Masino Group

Uudistettu ja laajennettu päätoimipaikka kokoaa masinolaiset yhteen

Teollisuuden ja rakentamisen tuotteisiin ja palveluihin erikoistuneen Masino Groupin pääkaupunkiseudun noin 100 työntekijää muuttivat saman katon alle Vantaalle. Kehä III:n vilinästä edukseen erottuvan lasijulkisivuisen toimisto- ja tuotantokiinteistön tilat uusittiin ja laajennettiin peruskorjauksen yhteydessä. Vastasimme noin 1 000 neliön toimistotilojen työympäristöstrategiasta ja -konseptista, sisustusarkkitehtisuunnittelusta, graafisesta tilailmeestä sekä muutoksen tuesta. Kyseessä oli mittava ja merkityksellinen hanke erityisesti liiketoiminnan ja henkilöstön viihtyvyyden kannalta.

“Tiloilla ja kiinteistön palveluilla varmistetaan ennen kaikkea meidän työntekijöidemme viihtyvyys ja yrityskulttuurin tukeminen. Toisaalta niillä on oleellinen merkitys myös työnantajamielikuvaan uusia henkilöitä rekrytoitaessa. Edustavat tilat auttavat myös liiketoimintaa, kun asiakkaat ja toimittajat näkevät, että kivijalka on kunnossa”, Masino Groupin toimitusjohtaja Mikko Pietarinen kertoo.

Kattava muutos työskentelytiloihin ja -tapoihin peruskorjauksen yhteydessä

Masino Groupin päätoimipaikan tilojen uudistuksen myötä myös työn tekemisen tavat muuttuivat. Päätoimipaikka uudistettiin kattavasti erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaamisaloja hyödyntäen. Projekti aloitettiin strategisen tavoitetilan määrittelystä, mikä toteutettiin havainnoinnin, avainhenkilöiden haastatteluiden ja Vantaalla työskenteleville tytäryhtiöille tehdyn Sentio Insight -mittauksen avulla.

Keskeinen tavoitetila oli parantaa toimiston käyttömukavuutta ja vetovoimaisuutta sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja sitoutumista tilaratkaisuiden avulla: “Masinon eri tytäryhtiöillä on yhteisiä kumppaneita ja asiakkaita, joten näin he saavat yhdenmukaistettua tekemistään ja hyödynnettyä synergioita. Nyt myös päätoimipaikassa sijaitsevat palvelut, kuten kuntosali, ravintola ja henkilöstöhallinto, ovat kaikkien saavutettavissa”, projektin johtava suunnittelija Riina Ruska selittää.

Suunnittelua ohjasivat yhdessä masinolaisten kanssa määritetyt tekijät:

  • Laatu: parannetaan toimiston edustavuutta, käyttömukavuutta ja vetovoimaisuutta
  • Kohtaaminen: luodaan toimistotilat, jotka edistävät kohtaamisia, yhteistyötä ja tunnetta masinolaisuudesta
  • Kasvua tukeva: suunnitellaan avoin, viihtyisä ja muuntautuva toimisto

Strategisen tavoitetilan linjauksen jälkeen siirryttiin työympäristön yhteiskehittämiseen, jonka aikana toimiston tilatyypit ja toimintamallit luotiin yhdessä projektiryhmän kanssa kolmen työpajan sprinttinä. Suurimmiksi kehityskohteiksi tunnistettiin neuvotteluhuoneiden vähäisyys ja rauhallisen, aistiergonomisen työskentelytilan puute.

Uudistuksen jälkeen masinolaisilla on edelleen omat työpisteet, mutta yhteiskäyttöisiä tiloja on entistä enemmän: toimistosta löytyy reilusti erityyppisiä neuvottelu- ja projektitiloja sekä vetäytymiseen ja hiljaiseen työhön sopivia tiloja. “Projektista on jäänyt erityisesti mieleen kaunis lopputulos ja sitä tukeneet useat työpajat. On ehdottoman tärkeää, että henkilöstöä osallistettiin hyödyntämällä palvelumuotoilun metodeja”, henkilöstöpäällikkö Tiina Salo toteaa.

Laatua ja lämpöä huokuvat tilat, jotka kestävät seuraavatkin 20 vuotta

Toiminnallisten muutosten lisäksi myös toimiston visuaalinen ilme päivitettiin entistä laadukkaammaksi. Jo alun perin pieteetillä toteutetussa kiinteistössä muutettiin vain se, mikä tarvitsi muutosta esimerkiksi talotekniikan osalta.

“Ihmiset ovat Masinon tärkein voimavara, ja kiinteistön haluttiin viestivän tätä myös visuaalisesti. Käytännössä tämä näkyy siinä, että kokemus on yhtä laadukas kaikissa kerroksissa. Pehmensimme myös hieman visuaalisuutta tuomalla terrakottaa, metsän vihreää ja kultaa teräsjulkisivun, mustan ja harmaan oheen”, Riina kertoo.

“Yleisfiilis, lämpö ja kokemus nousivat ihan uudelle tasolle. Brändi-ilmettä voimistettiin entisestään ja pienetkin yksityiskohdat viestivät avoimuutta, laadukkuutta ja pitkäjänteisyyttä meille sopivalla tavalla”, Mikko toteaa iloisena.

Tilojen vastaanotto on ollut varsin positiivinen niin masinolaisten kuin vierailijoidenkin osalta. Muutosta on tuettu pitämällä muun muassa viisi vuorovaikutteista henkilöstöinfoa.

“Tämä on ollut valtava ja monitahoinen muutos, jonka onnistumisessa hyvin toteutettu sisäinen viestintä oli merkittävässä roolissa. Toimistossa lopputulos on kodikas, kutsuva ja pehmeä mutta silti tyylikäs ja ammattimainen”, markkinointijohtaja Jatta Pyhäjoki toteaa.

“Uusittujen tilojen käyttöönoton jälkeen tehdyn työtyytyväisyyskyselyn mukaan työskentelyn edellytysten kokonaisarvosana on parantunut. Voimme siis todeta, että työympäristö on mennyt tutkitusti oikeaan suuntaan”, Mikko päättää tyytyväisenä.

Haluatko lukea lisää?

Jutellaan! Meiltä saat kaiken strategiasta muotoiluun ja visiosta toteutukseen.

Voit myös tutustua tarkemmin Sentio Insight -työympäristömittaukseen tai lukea lisätietoja hankkeesta Masinon uutisesta.