjälkeä!

Haluatko lukea lisää Porvoon virastotalon hankkeesta?

Tutustu esimerkiksi Senaatin projektin kiertotalouteen keskittyvään artikkeliin tai yhteiskäyttöisyyttä avaavaan tiedotteeseen.

Finavia Aukio

Aukio tuo luonnon keskelle lentoasemaa

Finavian non-Schengen-alueen sydämessä sijaitseva Aukio johdattaa matkustajan suomalaisen metsän taikaan. Kolmion muotoisella keskusaukiolla voi hengähtää hetken tai uppoutua pidemmäksikin aikaa luonnonrauhaan. Aukiota kiertää panoraamamainen medianäyttämö, jolla voi vuorotellen ihailla muun muassa leiskuvia revontulia, huojuvaa havumetsää ja vaihtuvia vuodenaikoja. Lähes 500 näytön toistamia visuaalisia maisemia täydentävät metsän maaston muotoja mukailevat kalusteet, tilaan suunniteltu ainutlaatuinen äänimaailma ja interaktiiviset seinäprojisoinnit. Vietettyään hetken metsäaukiolla matkustajalla on kevyt ja virkistynyt olo. Miellyttävä kokemus kannustaa valitsemaan Finavian osaksi seuraavaakin matkaa. “Aukio tarjoaa hetken ja kokemuksen Suomen luonnosta, vuodenajoista, puhtaudesta ja raikkaudesta – Suomen parhaista asioista, joita ei välttämättä lähtökohtaisesti ja ensimmäisenä yhdistetä lentoasemakontekstiin”, Finavian projektin aikainen asiakaskokemusjohtaja Johanna Laakso tiivistää Aukion tarjoaman kokemuksen.

Mieleenpainuva hetki matkustajille
suomalaisessa metsässä

Helsinki-Vantaan laajennusosan keskusaukio avattiin tammikuussa 2019. Rune & Berg Designin ja Arkkitehdit Davidsson Tarkelan konseptin pohjalta suunnitellulla Aukiolla matkustaja pääsee osaksi kaikki aistit huomioivaa luontokokemusta. Projekti sai alkunsa Finavian kutsukilpailusta, jossa etsittiin konsepti-ideaa matkustajakokemuksen kehittämiseksi non-Schengen-terminaalilaajennuksen aula- ja käytäväalueilla. Rune & Berg Designin ja Davidsson Tarkelan yhdessä luoma “When A Piece of Wild Turns into Peace of Mind” -slogania kantanut konsepti valittiin toteutettavaksi. Projektissa huomioitiin erityisesti matkustajakokemuksen kehittäminen Finavian strategian mukaisesti. “Poikkeuksellinen asiakaskokemus ja siihen liittyvät asiakaskokemuksen pilarit ohjaavat strategiamme toteutusta. Ne on hienosti tuotu myös non-Schengen-alueen ja Aukion suunnitteluun ja matkustajakokemukseen”, Finavian matkustajakokemuksesta ja prosesseista vastaava johtaja Timo Järvelä valottaa projektin taustoja.

Konseptin suunnittelua ohjasivat design driverit:

  • mieleenpainuvan matkustajakokemuksen kehittäminen asiakaskokemuksen neljän pilarin mukaisesti (varmuus, kiireettömyys, virkistyminen ja suomalaisuus)
  • Finavian eri asiakassegmenttien huomioiminen
  • suomalaisen luonnon ja sen aikaansaamien aistikokemusten esiin tuominen

Konseptointi ja uudistus kattoi paitsi keskusaukion, myös laajemman matkustajapolun tarkastelun. “Mietimme koko matkaa siitä, kun lentokone laskeutuu ja matkustaja saapuu Helsinki-Vantaalle, tulee turvatarkastuksen läpi ja astuu Aukiolle”, Rune & Berg Designin johtava suunnittelija Jenni Herkama kertoo. Konsepti suunniteltiin yhdessä Arkkitehtitoimisto Davidsson Tarkelan kanssa. Rune & Berg design vastasi lisäksi konseptin jatkokehityksestä Finavian henkilöstön kanssa sekä auttoi ideoimaan konseptiin sopivia retail-kalusteita. Projektin audiovisuaaliset ratkaisut suunnitteli OiOi. Projektissa oli tiiviisti mukana myös Helsinki-Vantaan uuden laajennusosan suunnitellut PES Arkkitehdit.

