Tilakonsepti
eri toimipisteisiin
- SCOPE
- SYNLAB Finland
- Palveluympäristö
- Konseptikehitys
- Tilasuunnittelu
- Graafinen muotoilu
Näytteenottaminen ja muut laboratoriotutkimukset ovat aina hieman hermostuttavia hetkiä. SYNLABin uuden konseptin mukaiset toimipisteet tarjoavat kokemuksen, joka rauhoittaa asiakkaan mieltä ja helpottaa henkilöstön työtä.
Tavoiteltu tilakokemus pohjaa ammattimaisuuteen ja laadukkuuteen, kuten luotettava lääketiedekin. Uusi visuaalinen ilme ja toiminnalliset parannukset luovat työntekijöille viihtyisän ja erottuvan työympäristön sekä asiakkaille tunteen turvallisuudesta – täällä olet hyvissä käsissä. Tilan ja tilanteen rauhoittavuus syntyy lämpimästä tunnelmasta, kiireettömästä asiakaspalvelusta sekä varmuudesta, että tietää olevansa oikeassa paikassa. Opastus ja tilojen selkeys lisäävät asioinnin helppoutta ja kasvattavat mielikuvaa SYNLABista helposti ymmärrettävänä toimijana.


Tilakokemus
pohjaa
ammattimaisuuteen
ja laadukkuuteen.
Rauhoittavaa tunnelmaa tukevat luonnonläheiset elementit, kuten pehmeän pesämäiset näytteenottohuoneet, lämpimän sävyinen puu ja luontoaiheinen taide.
Uusituista tiloista löytyy kauttaaltaan uniikkeja luontoaiheisia taideteoksia ja sammaltauluja, jotka johdattavat ajatukset pois näytteenottotilanteesta ja siihen liittyvistä mahdollisista huolista.

Tavoitteena laadukas ja lämmin eri toimipisteisiin soveltuva konsepti
SYNLABilla, yksityisellä laboratorio- ja kuvantamispalveluiden tarjoajalla, on 35 toimipistettä Suomessa. SYNLABin ja Rune&Berg Designin konseptointiprojekti lähti liikkeelle asiakaskokemuksen kehittämisestä: haluttiin luoda lämmin, laadukas ja helppo asiointikokemus terveys- ja hyvinvointialalle tyypillisen kliinisen tunnelman sijaan.
Projektin tavoitteena oli suunnitella eri kokoisiin ja arkkitehtonisesti erilaisiin toimipisteisiin soveltuva, helposti ja kustannustehokkaasti jalkautettava aula- ja näytteenottotilakonsepti, joka tukee asiakaskokemuksen tavoitteita.
”Halusimme luoda ammattimaisen ja laadukkaan ympäristön asiakkaille ja henkilökunnalle. Toivoimme, että ihmisten olisi sujuvaa ja miellyttävää toimia tiloissamme, eivätkä tilat toisaalta olisi liian hienoja brändi-imagoomme nähden”, Saana Mannerhovi, SYNLABin markkinointijohtaja kuvaa projektin tahtotilaa.
Konseptia ohjaavat design driverit:
- asiakaslähtöinen, viihtyisä tila ja ilme
- sovellettavissa erityyppisiin toimipisteisiin
- linjassa Synlabin brändin ja arvojen kanssa: helppo, edullinen ja ymmärrettävä
- erilaiset palvelun käyttäjät huomioiva, esimerkiksi ikäihmiset
- laadukas, lämmin, rauhoittava, selkeä ja turvallinen kokemus
Rune & Berg Design vastasi aulatilojen ja näytteenottotilan sekä graafisen ilmeen konseptoinnista.
Konsepti pitää sisällään odotustilan ja näytteenottohuoneiden materiaalit ja värit, asiakaspalvelutiskin ja irtokalusteet sekä irtovalaistuksen ja varusteet.
Myös julkisivunäkyvyys ja opasteet konseptoitiin eri toimipisteisiin ja käyttötilanteisiin sopiviksi vaihtoehdoiksi.


SYNLABin toimipisteistä konseptoitiin paikka, jossa potilas voi rauhoittua ja luottaa siihen, että hän on hyvissä käsissä. Vastaanoton ja näytteenottohuoneiden suunnittelussa huomioitiin käytännön vaatimukset, kuten antibakteerisuus ja riittävä valaistus toimenpiteiden ja turvallisuuden kannalta.
Kokonaisuus on kuitenkin inhimillinen ja selkeä: pehmennetty värimaailma ja valaistus, rauhoittavat luonnon sävyt ja heti ovelta näkyvä logoseinä, vastaanottotiski ja -henkilö tekevät kokemuksesta vähemmän kliinisen. Seinä- ja huoneopasteet puolestaan auttavat löytämään oikeaan paikkaan.
Konseptin avulla toimipisteistä saadaan entistä yhtenäisempiä ja suunnittelusta ketterämpää. Konsepti tullaan toteuttamaan SYNLABin useassa toimipisteessä ympäri Suomen. Esimerkiksi Kampin, Tapiolan AINOAn, Kokkolan Chydenian ja Tampereen Ratinan kauppakeskuksissa sijaitsevat toimipisteet on uusittu vastikään konseptin mukaisiksi.
”Muodonmuutos vanhasta nykyiseen on todella selkeä. Uudistetuissa toimipisteissä on tyylikkään rauhallinen, siisti ja laadukas ilme”, Saana kommentoi muutosta.
”Coachasitte meitä hyvin eteenpäin. Selkeä prosessinne oli hyvä: missä vaiheessa tehdään konseptitarkistukset, tehdäänkö muutoksia ja jos tehdään, niin ne kirjataan konseptikirjaan”, Sanna jatkaa.


"Asiakas-kokemus on parantunut. Olemme saaneet esimerkiksi kommentin, että tilan tunnelma on miellyttävä kuin hotellin aulassa."

Kuvat: Aleksi Tikka