Delivery Hero

Delivery Heron toimistolla työskennellään keittiössä ja palaveerataan ravintolassa

Raikkaita sävyjä, vaaleita puupintoja, leikkisiä yksityiskohtia ja yhteisö, joka on vertaansa vailla. Delivery Heron kutsuvassa työympäristössä jokainen saa olla oma itsensä ja valita itselleen sopivimman työskentelypaikan. Pehmeät pastellisävyt ja ravintoloiden mukaan teemoitetut neuvotteluhuoneet luovat yllätyksellisyyttä rauhalliseen yleisvaikutelmaan. Varta varten Delivery Herolle suunnitellut graafiset yksityiskohdat ja vaihtelevat tekstuurit täydentävät kokemuksen. Parasta uudessa työympäristössä on kuitenkin se, että tilamuutokseen osallistuminen hitsasi uuden työyhteisön yhteen jo ennen varsinaisten tilojen valmistumista.

Inklusiivisen ja leikkisän työkulttuurin koti, jossa jokainen saa olla oma itsensä

Helsingin Delivery Heron toimiston projekti sai alkusysäyksensä Pizza Onlinen ja Foodoran yhdistymisestä ja muutosta saman katon alle. Molemmat olivat kuuluneet kansainväliseen Delivery Hero -konserniin jo aiemmin. Alkuvuodesta 2020 ne yhdistyivät saman Foodora-brändin alle tarjotakseen yhtenäisemmän kokemuksen kuluttajille ja pärjätäkseen kilpaillulla ruoan toimituksen sektorilla. Projektin tavoitteena oli luoda inspiroivat tilat, jotka tukevat sekä monipuolista työntekoa että uuden yhteisön syntymistä. “Delivery Hero on moderni kasvufirma, jossa on nuorta porukkaa – haluttiin tarjota tilat, jotka tukevat työntekijäkokemusta ja kulttuuria”, Delivery Heron silloinen HR päällikkö Hanna Kontinen kuvailee työympäristömuutoksen tavoitteita.

Suunnittelua ohjasivat yhdessä määritellyt design driverit:

  • kutsuvat ja leikkisät tilat yrityksen brändin tukena
  • Foodoran ja Pizza-Onlinen yhteisön ja eri työtapojen tukeminen
  • holistinen kokemus, eri aisteihin ja tunteisiin vetoava työympäristö

Rune & Berg Designin roolina oli suunnitella Pasilan Rubikissa sijaitsevat noin 750 neliön toimistotilat ja auttaa henkilöstöä työympäristömuutoksen ja toimintatapojen omaksumisessa. Delivery Heron työympäristö luotiin yhdessä henkilöstön kanssa toiminnallisesti ja visuaalisesti heille sopivaksi. Projekti piti sisällään sisustusarkkitehtisuunnittelua, graafisen tilailmeen suunnittelun ja palvelumuotoilua. Yhteiskehittämisen – havainnoinnin, tiimihaastatteluiden ja työpajojen – avulla varmistettiin, että molempien muuttavien tahojen ääni tulee kuuluviin, ja tilat ovat uuden yhteisön näköiset. “Työntekijät suhtautuivat tosi positiivisesti muutokseen. Meillä oli jokaisesta tiimistä yksi henkilö mukana työntekijäryhmässä projektin aikana – haluttiin näin saada kaikkien ääni kuuluviin”, Hanna kertoo.

Leikkisät graafiset yksityiskohdat ja teemoitetut neuvotteluhuoneet viimeistelevät kokemuksen