Immersiivinen luontokokemus osana asiakaskokemusta

Helsinki-Vantaan laajennusosan inspiraationa toimi suomalainen metsä ja sen luomat aistikokemukset. Aukio luo turvallisen paikan pysähtyä hetkeksi ja nauttia suomalaisesta luonnosta. Siellä voi ihastella muun muassa pilvien ja ilman liikettä, vuodenaikojen kulkua ja suomalaisesta koivusta tehtyjä kalusteita. Elämyshakuisemmille matkustajille löytyy ihmeteltävää interaktiivisista seinäprojisoinneista uniikkeihin liikkeisiin ja ravintoloihin. “Aukion tavoiteltu luontokokemus näkyy, kuuluu ja tuntuu. Esimerkiksi interaktiivisen seinän kokeilu on mieleenpainuvaa varsinkin lapsille, mutta myös aikuisille. Siihen voi jättää jälkensä, minkä oivaltaminen ja siitä tuleva tunne on todella onnistunut”, Johanna kuvailee. Aukiolta löytyy lisäksi esimerkiksi japanilainen Ajisen Ramen -ravintola, jolla on vain muutama toimipiste Euroopassa. “Olemme suunnittelussa ja kehitystyössä panostaneet siihen, että kokemus suomalaisesta designista, sujuvuudesta, luonnosta ja rauhasta jättäisi turisteille poikkeuksellisen laadukkaan muistijäljen”, Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja kiteyttää kehitystyön tavoitteita.

Matkustajakokemusta kehitettiin myös helppouden ja vaivattomuuden sekä teknologisten ratkaisuiden osalta. Digitaalinen esitystekniikka on olennainen osa Aukion kokemuksen rakentumista ja Finavian “For Smooth traveling” -asiakaslupauksen toteutumista. Teknologisia ratkaisuja uudistettiin myös muissa osissa matkustajan polkua. Esimerkiksi turvatarkastuksen prosessia sujuvoitettiin ja siihen tuotiin älykäs läpivalaisulinjasto, henkilöskannerit ja läpivalaisukuvien etätulkinta turvatarkastajien palautteen pohjalta. Johanna muistelee projektin tavoitellun kokemuksen ja teknologian yhteensovittamista useiden sidosryhmien kanssa: “Projektista jäi erityisesti mieleen se, että tavoiteltu tunnetila piti yhteen sovittaa valtavan tekniikkamäärän kanssa niin, että lopputuloksesta tulee vaikuttava ja eheä kokemus. Päällimmäisenä yhteistyöstä Rune&Bergin kanssa jäi mieleen kuuntelu ja kokonaisuuden eteenpäin vieminen aikataulussa. Pystytte hyvin luovimaan tilanteissa, joissa on monta sisäistä sidosryhmää ja rönsyilevää ajatusta yhteen nivottavana. Tässä toimi palvelumuotoilumainen lähestyminen ja nopea iterointi, esim. sketchaamalla asiakkaan ajatus”.

Kaiken kaikkiaan Aukio ja sitä ympäröivät tilat tukevat nyt vahvasti Finavian eri asiakassegmenttejä ja asiakaskokemuksen neljää keskeistä tunnetta: varmuus, kiireettömyys, virkistyminen sekä kokemus suomalaisuudesta.  “Asiakaskokemuksen pilareista varmuus toteutuu erityisesti selkeässä ja yksinkertaisessa infrassa ja huippuunsa hiotussa turvatarkastuksessa, Aukiosta tulee kokemus Suomesta ja Suomen luonnosta, virkistyminen taas toteutuu palveluissa ja ravintoloissa sekä Finnair ja Plaza Premium Loungessa”, Timo erittelee. Myös Finavian asiakaskokemus on kehittynyt positiivisesti: “Olemme saaneet uudistuksesta positiivista palautetta. Tärkein mittarimme asiakaskokemuksessa on airport service quality (ASQ). NON-Schengen matkustajien keskiarvo tässä on 4.4 (asteikolla 0-5) eli huiman korkea. Aukio on yksi osa tätä”, Timo kertoo. “Aukion arvo tulee myös positiivisen maineen kautta. Yksi tavoitelluista asioista oli, että mielikuva Aukiosta leviäisi myös somen puolella ja siellä tuli positiivisia viestejä”, Johanna täydentää.

