Yrjönkadun uimahallin
asiakaskokemuksen muotoilua
- TIEDOT
- Yrjönkadun uimahalli
- Helsingin kaupunki
- Julkinen tila
- Palveluympäristö
- Insight
- Yhteiskehittäminen
- Konseptikehitys
Yrjönkadun uimahalli on historiallisesti ja arkkitehtonisesti korvaamaton paikka. Siinä missä moni muu uimahalli keskittyy liikunnalliseen suoritukseen, on Yrjönkadulla keskiössä sukupolvet ylittävä kiireetön hyvinvoinnin hetki. Vastasimme Yrjönkadun uimahallin palvelumuotoiluprojektista, jonka lopputuloksena syntyivät palvelumalliopas, tilakuvaus ja opastamisen konsepti.

Kaikkien
yhteinen kylpy-
ja uintipaikka.
Luotuja oppaita tullaan hyödyntämään työntekijöiden perehdytyksessä uuteen palvelumalliin sekä uimahallin tilojen, erityisesti aulan, palvelupisteen ja vilvoittelualueen, suunnittelussa.
Sukella syvemmälle – lue koko projektitarina
Palvelumuotoilulla toimivia ratkaisuja
Vuonna 1928 avattu Yrjönkadun uimahalli on Helsingin kaupungin Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan hallinnoima perinteikäs vapaa-ajanviettopaikka. Suomen ensimmäiseen uimahalliin tullaan kauempaakin uniikin kokemuksen takia.

Projektin tavoitteena oli kehittää asiakaskokemusta ja palveluympäristöä osana uimahallin perusparannus- ja uudistushanketta.
“Toimme suunnitteluun asiakkaiden ja työntekijöiden ääntä ja varmistimme, että tiloista tehdään paitsi teknisesti myös käyttäjien kannalta toimivia”, Rune & Berg Designin palvelumuotoilija Elina Järvinen kertoo.
”Kyseessä on historiallinen paikka, joten samalla vaalimme ja vahvistimme sitä, mikä tekee kokemuksesta uniikin”, Elina jatkaa.

- Ainutlaatuinen kaupunkikulttuurikokemus
- Kaikkien yhteinen kylpy- ja uintipaikka
- Kiireetön hyvinvoinnin hetki
- Pysyvä perinne muuttuvassa maailmassa
Projekti toteutettiin yhdessä uimahallin henkilökunnan, käyttäjien, palvelutuottajien ja hankesuunnitteluun osallistuvien sidosryhmien, kuten rakennuttajan, pääsuunnittelijan ja esteettömyyskonsultin, kanssa.
“Projektissa kiteytyy upealla tavalla meidän toimintamme ydin. Osaamme tehdä tilasuunnittelua, muotoilla kokemusta sekä suunnitella grafiikoita ja opastamista. Asiakkaan kannalta on hyvä, että on yksi toimisto, joka pystyy konseptoimaan tällaisen kokonaisuuden”, Elina tiivistää.
“Projektin suunnitelmat ja kaikki R&B:n suunnalta oli selkeää ja hyvin jäsenneltyä. Saimme järjestettyä mutkattomasti työpajoja ja johtoryhmän tsekkauspalavereja. Pysyin itsekin helposti kartalla kaikkien muiden työtehtävien lomassa”, Kara kehuu yhteistyötä.
”Kiteytetty palvelumalli on luonut askeleita talon sisällä, sysännyt meitä eteenpäin isossa mittakaavassa. Tulemme hyödyntämään sitä markkinoinnissa ja viestinnässä laajemminkin”, Kara jatkaa.
Kuvat Helsingin kaupunki, Maarit Hohteri.
Yhdenvertainen ja kiireetön hyvinvoinnin hetki
Yrjönkadun uimahalli tarjoaa kiireettömän hyvinvoinnin hetken uniikissa miljöössä. Monissa muissa uimahalleissa keskitytään liikunnalliseen suoritukseen, kun taas Yrjönkatu on enemmän nautiskelun ja pysähtymisen paikka. Erityisesti sisääntuloaulan toimintojen sijoitteluun otettiin kantaa asiakkailta tulleiden parannusehdotusten pohjalta ja kiireettömän asioinnin näkökulmasta.
“Allokoimme aulaan odottamiseen omia selkeitä kohtia ja varmistimme, ettei ihmisten tarvitse jonottaa ja riisua kenkiään muiden ihmisten kulkureiteillä. Lisäksi toimme aulaan tarinallisuutta ja tunnelmaa. Odottaessa voi katsoa kännykän sijasta seinillä olevia historiakuvia. Näin jo aula vie tavoiteltuun kiireettömyyden kokemukseen”, Elina kuvailee.
“Projektin suunnitelmat ja kaikki muu Rune & Berg Designin tuottama materiaali oli selkeää ja hyvin jäsenneltyä.”
Projektissa muovattiin myös palvelumallin ja työntekijäkokemuksen tavoitetilaa. Tavoitteena on ollut helpottaa työpäiviä, yhdenmukaistaa asiointikokemusta ja lisätä ylpeyttä työstä.
“Projektissa tuotetut materiaalit ovat tosi arvokkaita. Erityisen positiivinen juttu oli se, että osallistimme tiimiä ja tuotimme sen pohjalta konkreettisen lopputuotoksen. Hiljainen tieto palvelusta on nyt yksissä kansissa, mustaa valkoisella”, Kara kertoo.
“Ylipäätään on jäänyt tosi positiivinen kokemus palvelumuotoilusta ja siitä, miten hyödyllistä se on meille ollut. Ei ole kaduttanut päivääkään, että tehtiin tämä”, Kara kiteyttää.
Yrjönkadun uimahalli tarjoaa kiireettömän hyvinvoinnin hetken uniikissa miljöössä.
Erityisesti työntekijöiden aito osallistaminen koko prosessin ajan on ollut Helsingin kaupungille iso, arvokas asia.
Projektia pidetään esimerkkinä siitä, miten muissakin uimahalleissa ja kaupungin palveluissa laajemmin voitaisiin tehdä kehittämistä samalla tavalla.
“Iso tavoite oli saada palvelua kehitettyä paremmaksi niin, että jokainen työntekijä pääsisi mukaan kehittämään työympäristöä ja ilmapiiriä. Meidän henkilökunnallamme on älyttömästi ammattitaitoa ja osaamista, ja sen hyödyntäminen oli yksi projektin lähtökohdista”, kertoo Kara Koskinen, Yrjönkadun uimahallin tiimiesihenkilö.