Nuorekkaan kasvuyrityksen tiloista suunniteltiin viihtyisät ja kanssakäymistä edistävät unohtamatta eri rooleihin ja tehtäviin liittyviä erityispiirteitä. Keskittyminen ja kanssakäyminen ovat tasapainossa: Delivery Heron toimistolta löytyy tiloja sekä hiljaisuutta että muiden sparrausta vaativaan työhön. Keittiöstä ja sitä ympäröivästä oleskelualueesta muodostettiin toimiston viihtyisä sydän, jossa on mahdollista syödä ja laittaa lounasta, rentoutua sekä tehdä töitä ja kokoustaa. Myös graafiset elementit ja yksityiskohdat saivat olla rennot, jopa humoristiset. Neuvotteluhuoneille suunniteltiin ravintola-aiheiset teemat, jotka näkyvät huoneiden sisustuksessa, lasiseinäteippauksissa ja nimissä. “Lopputulos oli tosi onnistunut ja meidän näköinen. Kokemus on samaan aikaan ammattimainen ja ruoankuljetusfirman arjella villittelevä. Neukkareihin saatiin hyvin erilaisia tunnelmia – voi valita neukkarin fiiliksen ja keskusteltavan asian mukaan”, Hanna kuvaa työskentelykokemusta uusissa tiloissa.

Delivery Herolle luotiin monipuolista työntekoa ja uuden yhteisön syntymistä tukevat tilat. Yhdessä suunnitelluilla, yhdessä tekemiseen ja olemiseen kannustavilla tiloilla oli positiivinen vaikutus työntekoon ja ilmapiiriin. Houkuttelevat yhteistilat hyvin varusteltuine keittiöineen ja biljardipöytineen toivat työntekijät yhteen ja edesauttoivat uuden yhteisön muodostumista. Delivery Heron tiloissa jokaisen henkilön erityispiirteet pääsevät esiin luoden rikkaan työyhteisön ja kestävän pohjan menestykselle.

Myös Rune & Bergin ja asiakkaan yhteistyö sujui hyvin. Projekti tarjosi mahdollisuuden välittömään keskusteluun ja luoviinkin ideoihin. “Meillä tuli kova luotto ja turvallinen fiilis heti alusta asti. Kommunikointi oli helppoa ja yhteistyö sujui hyvin. Meillä ei ollut kokemusta vastaavista projekteista, joten oli tärkeää, että olitte objektiivisessa roolissa, neuvoitte ja kävitte keskusteluja muiden sidosryhmien kanssa. Ylipäätään tuli sellainen olo, että meidän huolia kuunnellaan ja ollaan tärkeä asiakas”, Hanna summaa.

Haluatko lukea lisää Delivery Heron projektista?

Tutustu kalustetoimittaja Restatopin artikkeliin.

PostNord

Uusi odotukset ylittävä pääkonttori

Yhteistyön tärkeimpänä tavoitteena oli ymmärtää PostNordin henkilökunnan tarpeita ja toiveita Helsingin pääkonttorin toiminnallisuuden ja sijainnin kannalta. Taustalla oli pandemian aiheuttama työelämän muutos, johon PostNord tarttui rohkeasti ja ajoissa kiinni. Tarvemäärityksen ja tilasuunnittelun lisäksi Rune & Berg tuki asiakasta muutoshankkeen eri tarpeiden ymmärtämisessä ja auttoi solmimaan kannattavan, asiakasta palvelevan vuokrasopimuksen. Lopputulokseksi saatiin houkuttelevat ja edustavat uudet tilat keskeisellä sijainnilla.

Kohti helpompaa toimistoarkea

PostNordilla on käynnissä vahva muutosstrategia, ja heille on tärkeää motivoida nykyisiä työntekijöitä ja löytää rekrytointitilanteissa parhaat uudet osaajat. Työympäristökehityksen lähtökohtana oli luoda vetovoimaiset, työntekijöiden näköiset ja tuntuiset pääkonttoritilat.

”Erityisen tärkeää yhteistyössämme oli ensimmäisestä keskustelusta lähtien käyttäjälähtöisyys. Rune & Bergiläiset ovat näkemyksellisiä ammattilaisia omalla alallaan, ja he aidosti kuuntelivat meitä ja meidän tarpeita. Koko projekti tehtiin työntekijälähtöisesti”, Katja kertoo.