Aukio oli Media Architecture Biennale 2020 -finalisti kategoriassa ”More Than Human Architecture”. MAB kokoaa yhteen arkkitehtuurin, taiteen, muotoilun, kaupunkisuunnittelun, median ja viestinnän, kaupunki-informatiikan ja julkisen politiikan opiskelijoita, tutkijoita ja ammattilaisia.

Aukio oli ehdolla vuoden 2019 Kehäkukka-palkinnon saajaksi. Vantaan kaupungin myöntämä palkinto myönnetään laadukkaalle ja kekseliäälle arkkitehtuurikohteelle tai -teolle.

Haluatko lukea lisää Aukiosta?

Tutustu esimerkiksi Aukiosta julkaistuihin artikkeleihin Projektiuutisissa tai Finavian sivuilla. Projektista löytyy lisäksi interaktiivisuuteen keskittyvä OiOi:n video ja Aukion testipäivän video.

Rettig Group

Suomalaisen perheyhtiön pääkonttori on vaikuttava käyntikortti, jossa yhdistyvät historia ja tulevaisuus

Sijoitusyhtiö Rettig Group Oy Ab:n pääkonttori sijaitsee Bulevardilla vuonna 1880 valmistuneessa, aikoinaan Sinebrychoffin tehdasrakennuksena toimineessa Mallasmakasiinissa. Kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokas kiinteistö ilmentää jykevästi aikansa arkkitehtuuria. 1800-luvun kiinteistöstä muovattiin Rettig Groupin modernin vähäeleinen pääkonttori niin, että arvokas rakennusperintö säilyy seuraaville sukupolville. Muutoin hillityn kokonaisuuden kruunaavat taideteokset ja kultaiset yksityiskohdat. Uudistettu kiinteistö on laadukas ja perinteikäs – aivan kuten siellä toimiva yrityskin.

Arvorakennuksen uudistus historiaa kunnioittaen

Rettig Groupin noin 3 000 neliön pääkonttori uudistettiin laajan peruskorjauksen yhteydessä. Rettigläiset pääsivät muuttamaan uudistettuihin tiloihin kesäkuussa 2018. Edellisen kerran Rettig-taloa oli remontoitu 90-luvun vaihteessa. Tavoitteena oli tehdä kiinteistöstä Rettig Groupin brändiä, strategiaa ja arvokasta historiaa kuvastava moderni työympäristö. Tilat suunniteltiin Rettig Groupin arvot eli luottamus, yhteistyö, tavoitteellisuus ja laatu edellä, arkkitehtuuria ja historiaa unohtamatta. Esimerkiksi neuvotteluhuoneiden nimissä on historian havinaa – ne on nimetty Rettigin suvun jäsenten mukaan.

Suunnittelua ohjasivat yhdessä rettigläisten kanssa määritellyt design driverit:

  • design, joka kestää sukupolvelta seuraavalle
  • arkkitehtuurin kunnioittaminen, ajan kerrostumat
  • moderni teknologia kohtaa käsityön ja taiteen
  • yhteisöllisyys ja uudet työnteon tavat
  • käytettävyys ja laatu, viimeistellyt yksityiskohdat

Rune & Berg Design vastasi kiinteistön kokonaiskonseptista, sisustusarkkitehtisuunnittelusta ja graafisesta tilailmeestä.

Ulko- ja sisäopasteet ovat Rune & Bergin käsialaa. Opasteiden muotokielessä ja materiaaleissa on hienostunutta tyylikkyyttä, joka sopii arvorakennukseen ja viimeistelee tilailmeen.

