Uudistettu
Cafe Hugo
huokuu lämpöä
ja laatua
- TIEDOT
- Uudenmaan Leipä
- Cafe Hugo
- 150 m²
- Klaukkala
- Hospitality
- Tilasuunnittelu
- Graafinen muotoilu
Perheomisteisessa Cafe Hugossa voi nauttia lounasta ja leipomotuotteita sekä noutaa verkkokaupasta tilattuja tuotteita. Uudistuksen tavoitteena oli noin 100-paikkaisen lounaskahvila-myymälän toiminnallisuuden ja tunnelman parantaminen sekä kävijämäärän kasvattaminen. Tärkeää oli viedä toteutus läpi viikossa ja näin minimoida aika, jolloin kahvila oli suljettuna. Uudistus on otettu hyvin vastaan niin asiakkaiden, henkilökunnan kuin omistajienkin keskuudessa, ja kahvilan kävijämäärät ovat nousseet.


Rakastettu
leipomo-kahvila
uusittiin viikossa
Kahvilaan suunniteltiin kuvauksellinen logoseinä, joka kiinnittää huomion heti sisään tullessa.

Laadukas uudistus toteutettiin vain viikossa
Vastasimme Cafe Hugon sisustusarkkitehtisuunnittelusta ja graafisesta ilmeestä sekä toteutuksen koordinoinnista. Toteutus tehtiin tiiviissä yhteistyössä kahvilan omistajien sekä yhteistyökumppaneiden Restatopin, RT-Interiorsin ja Deccon kanssa.
“Prosessi meni napakasti ja hyvin eteenpäin. Tiesimme mihin mennessä pitää päättää asiat. Oli todellinen tekemisen meininki!”, markkinointipäällikkö Reko Rajapuro kuvailee projektia.
Suunnittelun painopistealueita olivat:
- Toimivuus: asiakasvirtojen sujuvoittaminen ja tuotteiden esillepano
- Tunnelma: lämmin ja viihtyisä ilme, isoista kahvilaketjuista erottuva
- Toteutus: materiaalien ja kalusteiden saatavuus, yhteistyö eri toimijoiden välillä
Tiukassa aikataulussa tehdyt sisustusvalinnat olivat varsin onnistuneita ja omistajat tyytyväisiä lopputulemaan: “Saimme Cafe Hugolle selkeän omaleimaisen ilmeen, joka erottuu hyvin. Kokonaisuus on loppuun asti ajateltu ja brändivärit tuotiin hienosti osaksi tilaa. Olemme todella tyytyväisiä, että uskalsimme tehdä rohkeitakin valintoja”, Riina Rajapuro toteaa iloisena uudistuksesta.


Rajaava pergola, riippuvalaisimet, viherkasvit ja ripaus kultaa tekevät ilmeestä lämpimän ja viihtyisän.
Tilallisten muutosten ansiosta myyjien työ sujuu ja asiakkaat viihtyvät
Tilan käytön kannalta suurimpia muutoksia olivat lounas- ja kahvilatiskien yhdistäminen yhdeksi kokonaisuudeksi sekä kahvila-alueen rajaavan pergolan ja esillepanotilan lisääminen.
“Toiminnallisuus oli ykkösjuttu. Yhdistimme jonottamisen yhteen tiskiin kuitenkin niin, että lounas- ja kahvilalinjastot alkavat tiskin eri päädyistä. Pergola puolestaan rajaa kahvila-alueen jonotuspuolesta ja luo siten osaltaan rauhallisemman kokemuksen asiakkaille. Lisäsimme myös myytäville tuotteille paikkoja pergolan toiselle puolelle sekä sisääntuloon”, johtava suunnittelija Aino Keto kertoo suunnittelun periaatteista.
“Myymälässä on vilkasta, mutta siellä tuntuu rauhalliselta, koska uusi myymälä on niin toimiva. Nyt myös kaikki myyntipaikat ovat samanarvoisia ja saamme sesonkituotteet entistä paremmin esiin”, Reko lisää.
Koska Cafe Hugossa käy päivittäin noin 500 asiakasta, valittiin kaikki uudet pinnat ja kalusteet kulutuksen kestävyyttä ja helppoa puhtaanapitoa silmällä pitäen. Projektissa hyödynnettiin paljon myös olemassa olevaa; esimerkiksi alakatto ja siihen liittyvä yleisvalaistus säilytettiin. Keskeistä olikin sovittaa olemassa oleva ilme luontevaksi osaksi uutta tiukassa aikataulussa.
Erityisen tyytyväisiä omistajat ovat rohkeaan lattiaan. “Lattia oli huonokuntoinen, mutta sitä ei olisi ehditty purkaa viikossa, joten päädyimme asentamaan olemassa olevan lattian päälle mukautuvan, kurasäitä kestävän vinyylilaatan. Se toimii myös ohjaavana elementtinä, sillä vinyylin ladonta ja sävy ovat palvelu- ja kahvila-alueilla erilaiset”, Aino kertoo.


Kaikki uudet pinnat ja kalusteet kulutuksen kestävyyttä ja helppoa puhtaanapitoa silmällä pitäen.
Kävijämäärät ovat kasvaneet.
“Kalustuksessa puolestaan pyrimme vaihtelevuuteen, mikä luo kodikkaan tunnelman: kahvilasta löytyy tyypiltään, kooltaan ja ilmeeltään erilaisia istuinryhmiä, joista voi valita itselle sopivimmalta tuntuvan”, Aino jatkaa.
Kaiken kaikkiaan uudistus on otettu hyvin vastaan niin asiakkaiden, henkilökunnan kuin omistajienkin keskuudessa, ja se on lisännyt kahvilan kävijämääriä: “Ollaan super tyytyväisiä, että tehtiin näin kattava uudistus. Ihmiset ovat Klaukkalan ryhmissä ja muualla tulleet sanomaan, että näin tehdään laadukas uudistus”, Riina summaa.


Kahvila-alueen kotoisa, verhoilla rajattu ”Hugon nurkka” toimii isommallekin seurueelle.

Kuvat: Maria Putansuu