Työntekijäymmärrystä kerättiin haastattelemalla tiimien edustajia ja tutustumalla PostNordin henkilöstökyselyn tuloksiin. Ymmärrystä syvennettiin työpajassa, jossa pohdittiin miten toimistotilat auttavat sujuvan työarjen rakentamisessa. Selvitimme myös tiimien keskinäisiä riippuvaisuuksia läsnäolon näkökulmasta ja tutkimme, millaisia mahdollisuuksia ja uhkia pääkonttorin sijaintivaihtoehdoissa tunnistetaan. Kartoitimme myös etä- ja lähityön määrää sekä työntekemiseen liittyviä tilatarpeita. Ymmärryksen keräämisen tarkoituksena oli löytää ne elementit, jotka vaikuttavat PostNordin pääkonttorin kehittämiseen ja lopulliseen sijaintiin. Koko tilasuunnitteluprosessin ajan henkilöstö pidettiin mukana myös säännöllisillä osallistavilla infotilaisuuksilla.

”Olemme toimineet taskulamppuna ja matkaoppaana, on kierretty kuopat ja ohjattu oikeaan suuntaan. Projektin laadukas prosessi on myös taannut laadukkaan lopputuloksen, ja keskustelu valveutuneen asiakkaan kanssa on ollut hedelmällistä”, asiakasvastaava Raija Mattila Rune & Bergiltä iloitsee.

Puoleensavetävä kokemus

”Onko tämä toimisto todella meidän?” on kuulunut postnordilaisten suusta heidän astuessaan ensimmäistä kertaa uudistuneeseen pääkonttoriin Pasilassa.

”Kiitosta on tullut myös kansainvälisiltä kollegoilta sekä kiinteistönomistajalta, jotka ovat olleet silminnähden tyytyväisiä lopputulokseen”, kertoo Ville Hilmola, Head of Procurement and Facility Management PostNordilta.

Tarvemäärittelyn pohjalta tilasuunnittelua ohjasivat yhdessä sovitut ohjenuorat eli design driverit. Tavoiteltu kokemus on:

  • nykyaikainen
  • houkutteleva
  • vastuullinen
  • energinen

Toimisto suunniteltiin siten, että sinne on helppo saapua hyvien liikenneyhteyksien ansiosta. Tämä lisäksi lähiympäristössä sijaitsevat monipuoliset palvelut helpottavat arjen sujuvuutta toimistopäivän aikana. Tiloihin sisään astuessa eteen avautuu työntekijöiden yhteinen oleskelu- ja työskentelyalue, working cafe, joka mahdollistaa niin viihtyisät kahvihetket kuin rennot tiimipalaveritkin.

Työskentelytilat tarjoavat puitteet monipuoliseen yhteistyön tekemiseen, mutta myös vetäytymiseen ja yksilötyöhön. Tilat myös joustavat ja muuntuvat eri käyttötarkoituksiin tarpeen mukaan. Toimisto tarjoaa parhaat puitteet työskentelylle, myös hybridissä.

”Läpi koko muutosprojektin Rune & Bergiläiset osasivat kiinnittää pienempiinkin yksityiskohtiin huomiota ja tuoda niitä ammattitaidollaan esiin. Monia asioita ei itse olisi tullut edes ajatelleeksi”, Katja kertoo.

Yhteistyö on ollut oppikirjaesimerkki siitä, miten ensin liikkeelle lähdetään tarpeiden kartoittamisesta, sitten jatketaan vuokrasopimuksen laatutasomäärityksellä ja lopulta aloitetaan tilasuunnittelu. Jatkuva tuki projektin hallinnassa alusta loppuun saakka on myös ollut tärkeä osa onnistumista.

”Katjalla on ollut kykyä visioida tulevaa sekä rohkeutta kyseenalaistaa totuttuja asioita. On uskallettu avata tietoisuus siitä, mitä kaikkea voidaan tehdä – ja se näkyy lopputuloksessa”, Raija iloitsee.

PostNordin työntekijälähtöinen pääkonttorihanke on arvioitu kestävän kehityksen asiantuntijoiden toimesta vastuulliseksi teoksi Planet Company -yhteisössä.