Tilasuunnittelu tehtiin tiiviissä yhteistyössä Rettigin projektiryhmän kanssa. Arkkitehtina ja pääsuunnittelijana toimi Arkkitehdit Davidsson-Tarkela, jonka kanssa työstettiin tilajako, rakennuslupien neuvottelut, kiintokalusteet sekä yleisvalaistus ja valaistusperiaatteet.

Minimalismi jättää tilaa ihmisten, taiteen ja tekniikan vuorovaikutukselle

Rettig Groupin pääkonttorin tilojen tunnelma on minimalistinen, mutta ei liian koruton. Vahvat arkkitehtoniset linjat, laadukkaat kalustevalinnat ja ajattomat materiaalit saivat parikseen rosoista luonnonkiveä, taidetta sekä kultaisia ja messinkisiä yksityiskohtia. Tilat ovat paitsi kauniit myös paremmin rettigläisten työn tekemistä tukevat. Seiniä purkamalla saatiin luotua tiimien tarpeisiin sopivia avoimia työtiloja. Yhteisöllisyyttä ja päivittäisiä kohtaamisia kahvikupillisen ääressä puolestaan tukevat kerroksiin suunnitellut viihtyisät taukotilat. Uusitut sosiaalitilat suihkuineen helpottavat liikunnallisen elämäntavan, kuten työpaikkapyöräilyn, toteuttamista.

Peruskorjauksen yhteydessä uusittiin lisäksi kiinteistön teknologiset ratkaisut. Myös näissä haettiin minimalistista ilmettä toiminnallisuudesta tinkimättä. Kaikki ratkaisut integroitiin hienovaraisesti osaksi arvorakennusta. Rakennuksen lämmitys- ja jäähdytysratkaisut toimitti Rettig-konserniin kuuluva Rettig ICC. Tiloihin asennettiin myös kauttaaltaan laadukas valaistus ja valaistuksenohjaus. Valaistuksessa huomioitiin luonnonvalon maksimointi, tilojen käyttömukavuus sekä taideteosten korostaminen. Neuvottelutilojen käyttöä puolestaan sujuvoittavat HSL Groupin toteuttamat älylasiseinät, jotka voi himmentää yhdellä napin painalluksella.

Vuorovaikutteinen yhteistyö Rune & Berg Designin suunnittelijoiden ja rettigläisten välillä varmisti, että tiloista saatiin Rettigin toiveet täyttävä kokonaisuus. Uudistettu Rettig-talo on ainutlaatuinen toimistoympäristö, joka palvelee työntekijöitä ja kuvastaa yrityksen identiteettiä entistä paremmin. Pääkonttori toimii edustavana ja tyylikkäänä käyntikorttina Rettig Groupin maailmaan.

Haluatko lukea lisää Rettigin pääkonttorin uudistuksesta?

Tutustu ProInteriorin artikkeliin.

Farmi

Tyhjenevästä toimistokiinteistöstä yritystoiminnan kasvualustaksi

Farmi saa hymyilemään ja luovuuden valloilleen ensi hetkestä asti. Tunnelma ei ole turhan vakava: leikkisät grafiikat, rustiikkiset sävyt ja rönsyilevät viherkasvit poikkeavat perinteisestä business park -ympäristöstä. Farmi on elämänmakuinen ja nuorekas.

Täällä saa kuitenkin myös töitä aikaiseksi varsin tehokkaasti, onhan valinnanvaraa 18 000 neliömetriä. Infosta voi suunnata Cow Working -kahvilaan tai ylempiin modernisoituihin työskentelykerroksiin. Työpäivän lomassa voi poiketa Laiturille luontomaiseen tunnelmaan tai viettää vaikka koko päivän monipuolisessa ravintolamaailmassa lihapullia, kasvislasagnea ja moderneja BBQ-herkkuja maistellen. Löytyypä 5. kerroksesta vielä saunaosastokin työpäivän jälkeiseen rentoutumiseen.

Farmi on ihanteellinen kasvualusta
yrityksille ja uusille innovaatioille

Alun perin 90-luvulla rakennettu entinen “Hermian Bitti” sijaitsee Tampereen Hervannassa. Sijaintiin liittyy muutakin: aivan naapurista löytyvät Tampereen teknillinen yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT. Loistavasta sijainnista huolimatta rakennuksen tilat olivat vapautumassa pitkäaikaisen (pää)vuokralaisen käytöstä ja kaipasivat uutta ilmettä erottuakseen markkinoilla. Tavoitteena oli kehittää moderni ja inspiroiva työympäristö täynnä elämää kaiken kokoisille yrityksille.

Suunnittelun ohjenuoriksi
eli design drivereiksi määriteltiin:

  • Erottuvuus markkinassa
  • Vahvuuksien korostaminen
  • Helposti hahmotettava materiaali vuokrauksen tueksi

Erottuvan konseptin luomiseksi tutkittiin business parkien kilpailukenttää Suomessa ja ulkomailla. Kiinteistön ominaispiirteisiin ja vahvuuksiin paneuduttiin huolellisesti. Taustatutkimuksen ja yhdessä asiakkaan kanssa toteutettujen työpajojen jälkeen kiinteistön kantavaksi ideaksi määriteltiin ihanteellisen kasvualustan luominen yrityksille ja uusille innovaatioille. Näin se sai nimekseen Farmi.

Farmi tarjoaa paikan, jossa ICT-yritykset, heidän teknologioitaan hyödyntävät yritykset ja alan opiskelijat kohtaavat. Tämä tukee synergiaetuja ja innovaatioiden syntymistä, ja näin luo uniikin syyn tulla Farmille. Rune & Berg vastasi uuden vuokrausta edistävän business park -konseptin sekä graafisen ilmeen ja tilojen suunnittelusta.

Eläväinen ja aktiivinen kiinteistö, josta löytyy myös laboratoriotiloja

Pelkät tilat eivät riitä – kiinteistöjen on pystyttävä erottumaan markkinoilla ja jäämään mieleen. Farmin konseptia rakennettiin paitsi markkinoiden ja kiinteistön lähtökohdista, myös vuokrauksen näkökulmasta. Konseptista haluttiin luoda kehittyvä, nuorekas ja innovatiivinen. Kehittymistä ja innovatiivisuutta tukevat muun muassa elektroniikan testaukseen soveltuvat laboratoriotilat, joita ei ihan jokaisesta kiinteistöstä löydy.

Uniikin sijainnin, laboratoriotilojen ja modernin työympäristön ohella kehitettiin vetovoimaisia mahdollisuuksia paitsi työpäivän aikaiseen, myös sen jälkeiseen ajanviettoon. Keskeiseksi elementiksi muodostui monipuolinen ja vetovoimainen ravintolamaailma, joka houkuttelee asiakkaita myös muista alueen kiinteistöistä, mikä mahdollistaa erilaiset kohtaamiset ja tapaamiset. Lisäksi esimerkiksi parkkialuetta voi hyödyntää erilaisiin festareihin, ruokatapahtumiin, kaupunkiviljelyyn, urheiluun ja katutaiteeseen yhdessä opiskelijoiden ja muun ympäröivän yhteisön kanssa.

Kiinteistön vuokrauksen tueksi tuotettiin konsepti-idean ja valmiiden tilojen lisäksi esite ja luonnoskuvia, jotka auttavat hahmottamaan elävän kiinteistön mahdollisuuksia. Rohkea uudistus kannatti: ennen Microsoftin käytössä olleista tiloista saatiin muovattua elinvoimainen ja erottuva business park.

Lue lisää Farmista kiinteistön omilta sivuilta tai julkitiloja kalustavan Restatopin julkaisusta.

Haluatko tutustua vastaaviin kiinteistöuudistuksiin?

Lue esimerkiksi Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Arkadia 6:n kokonaisvaltaisesta uudistuksesta.

Tutustu muihin samankaltaisiin projekteihin

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!