Hanke voitti myös Vuoden Työympäristöteko 2022 -palkinnon sarjassa Fyysisen työympäristön kehittäminen. Lue lisää voitosta.

PostNord

PostNord on Pohjoismaiden alueella tarjottavien logistiikka- ja viestintäratkaisujen johtava toimittaja.​ He tekevät arjesta helpompaa paketti- ja logistiikkapalveluilla Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa sekä jakavat postia yksityishenkilöille ja yrityksille Ruotsissa ja Tanskassa. Lue lisää postnord.fi.

Kuvat: Mikael Pettersson ja Aleksi Tikkala.

Rettig Group

Suomalaisen perheyhtiön pääkonttori on vaikuttava käyntikortti, jossa yhdistyvät historia ja tulevaisuus

Sijoitusyhtiö Rettig Group Oy Ab:n pääkonttori sijaitsee Bulevardilla vuonna 1880 valmistuneessa, aikoinaan Sinebrychoffin tehdasrakennuksena toimineessa Mallasmakasiinissa. Kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokas kiinteistö ilmentää jykevästi aikansa arkkitehtuuria. 1800-luvun kiinteistöstä muovattiin Rettig Groupin modernin vähäeleinen pääkonttori niin, että arvokas rakennusperintö säilyy seuraaville sukupolville. Muutoin hillityn kokonaisuuden kruunaavat taideteokset ja kultaiset yksityiskohdat. Uudistettu kiinteistö on laadukas ja perinteikäs – aivan kuten siellä toimiva yrityskin.

Arvorakennuksen uudistus historiaa kunnioittaen

Rettig Groupin noin 3 000 neliön pääkonttori uudistettiin laajan peruskorjauksen yhteydessä. Rettigläiset pääsivät muuttamaan uudistettuihin tiloihin kesäkuussa 2018. Edellisen kerran Rettig-taloa oli remontoitu 90-luvun vaihteessa. Tavoitteena oli tehdä kiinteistöstä Rettig Groupin brändiä, strategiaa ja arvokasta historiaa kuvastava moderni työympäristö. Tilat suunniteltiin Rettig Groupin arvot eli luottamus, yhteistyö, tavoitteellisuus ja laatu edellä, arkkitehtuuria ja historiaa unohtamatta. Esimerkiksi neuvotteluhuoneiden nimissä on historian havinaa – ne on nimetty Rettigin suvun jäsenten mukaan.

Suunnittelua ohjasivat yhdessä rettigläisten kanssa määritellyt design driverit:

  • design, joka kestää sukupolvelta seuraavalle
  • arkkitehtuurin kunnioittaminen, ajan kerrostumat
  • moderni teknologia kohtaa käsityön ja taiteen
  • yhteisöllisyys ja uudet työnteon tavat
  • käytettävyys ja laatu, viimeistellyt yksityiskohdat

Rune & Berg Design vastasi kiinteistön kokonaiskonseptista, sisustusarkkitehtisuunnittelusta ja graafisesta tilailmeestä.

Ulko- ja sisäopasteet ovat Rune & Bergin käsialaa. Opasteiden muotokielessä ja materiaaleissa on hienostunutta tyylikkyyttä, joka sopii arvorakennukseen ja viimeistelee tilailmeen.

Tilasuunnittelu tehtiin tiiviissä yhteistyössä Rettigin projektiryhmän kanssa. Arkkitehtina ja pääsuunnittelijana toimi Arkkitehdit Davidsson-Tarkela, jonka kanssa työstettiin tilajako, rakennuslupien neuvottelut, kiintokalusteet sekä yleisvalaistus ja valaistusperiaatteet.