Digi- ja väestötietovirasto

Yhteistyössä uudistettiin asiakaskokemus
sekä asiakaspalvelu- ja vihkitilat

Sörnäisten asiakaspalvelu- ja vihkitilat on suunniteltu eri käyttäjien tarpeet ja palvelupolut huomioiden, joten niissä on helppo asioida. Maanläheinen sävymaailma, valoisuus ja kollegoiden läheisyys luovat turvallisuuden tuntua. Asiakaspalvelupisteen sermit helpottavat arkaluontoisten asioiden käsittelyä muuten avoimessa tilassa. Vihkitiloissa puolestaan voi mennä naimisiin esimerkiksi tunnelmallisesti Lemmenjoeksi tai Riisitunturiksi ristityissä huoneissa. Tunnelma tiloissa on levollinen ja opasteet ohjaavat oikeaan suuntaan tärkeänä hetkenä. Sama tunnelma kulkeutuu vihkijän mukana ympäri Suomea Rakkausvirasto-konseptikäsikirjan ansiosta.

Aidosti käyttäjälähtöisiä uudistuksia

Maistraattien toimenkuvaan kuuluu väestötietojärjestelmän ylläpitäminen ja avioliittoon vihkiminen. Maistraatit ja Väestörekisterikeskus yhdistyivät Digi- ja väestötietovirastoksi (DVV) vuodenvaihteessa 2019–2020. Osana yhdistymistä luotiin asiakaslähtöinen toimintamalli Uudenmaan maistraatin asiakaspalvelukonseptille ja -tiloille Helsingin Sörnäisissä. Rune & Berg Design oli mukana uudistamassa myös Maistraatin vihkitiloja osoitteessa Lintulahdenkuja 2. Projektit pitivät sisällään palvelumuotoilua sekä sisustus- ja opastesuunnittelua.

Maistraatin uudistettaviin tiloihin ja palveluihin liittyvät valinnat määriteltiin molemmissa projekteissa yhteistyössä käyttäjien kanssa. Tavoitteena oli sujuvoittaa Maistraatissa asiointia ja siten myös helpottaa henkilöstön työtä. Jotta useamman toimijan jakama palveluympäristö olisi mahdollisimman toimiva, Maistraatin ja International House of Helsingin (IHH:n) henkilökunta oli palvelu- ja tilakonseptien kehittämisessä tiiviisti mukana koko projektin ajan. Asiakkaiden ja työntekijöiden ääni näkyy vahvasti myös uudistetuissa vihkitiloissa – asiakkaita halutaan kohdella yhdenvertaisesti, ja siksi esimerkiksi uusittu avioliittosymboli on sukupuolineutraali.

Uudistuksia ohjasivat yhteisesti määritellyt tavoitteet eli design driverit:

  • Helppo, selkeä ja yhdenvertainen asiointi
  • Ihmislähtöinen, asiakas ensin
  • Yhtenäiset toimintamallit
  • Monipuoliset ja muunneltavat tilat

Asiakaspalvelupisteen uudistuksen tueksi havainnoitiin virastoarkea ja tilan käyttöä, haastateltiin virastojen asiakkaita ja työntekijöitä sekä pidettiin yhteisiä työpajoja. Käyttäjät pääsivät lisäksi muun muassa kommentoimaan toimintamallien ja kalusteiden prototyyppejä. Asioinnin kipupisteeksi havaittiin asiakkaiden ajautuminen vääriin paikkoihin väärien lomakkeiden ja vuoronumeroiden kanssa. Uuteen palvelumalliin tuotiin asiakkaita auttavat palveluoppaat ja -neuvojat, jotka ottavat tulijan vastaan heti ovella ja neuvovat oikealle palvelupisteelle. Selkeyttä lisää myös palveluympäristön kahtiajako esipalvelu- ja palvelualueisiin sekä erillinen asiakirjojen noutopiste.

Vihkitilojen kokonaisuus on tehty käyttäjille mahdollisimman vaivattomaksi ja levolliseksi

Vihittävät ja muu seurue ilmoittautuvat vastaanotossa, mistä heidät ohjataan odottamaan tunnelmalliseen vihkiaulaan. Vihkiaulan läheisyydestä löytyy kaksi pukeutumistilaa, joissa seurueet voivat valmistautua tärkeään hetkeen. Varsinaisia vihkitiloja on kaksi: Lemmenjoki ja Riisitunturi. Kun pari on vihitty, soveltuu vihkiaula myös oivallisesti valokuvien ottamiseen. Vihkitiloja varten kehitettiin monitasoinen sisustuskonsepti, jota voidaan soveltaa halutun muutoksen laajuuden mukaan. Valmiiksi määriteltyjen opasteiden, kalusteiden ja somisteiden avulla jatkossa voidaan samaa tunnelmaa tuoda helposti myös muihin vihkipisteisiin Sörnäisten vihkitilojen lisäksi.

Monikäyttöiset ja yhdenvertaiset tilat ja käytännöt

Tilat suunniteltiin paitsi käyttäjälähtöisesti myös fiksusti eri asiointitilanteisiin muuntautuviksi. Palvelualue ja vihkitilat soveltuvat viiteen eri tarkoitukseen:

  1. Vuoronumerolla asiointi
  2. IHH-asiointi eli International House of Helsingin palvelut
  3. Nopea asiointi
  4. Ajanvarauksella asiointi
  5. Vihkiminen

Edellä mainittujen käyttötilanteiden lisäksi esimerkiksi vihkitiloja voidaan käyttää helposti tilaisuuksiin ja kokouksiin silloin, kun vihkimisiä ei ole. Myös palvelupistealuetta voidaan hyödyntää muun muassa Digi- ja väestötietoviraston toimintaa esiin tuovien tilaisuuksien pitämiseen. Materiaali- ja kalustevalinnoissa huomioitiin asiakasvirrat ja eri käyttötilanteet. Esimerkiksi vihkitilojen tuolit taittuvat kasaan, joten ne saa tarvittaessa siirrettyä sivuun. Kalustevalinnoissa huomioitiin varaosien saatavuus. Kalusteiden kuluneita osia kuten pöydän kansia voidaan siis tarvittaessa vaihtaa.

Monikäyttöisyyden lisäksi tiloista ja palvelumalleista tehtiin yhdenvertaiset ja aikaa ja kulutusta kestävät. Palvelualueen ja vihkitilojen uudistus tukee Digi- ja väestötietoviraston toiminnan muutosta pidemmällä aikavälillä. Tunnelma tiloissa on levollinen ja akustisestikin miellyttävä. Tilat ovat kestävät ja soveltuvat monenlaisiin käyttötarpeisiin. Rauhallinen ja selkeä värimaailma sekä huolellisesti suunnitellut kalusteet helpottavat asiointia. Opasteissa on sanojen sijaan käytetty symboleita, joten opasteet on helppo ymmärtää asiakkaan kielestä riippumatta. Niistä on saatavilla myös pistekirjoitusversiot sellaisia asiakkaita varten, joiden näkökyky on heikentynyt. Palvelupisteet ovat korkeussäädettäviä. Ajatuksena on, että asiakas voi itse valita, seistäänkö vai istutaanko asioinnin aikana.

Digi- ja väestötietoviraston vihkitilojen uudistuksesta voit lukea lisää Senaatin sivuilta.

Kämp Galleria

Helsingin elegantein ja hienoin
muodin kauppojen kokonaisuus

Viihtyisyyttä, tummuutta, valoa ja varjoa, pehmeyttä ja vehreyttä – kaikki nämä kiteytyvät Kämp Gallerian uudistetussa, entistä yhtenäisemmässä 1. kerroksessa. Ajaton tyylikkyys vetää puoleensa jo ulkoa. Huomion kiinnittää vähäeleinen eleganssi: tilassa vaihtelevat tummat pinnat, mielenkiintoiset struktuurit ja jylhät riippuvalaisimet. Runsaat viherkasvit keventävät tunnelmaa, ja selkeät opasteet ohjaavat asiakkaan oikeaan suuntaan.