Minimalismi jättää tilaa ihmisten, taiteen ja tekniikan vuorovaikutukselle

Rettig Groupin pääkonttorin tilojen tunnelma on minimalistinen, mutta ei liian koruton. Vahvat arkkitehtoniset linjat, laadukkaat kalustevalinnat ja ajattomat materiaalit saivat parikseen rosoista luonnonkiveä, taidetta sekä kultaisia ja messinkisiä yksityiskohtia. Tilat ovat paitsi kauniit myös paremmin rettigläisten työn tekemistä tukevat. Seiniä purkamalla saatiin luotua tiimien tarpeisiin sopivia avoimia työtiloja. Yhteisöllisyyttä ja päivittäisiä kohtaamisia kahvikupillisen ääressä puolestaan tukevat kerroksiin suunnitellut viihtyisät taukotilat. Uusitut sosiaalitilat suihkuineen helpottavat liikunnallisen elämäntavan, kuten työpaikkapyöräilyn, toteuttamista.

Peruskorjauksen yhteydessä uusittiin lisäksi kiinteistön teknologiset ratkaisut. Myös näissä haettiin minimalistista ilmettä toiminnallisuudesta tinkimättä. Kaikki ratkaisut integroitiin hienovaraisesti osaksi arvorakennusta. Rakennuksen lämmitys- ja jäähdytysratkaisut toimitti Rettig-konserniin kuuluva Rettig ICC. Tiloihin asennettiin myös kauttaaltaan laadukas valaistus ja valaistuksenohjaus. Valaistuksessa huomioitiin luonnonvalon maksimointi, tilojen käyttömukavuus sekä taideteosten korostaminen. Neuvottelutilojen käyttöä puolestaan sujuvoittavat HSL Groupin toteuttamat älylasiseinät, jotka voi himmentää yhdellä napin painalluksella.

Vuorovaikutteinen yhteistyö Rune & Berg Designin suunnittelijoiden ja rettigläisten välillä varmisti, että tiloista saatiin Rettigin toiveet täyttävä kokonaisuus. Uudistettu Rettig-talo on ainutlaatuinen toimistoympäristö, joka palvelee työntekijöitä ja kuvastaa yrityksen identiteettiä entistä paremmin. Pääkonttori toimii edustavana ja tyylikkäänä käyntikorttina Rettig Groupin maailmaan.

Haluatko lukea lisää Rettigin pääkonttorin uudistuksesta?

Tutustu ProInteriorin artikkeliin.

Porvoon virastotalo

Harmoninen ja tyylikäs tilakonsepti pienemmällä hiilijalanjäljellä

Porvoon Tullinportinkadulta löytyvät Veron ja Maanmittauslaitoksen yhteiskäyttöiset työ- ja asiakaspalvelutilat. Uudistettu Porvoon virastotalo on uniikki monella tapaa: se on ensimmäinen hanke, jossa kaksi valtion virastoa työskentelevät yhteisissä tiloissa. Samalla se toimi Senaatti-kiinteistöjen kiertotalouspilottina, jossa testattiin lyhyemmän ja pidemmän aikavälin kiertotalouden toimenpiteitä korjaus- ja tilamuutoshankkeessa. Kunnianhimoiset kierrätys- ja kiertotaloustavoitteet ohjasivat myös tilasuunnittelua. Ilmeeltään työskentely- ja asiakaspalvelutilat ovat neutraali kokonaisuus, jonka molempien virastojen työntekijät tuntevat omakseen.

Kiertotalouden pilottihanke, jossa kaksi virastoa muutti saman katon alle

Uudistetussa Porvoon virastotalossa työskentelee noin 90 asiantuntijaa: 35 Maanmittauslaitoksen ja 60 Verohallinnon henkilöä. Vuonna 1993 valmistuneesta rakennuksesta muovattiin molempien virastojen työntekijöitä puhutteleva, joustava työympäristö. Asiakaspalvelutiloissa puolestaan keskityttiin asioinnin selkeyteen ja miellyttävyyteen. Erityistä huomiota kiinnitettiin asiakkaiden yksityisyyden tunteeseen, opastukseen sekä työntekijöiden sujuvaan ja ergonomiseen arkeen.  Tavoitteena oli luoda uudenlainen konsepti, joka mahdollistaa kahden viraston toimimisen samanarvoisessa asemassa. Muutosala oli yhteensä 1440 m2 ja sen suunnittelua ohjasivat yhdessä Senaatti-kiinteistöjen ja virastojen kanssa määritellyt design driverit.