Tavoitteena erottuva tunnelma ja asiakaskokemus

Vuodesta 1999 asti Helsingin keskustassa toiminut Kämp Galleria on alun perin nimetty samaisessa korttelissa toimivan luksushotelli Kämpin mukaan. Vuonna 2018 Kämp palasi juurilleen ja vaihtoi nimensä Galleria Esplanadista takaisin Kämp Galleriaksi. Samoihin aikoihin käynnissä olleen Antiloopin korttelin uudistuksen yhteydessä oli oiva tilaisuus kehittää myös Kämp Gallerian tiloja ja asiakaskokemusta. Yhdessä kauppakeskuksen johtajan, mainostoimiston ja Ilmarisen vuokrausta edustavien henkilöiden kanssa määriteltiin projektin tavoitteeksi luoda Kämp Galleriasta Helsingin elegantein ja hienoin muodin kauppojen kokonaisuus, joka on entistä yhtenäisempi ja helpommin hahmotettava. “Lähdimme yhtenäistämään kauppakeskuksen asiakaskokemusta ja tekemään siitä entistä houkuttelevamman neljästä eri suunnasta tuleville asiakkaille”, projektin sisustusarkkitehti Aino Keto summaa.

Projektin design drivereita olivat:

  • yhtenäinen ja erottuva tunnelma ja ilme
  • katunäkyvyyden parantaminen
  • sisääntulojen kommunikaation parantaminen
  • kaupallisen potentiaalin lisääminen
  • helposti lähestyttävä arjen luksus

Rune & Berg vastasi Kämp Gallerian katutason kauppakäytävän uudistuksesta, joka sisälsi konseptoinnin, sisustusarkkitehtisuunnittelun sekä graafisen ilmeen ja vuokralaisten myymälänäkyvyyden yhtenäistävät ideat. Katutasossa uusittiin sisäänkäynnit, kauppakäytävät ja wc:t. Projektin suunnitelmat kiteytettiin lisäksi havainnollistavaksi esitykseksi, jolla vuokralaisille viestittiin tulevasta uudistuksesta ja näin edesautettiin sen omaksumista.

Houkuttelevia kohtaamisalueita ja selkeä asioida

Uudistetussa Kämp Galleriassa on paitsi tunnelmallista ja viihtyisää, myös entistä helpompi asioida. Ensimmäisen kerroksen kauppakäytävälle luotiin yhtenäisen elegantti visuaalinen ilme, jossa vuorottelevat vehreys, tunnelmallisuus sekä valot ja varjot. Mieleenpainuvat tummanvihreät samettisohvat toimivat oivina kohtaamispaikkoina kahviloiden ja sisäänkäyntien lisäksi. Uusitut opasteet helpottavat tilan hahmottamista: katossa sijaitsevat helposti havaittavat neonputkiopasteet osoittavat eri katujen suunnan. WC-opasteista tehtiin entistä suuremmat ja valaistut ja niitä täydennettiin universaalisti ymmärrettävissä olevilla henkilöikoneilla. “Kämp Galleria on elävä paikka, ja siellä tapahtuu paljon, mutta samalla tunnelma on kiireetön. Täällä voit rentoutua ja nauttia omasta ajasta tai ajasta ystävien kanssa. Suunnittelun lähtökohtana oli luoda houkutteleva tila, johon ihmiset pysähtyisivät viettämään aikaa, eivät vain kävelisi ohi”, Keto valottaa suunnittelun tausta-ajatusta.

Projektin jälkeinen kauppakeskuskokemus on aiempaa yhtenäisempi ja tunnelmallisempi. Tarkoin valitut sävyt, kalusteet ja epäsuora valaistus luovat entistä houkuttelevamman ympäristön kauppakeskuksen asiakkaille ja vuokralaisyrityksille. Myös wc-tilat jatkavat samaa eleganssia kuin kauppakeskuksen muut tilat. Onnistunutta uudistusta kuvaa 1. kerroksen vuokrattavien tilojen korkea käyttöaste.

Haluatko lukea lisää Kämp Gallerian uudistumisesta?

Tutustu esimerkiksi Ilmarisen tiedotteeseen.