Design driverit:

  • kiertotalous: tilojen yhteiskäyttö, säilyttävä korjaaminen ja rakennusmateriaalien kiertotalous, muovin kierrättäminen ja vähentäminen
  • edelläkävijyys: tulevaisuuden virastomallin keulakuva
  • yhteiskäyttöisyys: järkevä, joustava ja houkutteleva yhteiskäyttöisten tilojen malli
  • asiakaskokemuksen huomiointi: turvallisuus, toiminnallisuus, yksityisyys
  • innovatiivisuus: uudet ideat, kekseliäät ratkaisut

Rune & Berg Designin roolina oli asiakas- ja työtilojen osallistava tilasuunnittelu, jossa huomioitiin myös vastuullisuusnäkökulmat. Virastotalon uudistetut asiakaspalvelutilat tarjoavat Veron ja MML:n palvelut samassa paikassa ja entistä paremmin asiakkaiden yksityisyyden toiveisiin vastaten. Myös työympäristö suunniteltiin kokemus edellä: kuuntelimme molempien virastojen työntekijöiden ajatuksia siitä, mitä samoihin tiloihin muuttaminen tarkoittaisi ja miten arki saataisiin toimimaan. Kartoitimme molempien virastojen tarpeet erilaisille tiloille sekä niiden linkittymiselle. Työskentelytiloilta toivottiin toimivuutta, joustavuutta ja monipuolisuutta. Työympäristö on jaettu äänimaailmaltaan ja toiminnallisuudeltaan erilaisiin yhteiskäyttöisiin vyöhykkeisiin, kuten keskittyvän työn ja vuorovaikutteisuuden alueisiin. Tilojen käyttöä ohjaavat yhdessä määritellyt toimintamallit ja osaamisen jakaminen.

Kiertotalousajattelu käytäntöön kaluste- ja materiaalihankinnoissa

Virastotalon suunnittelussa huomioitiin henkilöstön ja asiakkaiden kokemuksen lisäksi vastuullisuusnäkökulmat. Pintamateriaalien ja kalusteiden valintaa ohjasivat elinkaari- ja kiertotalousajattelu sekä muovin määrän vähentäminen. Kaluste- ja materiaalihankintojen määrittely koostui kolmesta vaiheesta: huolellinen selvitystyö, kiertotalouskriteerit kalustekilpailutuksiin ja lopulta käytännön valinnat. Valintakriteereinä olivat muun muassa takuuaika, kulutuksen kesto, materiaalit, varaosien saatavuus ja osiin purettavuus sekä kierrätettävyys elinkaaren lopussa. Rakennushankkeessa linjatut kierrätystavoitteet asettivat kriteerejä myös työmaatoimintojen kilpailutukselle.

Porvoon virastotalo on oiva esimerkki siitä, miten monilla eri tavoilla suunnittelijat voivat vaikuttaa remontin hiilijalanjälkeen. Asetetut kriteerit siirtyivät työpöydältä käytäntöön. Projektissa säilytettiin olemassa olevia rakenteita niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi olemassa olevia alakattoja hyödynnettiin ja uusille alakatoille asetettiin 30 prosentin kierrätystavoite.  Materiaaleissa suosittiin luonnonmateriaaleja tai kierrätettyjä materiaaleja. Valittu lattiamateriaali on lähes 100-prosenttisesti kierrätetty. Lopputulos ei kuitenkaan näytä kierrätetyltä: rauhoittava ja maanläheinen sävy- ja materiaalimaailma luo tasapainoisen ja hillityn kokonaisuuden, joka on yhtä lailla Verolle ja Maanmittauslaitokselle sopiva.

Haastamme kaikki kollegamme ja yhteistyökumppanimme pienentämään rakennetun ympäristön hiilijalanjälkeä!

Haluatko lukea lisää Porvoon virastotalon hankkeesta?

Tutustu esimerkiksi Senaatin projektin kiertotalouteen keskittyvään artikkeliin tai yhteiskäyttöisyyttä avaavaan tiedotteeseen.